/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
facebook - slette billeder?
Fra : ingelein
Vist : 319 gange
50 point
Dato : 01-07-14 11:16

Hej
Af ren nysgerrighed vil jeg gerne vide om man kan slette billeder og indlæg(eller hvad de nu kaldes på¨Facebook) når man bliver ked af det.

Mine børnebørn skriver 17-21-25-30 år skriver rigtig mange ting, som jeg ved de vil blive kede af at have på facebook - engang.

Måske findes jalousi ikke længere i denne medieverden, men jeg vil ikke kunne have det godt med at se billeder af min kæreste med alle hans/hendes exkærester i ømme omfavnelser og beskrivelser af diverse hændelser.

Altså: kan man slette?

Desuden synes jeg at de prisgiver alt for mange "dumme" personlige ting, som en eventuel ny arbejdsgiver måske vurderer helt anderledes end de selv gør.

Jeg skal ikke fortælle dem at jeg synes de skriver åndsvage ting, som fortæller mere om dem end de er klar over........Jeg er kun en gammeldags farmor

Ingelein

@Eyvind - husk at lade være med at svare

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 01-07-14 11:44

Ja, man går blot ind på det pågældende sted/billede/tekst og klikker på den lille vinge i øverste højre hjørne - så kan man slet/skjule osv.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-07-14 12:35

ingelein, som marken84 skriver, så er der et v i øverste højre hjørne af de "indlæg" som du får.
Når du klikker på det, så får du flere muligheder. Du kan bl.a. slette og blive fri for at modtage flere billeder fra den pågældende.
Du kan jo også evt. vælge, at den/de pågældende ikke mere skal være dine "venner" så vil du aldrig mere modtage noget fra dem (men det tror jeg ikke du vil gøre)
Men slet alt det, som du ikke vil se.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-07-14 12:57

Hej og tak for svaret
Jeg er kun venner med mine børn og børnebørn, selvom der står nogle og venter på at jeg skal tillade /acceptere dem som venner. Så de 9 venner kan jeg nok overskue.
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 01-07-14 13:51

Du kan kun slette hos dig selv - det dine børnebørn har skrevet på deres profiler, kan kun slettes af profilerne.
Citat
Desuden synes jeg at de prisgiver alt for mange "dumme" personlige ting, som en eventuel ny arbejdsgiver måske vurderer helt anderledes end de selv gør.

Jeg skal ikke fortælle dem at jeg synes de skriver åndsvage ting, som fortæller mere om dem end de er klar over........Jeg er kun en gammeldags farmor
Jeg er enig i, at du kun er en gammeldags farmor, som slet ikke skal ha' en profil på facebook med din indstilling til dine børnebørn.
Jeg vil håbe for dig at de ikke finder herind og ser din vurdering af dem, for ser du det kan ikke slettes.......vil stå her i evigheder.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-07-14 14:25

Hej for-lækker

Citat
Du kan kun slette hos dig selv - det dine børnebørn har skrevet på deres profiler, kan kun slettes af profilerne.

Ja, det er da klart - så dum er jeg heller ikke!

Du har da helt ret!
For som min mor - født i 1904 sagde: " det man ikke ved, har man ikke ondt af!!!!

Men mon ikke også du som ganske ung har lavet og sagt ting, som du helst ville have ladt ugjort?`
Mine børnebørn må meget gerne læse hvad jeg skrev herinde. Det ville være meget fint endda!
Men jeg er nu også sådan en farmor, som ikke er bleg for at sige det til dem. Og det kan de forholde sig til.

Ingelein

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 01-07-14 14:43

Drop dog din facebook profil, eller siger din nysgerrighed nej til det. Du er for gammel til at være i sådan et fora. Du skal nøjes med at være bedstemor irl og så er jeg sikker på at børnebørnene er gamle nok til at tage vare på sig selv og deres skriverier og billeder.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-07-14 15:08

for-lækker
Ja, hvis ordet FUCK er det nye ord for God-dag- er jeg ikke bare for gammel, men også snerpet!!!
Gad vide, om du selv er grøn bag ørerne endnu?
Gammel farmor på snart 74
Ingelein

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-07-14 15:30

Ingelein Du kan selv bestemme dine venner på facebook, det er jeg helt enig i. Og jeg er også venner med mine børn og børnebørn. Og vi kommunikerer lystigt.

Så selvfølgelig skal du beholde din profil.

Du skal ind i indstillinger for at slette dine egne billeder og kommentarer sletter hos dem der har sat dem ind. Som der blev skrevet.

Desværre har facebook lige lavet en opdatering som jeg slet ikke kan lide. Nu er det lige før jeg overvejer at boykotte facebook. For de skal IKKE bestemme hvordan min startside skal se ud. Det vil jeg bestemme og det kan jeg ikke efter den nye opdatering.

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 01-07-14 15:39

Ja du har ret, du er en gammel og snerpet farmor - Fuck bruges ikke kun som et negativt ord. Det bruges også som et glædesudtryk, som f.eks. "Fuck hvor har det bare været en god dag" eller "Fuck hvor ser du godt ud!". herfra http://da.wikipedia.org/wiki/Fuck

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-07-14 16:00

Jeg synes for_lækker,er direkte uforskammet. Eller kan han/hun undskyldes med at være en teenage,på 13-14 år. Der er ialtfald ikke megen livskundskab i vedkommendes indlæg:
Citat
Drop dog din facebook profil, eller siger din nysgerrighed nej til det. Du er for gammel til at være i sådan et fora. Du skal nøjes med at være bedstemor irl og så er jeg sikker på at børnebørnene er gamle nok til at tage vare på sig selv og deres skriverier og billeder.

Jeg er 1000% enig med ingelein. Mange unge mennesker vil krumme tæ`er,om 10 - 15 år,når/hvis de læser deres egne indlæg....når de har fattet en lidt dybere mening med livet....når de har set,hvor meget de udleverer sig selv.

Jeg er ikke selv på Facebook,og kommer det aldrig. Men jeg har set mine børns,niecer og nevøers "præstationer" på dummies portalen,når de selv med stolthed,viser dem. Eller hvad deres "venner" har skrevet. Der ryger private ting ud i rummet,som hvis de havde tænkt sig om,aldrig ville drømme om at offentliggøre.

Jeg vil godt sammenligne Facebook,med pornofilm. (Jo,jeg har set nogle stykker,alt ialt,ret ensformig). Mon ikke også der er grund til fortrydelser,ved tanken om at deres børn og børnebørn,en skønne dag oplever deres "kunst".

M.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-07-14 17:00

Hej Mosebaek
Ja, jeg gad "fuckeme" nok vide, hvad for-lækker skriver i sin face-book profil. Desværre aner de færreste - inklusive for-lækker nok ordet i dets oprindelige mening. Det er så nemt bare at overtage et udenlandsk ord og bruge det i flæng, sådan som det er sket med "fuck". Og ærlig talt, bedømmer jeg hendes alder også som 13-14 årig teenager med en kæmpe livserfaring
Ingelein - ex 3 sproglig korrespondent

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-07-14 17:05

Hej
Det her kunne blive en ret så interessant tråd, selvom jeg har mest lyst til at lukke den. Jeg har jo fået at vide at profilen selv kan slette egne ting, så jeg har fået besvaret mit spørgsmål.

Svaret kunne jeg sikkert have fået på Face-book, men det er da rart at høre andres meninger om emnet.
Ingelein

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 02-07-14 09:57

Det er jo også muligt, at dine børnebørn har indstillet billederne til kun at kunne ses af venner og dermed ikke kunne ses af alle andre, end deres venner.

Men generelt er det jo sådan, at lægger man noget op på internettet, kan det jo kopieres af andre og deles, så som udgangspunkt, er det klogest, ikke at dele noget, som ikke tåler dagens lys om 20-30 år.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-07-14 16:48

@Charlottefrich
Ja, men hvem kan se bare et par år -eller måneder ud i fremtiden? Derfor kan man jo nøjes med at skrive/udstille med tanke på det. Men så langt rækker fantasien sikkert ikke. Hvad der er sjovt i øjeblikket og brændende, behøver jo ikke at være det i alt fremtid. Eksempel med et barnebarn som efter 7 års fast forhold - nu er i et andet forhold, men billederne er der stadigvæk - også hos ex'en.

Ja, ja, kærlighed og forhold er ikke det det har været - selvom det ret beset er nøjagtig det samme som tidligere - bare ikke betragtet som en slags forbrugsgode - efter køb og smid væk reglen.

Med hensyn til venner er mine børnebørn - ikke alle - ikke så kritiske. De har været med på facebook så længe, at det engang i begyndelsen gik på at have så mange venner som muligt. Hvad mener du om 789 venner? Bare som et eksempel. Jeg har både female og male børnebørn - og female siden er langt den værste - også med selfier, som de vil krølle tæer over om et par år.

Jeg er faktisk ikke en gammel snerpe, har bare en livserfaring som gør at jeg er glad for ikke at være ung i dag.

I går læste jeg en sag om at facebook er dømt til at udlevere oplysninger på omkring 450 mennesker, som med baggrund i deres Facebook skriverier er dømt som socialbedragere. Det var i USA. Lur mig om ikke også danske kommuner kunne finde ud af det?

Ingelein