/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Aktivering af salt/afspændingsmiddel
Fra : SZone
Vist : 293 gange
10 point
Dato : 25-06-14 19:34

Jeg har en Gram opvaskemaskine OM-62-06, som jeg har haft i 7mdr, nu er den begyndt at danne kalkpletter på mit bestik (og grydeske og slev i plastic bliver helt hvidt efter vask)
Jeg har prøvet forskellige ting, men ringede så ind til Grams servicetelefon, hvor jeg fik at vide, at jeg sikkert er kommet til at deaktivere knappen, som skal sørge for at maskinen afgiver salt/afspænding til opvasken. Så den skal jeg bare slå til.
Men aner ikke og kan virkelig ikke se, hvor den knap skal være? Total frustration.
Jeg bruger de billige opvasketabs fra netto, og det samme afspændingmiddel/ salt. Maskinen har aldrig bedt om påfyldning af nogle af delene!
Jeg har tilmed også prøvet at "resete" maskinen.!
Hjælp Tak!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-06-14 20:10

Saltet skal fyldes på med den medfølgende tragt i det store hul med skruelåg i bunden af maskinen. Du skal måske tage den nederste kurv ud for at komme til. Hvis alt dit service er kalket til, skal du nok køre det igennem med et par skefulde citronsyre eller tre uden opvaskemiddel. Og saltet tjekker man en gang imellem , for eksempel med skaftet af en grydeske. Man skal kunne mærke det knaser i bunden af beholderen, ellers skal der fyldes på. Se i brugsanvisningen for at finde ud af om den skal have fint eller groft salt. Du må ikke fylde gourmetsalt i den, det skal være rene varer beregnet til opvaskemaskiner. Bordsalt og dyre salttyper duer ikke, det er for snavset til jobbet. Afspændingsmiddel skal almindeligvis fyldes i en åbning med skruelåg indvendig i maskinens låge. Der kan være en klar prop, som bliver mørk, når der er nok afspændingsmiddel i.
Placeringen af diverse knapper og åbninger burde fremgå af brugsanvisningen.
vh
pbp

Kommentar
Fra : SZone

Dato : 25-06-14 22:16

Tak for dit svar. Men jeg har nu styr på hvordan man fylder salt og afspænding på! Og der er fyldt op!
Citronsyre er prøvet og gjorde bare maskinen indvendig skinnende ren men hjalp ikke på bestikket. Jeg kontakter Gram igen i morgen!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-06-14 00:18
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-06-14 13:14

Start på nul som ny maskine tag en prøve af vandet (hårdt dit vand er) indstil maskine efter dette

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-06-14 19:30

Hårdhesgrad behøver du ikke måle. Det oplyser vandværket gerne.

Kommentar
Fra : SZone

Dato : 26-06-14 21:50

Jeg har været inde på min kommunes hjemmeside, hvor de oplyser at hårdheden i vandet er på det højeste- så det er på plads. Synes bare jeg installerede det da jeg købte maskinen, den er jo ikke ny!

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-06-14 05:41

Ja det gør man jo normalt også, men nu er der jo en fejl

Du skriver jo at der er salt og afspænding på, så er det jo at tjekke om indstillingerne så også står rigtigt!

Hvide dråber er jo enten kalk eller salt da både over/under dossering kan danne dette

Prøv evt også at se der hvor du kommer salt på at saltet ikke er en "hård" klump
( for så har salten sværere ved at blødgøre/(opløse) kalken

Samt filteret på vandtilførelsen

Så kan du jo også med sindsro fortælle gram at du har gennemgået , salt,afspænding,indstillingerne, filter en eksta gang og de står rigtigt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-06-14 10:15

Hvis maskinen fungerer korrekt, kommer der ikke salt ind i vaskerummet med porcelænen.
filteret virker på den måde at vandindtaget går gennem filteret. Det absorberer så calsium og erstatter med Natrium Natrium er letopløseligt med carbonat, og vil skylles ud med vandet.
Når filteret bliver mættet med calsium fungerer det først efter regenerering. det sker med en dosis saltvand, hvor restproduktet Calsiumklorid , skylles direkte ud. Det er også letopløseligt.

Men maskinen kan fejle noget, så regenereringen ikke sker.
En mulighed er at saltbeholderens låg ikke lukker tæt. Fejlplaceret ,skruet skævt på eller gummipakning mangler. Så kommer der salt i maskinen,og afkalkning svigter.

Kommentar
Fra : Hollydag

Dato : 27-06-14 18:30

http://www.opvaskemaskinetilbud.dk/sadan-kan-du-undga-glaspest/

Du må læse den korte artikel der, og så indse at du har nogle ubrugelige glas, hvis ikke eddikesyre kan kurere dem. Og så må du skrue ned for temperaturen fremover.
Jeg har god erfaring med at bruge alt-i-en opvasketabs. Vi har nemlig også stenhårdt vand her, og de tabs indeholder også afspænding...