/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Anhængertræk
Fra : ElvisS
Vist : 361 gange
100 point
Dato : 28-06-14 08:04

Har en Mercedes C180 fra 1995. Kan man selv montere anhængertræk? Er det svært? Hvordan?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 28-06-14 12:27

Citat
Kan man selv montere anhængertræk?
JA på en bil fra 1995 burde det være let nok. På nogle nyere kan det give problemer med at få EL-tilslutningen til at virke, canbus elsystem og Computeren der skal kodes til at der er monteret træg på bilen.

Citat
Er det svært?
NEJ ikke hvis man ved hvordan og har stedet & værktøjet til det. / JA det kan være svært for nogle der ikke ved noget om det og ikke har værktøjet til det..

Citat
Hvordan?
Følg monterings-vejledningen der som regel følger med et nyt anhængertræg og monteringsvejledningen for EL-stik (7 polet eller 13 polet stikdåse).

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-06-14 12:48

og så skal du syne den, når du selv monterer trækket...

Kommentar
Fra : ElvisS

Dato : 28-06-14 13:49

Jeg kunne godt tænke mig at se en monteringsvejledning inden jeg køber. Findes der mon et eller andet sted hvor jeg kan se en sådan
- ellers tak for alle svarene

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 28-06-14 14:12

http://jydekrog.dk/categohttps://www.google.dk/search?

SØG på.> monteringsvejledning anhængertræk < og du får en masse for der er jo flere tyber/fabrikat

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-06-14 15:18

Husk lige at have en momentnøgle, så du kan følge brugsanvisningens momenrangivelse for boltene.
Kun tosser tror at deres fornemmelse er korrekt.

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 29-06-14 15:42

jeg monterede selv træk på min Suzuki sidste sommer og kørte til syn med den, den blev kasseret man må ikke selv montere det. jeg skulle have en attest fra værkstedet der havde monteret det med til gensyn. sååå det var lige en lille extra regning oveni

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-06-14 16:26

Det kan ikke passe Kenwood.
Der er dog den reget at for nyere biler kan man undlade syn,hvis et værksted har udfydt en formular med erklæring.
Ellers gøres det med et syn.

du må have været ved en synsvirksomhed for at registrere træktøjet. Det er ikke syn.
Synshallerne er i dag også motorkontorer.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 29-06-14 21:17

Selvfølgelig må man selv montere hvis man følger forskrifterne. Men hvis anlægsflader ikke har været tilstrækkeligt rengjort, ledninger ikke ført korrekt igennem pladedele eller bespændingen er ukorrekt vil enhver synsmand kassere det. Det skal du faktisk være glad for, da det ikke er ufarligt at køre rundt med en tungtlastet trailer / campingvogn på slæb, og slet ikke hvis hele træktøjet ikke er korrekt fastgjort.
Det er ikke kun din egen sikkerhed, men så sandelig også de andre trafikanters.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 29-06-14 23:37

http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/FAQ/Koretojer/Oevrige/Montering-af-tilkoblingsanordning.aspx
Citat
Har en Mercedes C180 fra 1995

Da bilen er over 8 år gammel skal den altid synes, også selv om det bliver monteret på et godkendt værksted.