/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Apropos Blåt
Fra : Rytterknaegten
Vist : 461 gange
100 point
Dato : 15-06-03 05:37

Var inde og købe et svar på: Gør et farvefoto blåt. Nu vil jeg gerne have at een fortæller mig hvordan følgende gøres: Så et foto af en smuk kvindebagdel i SH men, tangatrussen var Blå. Hvordan gøres dette??

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 15-06-03 13:58

Brug for eks photoshop, her kan du selektere partielt og indfarve efter ønske.

MVH OW

Accepteret svar
Fra : ockley

Modtaget 100 point
Dato : 03-07-03 12:38

Hej Rytterknaegten

Siden spørgsmålet er her forventer jeg du kender til Photoshop. Er der noget af det jeg skriver der virker som pladder for dig må du lige skrive igen. Opgaven lyder jo interressant så lad mig straks forklare

1. Bed kvinden om at vende ryggen til og tag billedet.
2. Åbn det op i Photoshop.
3. Lav billedet om til gråtoner. Det nemmeste er nok Billede > Tilstand > Gråtoner (Image > Mode > Greyscale).
4. Lav billedet om til et farvebillede igen (Samme menu bare RGB eller CMYK).
5. Fritlæg trussen med værktøj efter ønske. Du skal ende med at have en markering (myrespor) der omkranser det du vil gøre blåt.
6. Du kan eventuelt gøre kanten lidt blød via Vælg > Udtynd... (Select > Feather...) og giv den et par pixel alt after billedets størrelse).
7. Vælg Lag > Nyt justeringslag > Farvetone/ -mætning... (Layer > New adjustementlayer > Hue/Saturation...)
8. I dialogboksen Klikker i feltet Farve (Color). Den er nederst til højre.
9. Nu kan du justere farven i den øverste skydekontrol (Ren Blå er 240 grader), Farvemætningen i midten og lyset nedert.
10. Din farvekorrektion er nu på et lag oven på det grå billede. Det kan klikkes af eller på og opacitet mm. kan ændres.

NB. Du kan også beholde billedet i dets farvetilstand (RGB eller CMYK) og bare vælge Billede > Justeringer > Dæmp farvemætning (Image > Adjust >Desaturate).

Endeligt kan du jo også lave et justeringslag magen til det du farvelægger billedet med. Der skruer du helt ned for farvemætningen og så vil billedet også fremstå gråt... Uden at have ødelagt originalen.

Håber det hjalp

Med venlig hilsen
Karsten Vestergaard
www.ockley.dk

Kommentar
Fra : inamarie

Dato : 06-08-03 21:05

Hvis jeg har forstået spørgsmålet rigtigt...
Har jeg et andet forslag...
Gør det samme som ockley siger ved de 3 første punkter.
Marker så det du vil have blåt.
Klik; Image - adjust - hue/saturation (eller bare klik ctrl u)
Så kan du se at der kommer en boks op hvor der står OK CANCEL LOAD SAVE. Under det står der 'colorize' og preview. Sæt et flueben i begge de to bokse.
Så begynd at "hive" i de 3 pile (tryk på pilen og hold muse tasten nede...), indtil du har det ønskede resultat.
Klik OK.

Kommentar
Fra : ockley

Dato : 07-08-03 10:30

Tak Inamarie

Jeg skrev svaret mens jeg var væk fra Photoshop. Det var den jeg tænkte på i punkt 8. Det hedder "Farvelæg" (dansk) eller "Colorize" (engelsk) og ikke Farve og Color

Tak for hjælpen

Med venlig hilsen
Karsten Vestergaard
www.ockley.dk

Godkendelse af svar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 26-10-03 02:47

Tak for svaret ockley. Det har desværre ikke været muligt at være saa meget ved dette dejlige program. Store problemer med Outlook Express.
Mvh Jovach