/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Træbeklædning af gasbeton i sommerhus
Fra : okdeterenaftale
Vist : 4034 gange
20 point
Dato : 22-06-14 22:34

Hej med jer

Vi overvejer at investere i et sommerhus, som er bygget i gasbeton fra 60'erne. Vi håber i den sammenhæng at kunne beklæde de ydre vægge med træ og de indre forventer vi at få beklædt med gips. Mine overvejelser er:

- Hvad vil det mon koste af få et 90 m2 (regulært) hus beklædt med træ? Jeg tænker det skal være bemalede blokhus-brædder eller lign.
- Skal man have en byggetilladelse for at beklæde huset med træ?
- Hvordan skal det helt konkret gøres? Det er noget med, at der også skal laves et lag med vindpap?
- Vil det være en god idé at beklæde uden samtidig at efterisolere? Jeg tænker at det vil være en ret dyr omgang set i ifht prisen for opvarming i det få weekender vi trods alt kun vil bruge huset i efteråret.

Mvh Jonas

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-06-14 23:08

Hvis der ikke skal efterisoleres, er vindpappet en overilet foranstaltning. Hvorfor gips inde? Så er gasbetonen da noget kønnere at se på.
Prisen afhænger af materialevalg og hvor meget selvbyggeri der er med.
Men projektet ligner noget ret forlorent - hvorfor skjule tingene, når der ikke ønskes forbedret funktion?

Kommentar
Fra : okdeterenaftale

Dato : 22-06-14 23:17

Der vil ikke være tale om selvbyg, og materialevalget vil være gennemsnitligt. Jeg regner med at det vil være trykimprægnerede blokhusbrædder eller lign. Jeg er blot interesseret i en omtrentlig pris.

Det er i øvrigt helt ok, at du ikke mener at en æstetisk forbedring er en reel forbedring.

Mvh Jonas

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-06-14 23:37

Citat
Hvorfor gips inde? Så er gasbetonen da noget kønnere at se på.

Synlige byggesten indvendig gik af mode for 25 år siden, jeg ville nu gerne have en sådan væg, men så skal det være røde mursten.
I min søsters hus pudsede man en sådan indvendig væg op, vandskurede og malede den, det ser herrens ud

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-06-14 09:13

Letbeton byggeblokkene kan plive rigtig pæne, hvis de er af god kvalitet i overfladen og ordentlig muret op.
Prisen på en pastiche beklædning er helt afhængig af trækvaliteten. Jeg synes trykimprægneret fyrretræsbrædder er noget elendigt og grimt noget. Miljømæssigt er det også tvivlsomt.

Hvis det skal være moderigtigt skal det være sibirisk lærk.

Invendig ville jeg isoler under gipspladen.Husk dampmembram.

Isoleringen og tykkelsen kan give problemer med døre og vinduer, afhængig af placeringen.
Ved at isolere indvendig, kan du meget hurtigere varme huset op. Indeklimaet kan blive golunt, uden at du skla varme stenvæggene op.
Selv om det er porebeton, vil det kræve meget mere.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-06-14 09:45

Hvis du ikke har grundvarme på om vinteren, skal du ikke sætte dampspærre op indvendig. Jeg har prøvet, ikke med gasbeton men med en træskeletvæg i et sommerhus. Den blev skiftet her i forsommeren og dårligdommen havde heldigvis ikke bredt sig til resten af huset. Vil du have noget op, så sæt vindtæt pap op eller vindtætningsdug, samme kvalitet inde og ude.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-06-14 10:13

Ved samme lejlighed satte jeg nye beklædningsbrædder op ude og høvlede panelbrædder inde med hvid linolielasering. Brædderne inde kostede 59 svenske pr. kvadratmeter plus lasuren.

http://www.gsbyggvaror.se/produkter/Invandiga_paneler/parlspont_b-kval.html

til den pris er det svært for gipsplader at konkurrere, når man tænker på overklistring af samlinger, spartling, slibning, grunding og maling. De udvendige brædder fik rødfarve. Rødfarven og lasuren er begge hjemmekogt/-rørt.
Til huse på landet i Småland er det den ægte vare at have rødmalede brædder udvendig og tyndt oliemalede høvlede panelbrædder inde. det uægte er syntetisk vindbeskyttelsesdug på begge sider af en rockwool-isolering, hvor det ægte ville være asfalteret vindpap omkring en fyldning af savsmuld og/eller høvlspåner.

Kommentar
Fra : okdeterenaftale

Dato : 23-06-14 10:15

Tak for alle kommentarerne! Det er super.

Ifht materialevalg: Jeg regner under alle omstændigheder med at male huset, og så er det vel fjollet at vælge en dyr træsort som eks lærk - eller hvad skulle fordelene være ved det?

Godt tip mht indvendig islolering, når der alligevel skal opsættes gipsplader. Man kan vel benytte nogle relativt tynde bats, som kan benyttes, så murene ikke bliver ekstremt tykke? Jeg er klar over at den løsning selvfølgelig ikke lever op til de nyeste krav, men jeg tænker, det vil være et fint løft, som vil forlænge vores sæson en smule.