/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
skrueudtrækker
Fra : warrior
Vist : 4922 gange
50 point
Dato : 07-07-14 18:28

Hej
Jeg har i Silvan købt en såkaldt skrueudtrækker som skulle udtrække skruer selvom kærven er ødelagt.
Jeg har nu prøvet længe på flere, men jeg kan ikke få den til at gribe fat så den trækker skruen ud.
Brugsanvisningen siger: Brug borehovedet først, vend derefter bitten om og gentag. Så kommer skruen ud. Langsomme omdrejninger, og man skal skrue mod uret ved dem begge.
Det lykke bare ikke. Har nogen et forslag til at få det til at virke, eller er det bare noget skrammel?
Mvh.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-07-14 19:02

En såkaldt ornepik blandt fagfolk

Prøv at presse den fætter ekstra hårdt ned i hullet når Du drejer så den ikke fræser hullet større

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 07-07-14 23:29

Citat
Brug borehovedet først, vend derefter bitten om og gentag. Så kommer skruen ud. Langsomme omdrejninger, og man skal skrue mod uret ved dem begge.

>og man skal skrue mod uret ved dem begge< det lyder da helt forkert, hvis borehovet kan bore et huld venstre om er det et speciel bor og det tror jeg næppe det er, og hvis det er så tror jeg ikke at du har boret hullet dybt nok før du bruger skrueudtrækkeren/ornepik og heller ikke trykker hårdt nok ind på den så den kan skære sig fast.
normal fremgangs måde for en ornepik er at der bores et hul først og så drejes ornepikken modsat uret ind i huldet og derved skare sig fast så skruen kan skrues ud.
Rustløsner, opvarmning og et dask med en hammer, kan være nødvendig / vil gavne før ornepikken bruges

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 08-07-14 00:05

Har du et link til den skrueudtrækker du har købt? Du siger at kærven er ødelagt er det en 5-6 mm skrue med skrutrækker/ stjernetrækker spor?
alimak

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 08-07-14 15:43

Jeg har ledt efter link men uden held.
Den har været vist i Silvans videoreklame et stykke tid.
Der er 2 str. bits, hver med en fræser i den ene ende og selve udtrækker i den anden ende. Findes i en plasticpakning, og der er udelukkende vist drejning mod uret. Skulle tage enhver udformning på skruen, efter beskrivelsen. Jeg synes det er svært at bore særlig dybt i skruen.
Jeg synes nu også det er mere logisk hvis man først skruer mod højre og så venstre med den anden ende. Mener jeg har prøvet det hele, men vil gøre et forsøg i morgen igen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-07-14 20:10

Årsagen til "baglænskørsel" ved boring er nok for ikke yderligere at sætte den skrue fast.
Så det lyder meget rigtigt.

Hullet til udtrækkeren skal være sådan at udtrækkeren kan få fat i matrialet.
Altså dybt nok og stort nok til, at udtrækkeren kan fat.
Hvis den boremaskine har momentindstilling, så skru ned til den lige begynder, at hoppe over og lyder som et maskingevær.

Du kan eventuelt bore hullet lidt større med et almindeligt metalbor (kør ikke for hurtigt)

Et billede af dit fine værktøj og hullet i bolten ville være godt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-07-14 20:30
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-07-14 20:45

Silvan "live chat" kender ikke dimsen.

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 08-07-14 22:42

Hej
Jeg har også ledt efter et billede af den hos Silvan, men der er ikke noget. Ligner ikke det på dit billede Eyvind, bortset fra den ene ende. Denne her skal blot vendes modsat for at trække ud, efter at have lavet hullet.
Den har kørt som reklamevideo i Silvan i Vejle i lang tid. Der står vidcom.dk på pakken.
Sættet hedder Star tool.
Jeg vil prøve at bore hullet større først, som du foreslår, i morgen eftermiddag.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-07-14 20:31

Ornepik? mærkeligt navn, og måske ikke - hvis man har set ? sådan en genstand.
Bruger du de genstande i metal, så pas på at du ikke knækker skidtet, så har et endnu større problem, da det er hærdet stål = som ikke er særligt ´venligt´ at bore ud.

https://www.youtube.com/watch?v=SMrDYJvY0Ts

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-07-14 21:30

NB; du kan også bruge et lille bor/ hul, og ´banke´ en stjene bit? ind i hullet, men når du ikke skriver hvad der skal ´rykkes´ ud, er det svært at rådgive, har selv lige haft kolonorme besvær med et par gamle tærede udluftnings skruer til bremserne, men det var meget simpelt = altså for at undgå at de knækkede.

https://www.youtube.com/watch?v=hiRqpz0qV8g

Jeg brugte bare et knækket H Nyborg bor og bankede ned i hullet, og KNAK sagde det, og skruen var løs.

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 10-07-14 23:53

Jeg prøvede med en krydskærvskrue i et stykke træ. Som omtalt skulle den kunne bruges til enhver.
Den er ikke så kraftig som vist i den udmærkede video (kostede kun ca. 50 kr.) Fik desv. ikke tid endnu til at prøve igen som skrevet.