/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Elektrisk rivejern
Fra : o.v.n.
Vist : 935 gange
200 point
Dato : 05-07-14 00:50

Min gamle hånddrevne rivejern med tromle er lidt træls at rengøre, den er er urgammel og lidt rust er der også på tromlen, jeg overvejer at erstatte den med en elektrisk så jeg er fri for at dreje håndsvinget, bæstet står heller ikke rigtig fast på køkkenbordet men vælter nemt, jeg har fundet en Moulinex Fresh Express som kan købes for rimelige penge, jeg kan sikkert godt nøjes med 3 tromler:
http://www.harald-nyborg.dk/p1451/fresh-express-moulinex
intet om hvad tromlen er lavet af og om den kan tåle opvaskeren,
Citat
Front i høj kvalitets rustfri stål i metallic grøn
men hvad er tromlerne lavet af?
Heller ikke på deres egen hjemmeside:
http://www.moulinex.dk/Products/Choppers/fresh-express.aspx

Er der nogen af jer som kender denne rivejern og kan fortælle om den kan tåle opvaskemaskine?
Eller måske kan anbefale et andet mærke?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-07-14 02:21
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-07-14 04:42

http://kasperskoekken.com/mit-kokken/

Efter at have støvet en del rundt på nettet, har jeg erfaret, at folk faktisk er tilfredse med denne lille sag.

Min nabo var temmelig skuffet over sin. Den var langsom, svinede og der kunne ikke sættes en stor nok skål ind under. Hun mente, den var lavet til børn

Søger du på engelsk, tåler den opvaskemaskine!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-07-14 06:56

Her tyder det på, at delene kan gå i opperen

http://www.grillguru.dk/forum/viewtopic.php?f=89&p=244072

Citat
Jeg har også købt en, men det var nu mest for, at ungerne kunne hjælpe til, men den står bare og samler støv i et skab. Den er nem at rengøre (opvaskemaskinen), og den fylder heller ikke så meget, men ofte synes jeg, at det er ligeså hurtigt at tage en kniv, hvis det f.eks. er agurker eller kartofler (som jeg i øvrigt ikke har prøvet at skære på den).
/Anja

Jeg holder mig nu til et helt almindeligt rivejern og/eller en skarp kniv

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 05-07-14 08:05

Citat
intet om hvad tromlen er lavet af og om den kan tåle opvaskeren

Den slags metaldele bør man generelt holde ude af opvaskemaskinen for ikke at risikere at få flyverust...

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-07-14 13:37

Øhh, har du ikke netop købt en god køkkenmaskine (bosch)- hvor du kan købe tilbehør til ?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-07-14 13:49
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-07-14 15:00

Citat
har du ikke netop købt en god køkkenmaskine
jow det har jeg, men den lille Moulinex er meget billig, cirka halv pris af tilbehøret til min MUM6 som jeg ellers er meget glad for:
http://www.harald-nyborg.dk/p1451/fresh-express-moulinex
den er meget sammenlignelig med den hånddrevne jeg har

http://www.bosch-home.dk/produkter/madlavning/k%C3%B8kkenmaskiner-tillbeh%C3%B8r/MUZ6MM3.html den kan vist det hele men er ret dyr,
rivetromlen som er længere nede på deres side har kun 1 tromle og jeg tror den er med for små huller, den kan elles godt konkurrere på prisen
Tak for alle indlæg jeg har siddet og set små film på Youtube med flere forskellige elektriske rivejern men ikke bestemt mig endnu.
Jeg har mange små elektriske maskiner og synes ikke nødvendigvis at den store køkkenmaskine skal i sving for at rive et par gulerødder eller nogle stykker rugbrød til rugbrødsdrys.
Jeg går absolut ikke ind for at rive med en ganske almindelig rivejern eller snitte agurker med kniv, det går for alt meget ud over fingre og knoer

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 200 point
Dato : 05-07-14 15:25

Det der Moulinex ser smart ud. Når der ikke står, at "rivetromlerne" kan tåle maskinopvask, så er der fordi de ikke kan.
De ser ud til at være den type stål, som giver flyverrust. Så det kræver "håndopvask" (pas nu på fingre og knoer )

Der er mange smarte maskiner, men de fylder ad h....... til

Så enten flyverrust på bestik eller en lille rift på hånden

God weekend

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-07-14 15:37

Jeg tænkte nu på hurtigsnitteren. Men pyt.

Alternativ til moulinex:
Denne fylder lidt mere, men løse dele kan gå i opvaskeren

http://www.bilka.dk/elektronik/husholdning/koekkenapparater/oevrige-koekkenapparater/melissa-elektrisk-snitter-646176/p/100004136

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-07-14 16:31

Vi har Moulinex'en på 4. år.....................og den er stadig god. Den bruges i snit hver 3. dag.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-07-14 18:18

Tak for svaret ans. jeg har læst et sted at delene bare skylles under vandhanen efter brug, det burde jeg kunne finde ud af

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-07-14 18:54

Nemlig

http://kasperskoekken.com/mit-kokken/

Navnet er Moulinex Fresh Express

Det er en meget kompakt udgave af snitte delen fra, en velassoteret foodprocessor. Den har 5 forskellige indsatser til at rive, snitte og skive dine grøntsager. Jeg må indrømme at det var flere i min omgangskreds som havde indkøbt denne, og efter et par overvejelser, og det faktum at vi faldt over den til 50% af normal prisen, der gjorde at den skulle være en del i mit køkken arsenal.

Det som er med til at gøre denne snitte-rive-skive central til markant god til at bruge i hverdagen, er at rengøringen af den er fænomenal nem. En tur under vandhanens rindende vand efter brug, og en tur med et viskestykke, og den er klar til at blive sat væk igen. Det er næsten for nemt…

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-07-14 21:42

Citat
En tur under vandhanens rindende vand efter brug, og en tur med et viskestykke, og den er klar til at blive sat væk igen.

Vi gør den altså rigtig ren efter brug med varmt vand og lidt sulfo.
Det er jo altså grøntsager med evt. jordbakterier.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-07-14 01:17

Det var altså det var i dit link jeg læste om vandhanen Katekismus, det burde måske være det svar som blev accepteret jeg håber du overlever indtil næste gang jeg spørger om noget, du skriver mange gode indlæg her på Kandu

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 06-07-14 19:05

Moulinex fresh Express fungerer fint nok med de fleste grøntsager.
Den er i øvrigt ofte på tilbud, så giv ikke fuld pris.

- MEN, det er ikke alt, som den kan rive.

Fx holder vi i min familie meget af hvidkålssalat, og hvidkål kan Moulinexen ikke rive.
Det er irriterende, at man så skal i gang med at rive manuelt.

Når den ikke kan rive hvidkål, er der sikkert også andre grøntsager, som den ikke kan klare.