/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Problemer påløbsbremse på hestetrailer
Fra : hojriiskim
Vist : 751 gange
15 point
Dato : 01-07-14 15:11

Har netop købt en hestetrailer. Bremserne skulle have en tur og kablerne skiftes. Dette er nu gjort. Problemer er nu at påløbsbremsen ikke selv "popper" ud når den har været trykket ind. Jeg har skildt påløbet ad og fået tjekket dæmperen som er OK. Det som jeg har fået at vide er at det kan være plast bøsningerne inde i trækstangen, som påløbsbremsen glider i, der skal valideres (tror jeg det hed). Noget med at de skal sidde meget præcist i forhold til hinanden for at bremsen glider let. Lige nu er der lidt modstand i påløbsbremsen.

Er der nogen der kender noget til dette? Hvad vil det sige at validerer plast bøsningerne? Og ikke mindst, hvad koster det?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 01-07-14 16:35

Hejsa -
Har aldrig hørt om det udtryk.

Men stemplet på trækket skal altid være velsmurt, så det glider nemt.
Der bør være mindst én smørenippel til vedligeholdende tryksmøring.
Den skal formentlig have nogle slag med en tryksmører.
Og det skal den have mindst én gang om året.

Den mest almindelige fejl på påløbsbremsen er en defekt dæmpecylinder.
Den virker fuldstændigt som en støddæmper og skal sørge for at traileren bremser blødt og jævnt, uden at blokere og låse i bremserne.
jeg mener at huske, at de typer jeg har haft fat i, også har en returfjeder, til at give den retur virkning du savner.
Prisen på sådan en ny fætter ligger omkring ca. 600,-

Du er 100% sikker på, at det ikke er rustne kabler, der er dit problem ?

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 01-07-14 18:14

Der er nok blevet sagt "kalibreres" der betyder justere eller finindstille.
/Janus

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 01-07-14 21:45

Ja kaliberes lyder mere rigtigt. :)
Jeg har været ved at gøre rent inde i bøsningerne og smøre trækstangen op. I samme forbindelse prøvede jeg at trykke dæmperen sammen. Jeg kan presse den sammen hvis jeg sætter den ene ende i jorden og ligger vægt i den anden. Det tager nok ca 5 sekunder at komme de 5 cm ud igen. Ved i hvordan man tjekker om der er tryk nok? Umiddelbart synes jeg trækstangen kørte rimelig frit inden jeg monterede dæmperen, men dæmperen kan åbenbart ikke rigtigt trykke trækstangen ud.
Skal dæmperen komme ud igen med det samme eller er det ok det tager 5 sekunder?

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 01-07-14 21:46

Alle kabler er udskiftet med nye, så ingen rust her.

Accepteret svar
Fra : dybsindige

Modtaget 15 point
Dato : 03-08-14 13:41

Hej
For det første skal bremserne justeres korrekt op, dette gøres ved at justere på justerskruen igennem ankerpladen mens kablerne er monteret på bremsen men ikke på trækstangen, når man kun kan hive dem ud mellem 8 og 10 mm er bremserne justeret, derefter sættes trækstangen på og justeres ved at der er en lille frigang på trækstangen (at den ikke ligger i en bue under traileren) derefter skal påløbsbremsen gå frit frem og tilbage når trækstangen og dæmperen er afmonteret, dæmperen skal være træg og ret hård den skal ikke være til at skubbe sammen, medmindre man er en stor gut, hvis dette er i orden burde det virke uden problemer, husk at dæmperen funktion er at forhindre traileren i at bremse i ryk når man kører på vejen.

Godkendelse af svar
Fra : hojriiskim

Dato : 04-08-14 09:30

Tak for svaret dybsindige.

Kommentar
Fra : dybsindige

Dato : 04-08-14 20:07

Det var så lidt, og tak for godkendelse af mit svar og stjerner