/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Dataroaming - slå til eller fra
Fra : ingelein
Vist : 593 gange
50 point
Dato : 27-06-14 21:39

Hej
Jeg er en forsigtig person, så jeg har slået dataroaming fra på min nye Nokia Lumia 520 telefon. Det er første gang jeg ejer en smart-phone og efter noget besvær er jeg ved at "finde melodien". Oprindelig ville jeg kun kunne ringe og sende/modtage sms fra mobilen. Imidlertid er der nogle faciliteter eller apps, som jeg sikkert kommer til at bruge også. F. eks kalenderen og GPS.

Jeg har slået dataroaming fra - men er kommet i tvivl om det så også gælder sms modtaget fra et EU land. (Jeg har forstået noget andet end sms under DATAroaming), hvilket sikkert er forkert. Min søster i Flensborg har sendt mig en sms, som jeg ikke har modtaget. Nu går jeg ud fra at det er fordi jeg har slået dataroaming fra. Er det rigtigt forstået?
Ingelein
Ps. er klar over de nye regler om roaming pr.30.6.2014. Jeg har også set at Telmore skal have 2,70 DKK for at sende en sms til et EU - land.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 27-06-14 21:56

Roaming er når du benytter andre udbyderes netværk istedet for dit eget og har intet at gøre med hvor nogen sender en sms fra.

Så hvis du tager din mobil med til udlandet og har slået dataroaming fra kan din mobil ikke bruge mobildata da den ikke kan nå sit eget netværk og du har forbudt den at benytte et fremmed netværk til data

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-06-14 22:07

Kalenderen går ikke på nettet, men pas på med GPS i udlandet da den tæller.

I og med min forrige telefon kunne modtage mails og MMS (billeder) men ikke data går jeg ud fra at man stadig holder tingene adskilt hos udbyderne men prøv at spørg Telenor for en sikkerheds skyld.

Hvor stor en datapakke har Du indgået ?
Jeg surfer en smule, modtager mails og nu og da en YouTube fil, samt at den modtager opdateringer til apps og antivirus, ikke på noget tidspunkt på 2 1/2 år har jeg brugt over 250 mb på en måned, så den 3 GB pakke jeg bruger er alt rigeligt, jeg tænker på at nedgradere men skal så også sammenligne med gratis taletid............udbyderne tjener penge under alle omstændigheder

Telenor kan nok også tilbyde et samleabonnement for jeres to telefoner.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-06-14 22:22

Ups - det er Telmore jeg skriver om -
Mit spørgsmål går mest på om jeg kan modtage en sms sendt fra Tyskland - til mig i Danmark, når jeg har slået roaming fra. At jeg ikke kan sende til Tyskland, når jeg har slået roaming fra, er indlysende.

Jeg har overhovedet ikke indgået en datapakke. Vi har i mange år kørt med at betale uden at have en pakke. Vi bruger mobilen så lidt, at vi ikke kommer over et forbrug på 50 kr. pr. måned - eller er det kvartal - og så betaler vi et mindre beløb - tror det er steget til 15 kr. i administration pr. måned.
Så det er ikke til mobilsnak vi bruger vores penge.

Mobilen er en slags "livline" for os - og som regel slet ikke tændt. De få kontakter vi har er familien og de ved at vi ikke har mobilen tændt.
Normalt bruger vi vores TomTom
Ingelein

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 50 point
Dato : 27-06-14 23:00

Citat
Mit spørgsmål går mest på om jeg kan modtage en sms sendt fra Tyskland - til mig i Danmark, når jeg har slået roaming fra.

Ja, det kan du.

Citat
At jeg ikke kan sende til Tyskland, når jeg har slået roaming fra, er indlysende.

Nej. det er det ikke, da du jo formentlig opholder dig i Danmark og bruger din udbyders net (telmore/TDC) , når du sender sms til Tyskland. Det har intet med roaming at gøre, så længe du opholder dig i Danmark.

Efter, at du har taget din nye telefon i brug, har du så ændret data hos din teleudbyder?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-06-14 23:07

Dataroaming og sms er to forskellige ting. Du kan stadig modtage sms, selv om dataroaming er slået fra.
Brug af gps er gratis, også i udlandet. Men hvis du vil have kortene løbende opdateret, skal datamodtagelse være slået til, og det er meget dyrt i mange lande.
Der findes dog nogle som til rimelige penge sælger kort, som du hjemmefra lagrer i telefonen, og som virker med gps en.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-06-14 23:18

Citat
Efter, at du har taget din nye telefon i brug, har du så ændret data hos din teleudbyder?

Anede mig at data koster kassen hvis man blot fortsætter med det almindelige telefonabonnement, jeg indsætter teksten fra Telmore.

Citat
Her er priserne:
Minuttakserede opkald: 69 øre i minuttet.
Data: 9 kr. ved brug af mere end 10 KB data pr. dag.
Sms: 18 øre pr. stk.
Mms: 1,5 kr. pr. stk.
Opkaldsafgift: 0 kr.

Du indsætter 50 kr. på din TELMORE-konto
Når du tilmelder dig basisproduktet, indsætter du samtidig 50 kr. på din TELMORE-konto, så du har noget til forbrug. Med basisproduktet betaler du kun for det, du bruger. Abonnementet er forudbetalt. Du skal indbetale før du kan ringe. Når du tilmelder dig, får du tildelt en personlig side på Mit TELMORE, hvor du kan indbetale med betalingskort og følge med i dit forbrug. Tilmeld dig Automatisk Betaling og slip for selv at tanke op. Ved opkald afregnes pr. påbegyndt minut. Priser for basisproduktet gælder til alle danske mobil- og fastnetnumre.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-06-14 23:42

Tale/data abonnement for een telefon 79 kr.
http://www.oister.dk/mobilabonnement/taletidsabonnementer/oister-3timer/?ttd=3629

Den kan TDC matche med en familiepakke som jeg før foreslog, dog kun hvis der er væsentlig mere tale end de 3 timer Oister har i pakken.
http://www.oister.dk/mobilabonnement/taletidsabonnementer/oister-3timer/?ttd=3629

Efter sigende har Oister ikke meget support hvad der ses på prisen, og iøvrigt er de "discount" datterselskab af "3"

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-06-14 00:25

Hej
Jeg har hidtil indsat 200 kr på hvert af vore mobilnumre og det rækker som regel til at dække omkostningerne i et helt år eller mere. Det meste går til at betale administrationsomkostningerne. Der er maksimum tale om 2-3 samtaler om ugen. Derfor er jeg tilfreds med at betale 69 øre i minuttet.
Det er virkelig kun en livline for os. Hidtil har vi nok kun sendt et par sms om måneden. Det var alt for besværligt med de gamle telefoner.
F. eks. når jeg er et sted, hvor jeg gerne vil afhentes. Ellers har vi fastnettelefon - trådløse B&O i hele huset. Dem er vi glade for. TDC har en rimelig ordning for udlandssamtaler til Tyskland, hvis man binder sig til det. Det koster 9 kr. for en hel time.
Vi er bestemt ikke afhængige af at have en telefon tændt - eller klistret til øret hele dagen. Så kan vi heller ikke forstyrres ad libitum .
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-06-14 00:29

@ans
Jeg glemte at skrive at det er fra en tysk "indregistreret" telefon jeg vil modtage en sms - og så kommer der da roaming ind i billedet, hvis jeg har forstået det rigtigt. Der skiftes jo netværk.?
Ingelein

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 28-06-14 03:38

Lad os starte bagfra:
Citat
Jeg glemte at skrive at det er fra en tysk "indregistreret" telefon jeg vil modtage en sms - og så kommer der da roaming ind i billedet, hvis jeg har forstået det rigtigt. Der skiftes jo netværk.?
Ingelein

Roaming vedrører DIN telefon og det netværk DU er på, Intet andet.
Det er det er ligemeget om det er en telefonsamtale, en sms, en mms eller en email du modtager eller sender.
Hvis DIN telefon er på eget netværk (i dit tilfælde TDC) er der ikke tale om roaming.

@Luffe:
Du har godt nok fået vendt op og ned på det hele
Citat
Kalenderen går ikke på nettet, men pas på med GPS i udlandet da den tæller.

Kalenderen går normalt på nettet og bruger data (ok, det er meget lidt den bruger, men alligevel)
GPS, GLONASS & Galileo bruger IKKE data, det er gratis signaler du modtager fra sateliterne.
Hvis du f.eks geotagger de billeder du tager med telefonen bruger det hverken data eller GSM.

hvis du som andre også har skrevet, aktiverer navigation i din telefon kan den bruge data, men GPS'en bruger stadig ikke data.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-06-14 08:32

ingelein

Så længe du opholder dig i Danmark så har ROAMING OG SMS INTET MED HINANDEN AT GØRE.

Kunne du modtage og sende sms fra/til Tyskland på din gamle telefon?

Er du sikker på, at du har indstillet telefonen rigtigt, så den kan sende og modtage sms?

Er den indstillet til at kunne modtage/sende sms fra/til udlandet?

http://www.nokia.com/dk-da/support/produkt/lumia520/faq/?action=singleTopic&topic=FA141391

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-06-14 09:47

Citat
hvis du som andre også har skrevet, aktiverer navigation i din telefon kan den bruge data, men GPS'en bruger stadig ikke data.

http://taenk.dk/nyheder/slip-for-dyrt-dataforbrug-med-gps-apps

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 29-06-14 07:19

Troede også at gps ikke brugte data

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-06-14 09:52

Hej til alle
Jeres svar, omend forskellige har gjort mig en hel del klogere. ..............Mit problem er også løst. Det viser sig, at min 87 årige søster, som ikke er det mindste dement har sendt en sms til min fastnettelefon. Og det går jo som bekendt ikke - i hvert tilfælde ikke til mine B&O'er. Om der findes fastnettelefoner, som kan modtage sms ved jeg ikke.
Mange søndagshilsner
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 29-06-14 09:53

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-06-14 10:03

Citat
Om der findes fastnettelefoner, som kan modtage sms ved jeg ikke.

Senere avancerede fastnettelefoner har et stort display, så det er ikke umuligt at lave.