/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Støttemur til fliseterasse
Fra : lhg1
Vist : 1007 gange
100 point
Dato : 25-06-14 16:55

Hej

Jeg skal bygge en støttemur til en flise terasse, muren skal være lidt over 40 cm høj, og det betyder at der jo vil være vibreret stabilgrus og sand på den ene siden af muren.

Jeg har købt disse sten til muren.
http://www.ibf.dk/da/produkter/plantestenstoettemure/skala-murblokke

Mit spørgsmål er om det er nødvendigt at fylde alle stenene med beton, eller hvis man fylder med Jord om det så vil give en høj nok stabilitet til at muren ikke skrider ud.

Nederste række vil blive støbt i beton, spørgsmålet går på om hele muren skal fyldes med beton eller om jord er nok.

På forhånd tak.
Lhg

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-06-14 18:37

Med så store blokke og kun 40 cm højde vil det næppe være nødvendigt med andet end tyngdekraften.
vh
pbp

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-06-14 19:02

Skulle være med beton hvis man vil undgå at myrer eller rødder eroderer opbygningen ad åre.

Kommentar
Fra : lhg1

Dato : 26-06-14 08:05

Jeg er lidt bekymret for ikke at ligge noget i dem, når jo ikke er solide, og derved ikke så tunge ej heller er der så meget overflade.

Accepteret svar
Fra : Sandvad261

Modtaget 100 point
Dato : 26-06-14 09:14

Det er godt nok nogle solide sten du der har købt.
Jeg ville med de sten der bare støbe en god og solid sokkel, og så lægge disse sten oven på.
For mange år siden da jeg havde hus i Svendborg der bøvlede jeg med næsten det samme, og jeg fik ikke grebet det an på den rigtige måde, det jeg ville gøre, hvis jeg skulle igang med det du nu skal til, så ville jeg støbe en høj sokkel, og så købe nogle smalle sten og beklæde / lægge foran den høje sokkel, så det vil se ud som om, at det udelukkende kun er sten, og ikke en støbt mur inde bag ved.
På den måde her vil denne "mur" være meget stærk så du undgår at det hele vælter når du stamper gruset til fliserne.
Held og lykke med det...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-06-14 19:28

Det er ikke nok med en betonmur, som står på et fundament.

Det er vandrettte kræfter som skal optages. Derfor er man nød til at forankre blokkene dybt i jorden med noget ,som kan tåle trækspænding.

Få fat i gamle solide stålrør . De hamres gennem hullerne i dine blokke , og over 0,5 m ned i jorden, mere hvis den er våd eller sandet. Så stbes ud i hullet i blokkene med beton.

Godkendelse af svar
Fra : lhg1

Dato : 14-07-14 16:04

Tak for svaret Sandvad261.