/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Spørgsmål til en træ"mand"
Fra : lgs
Vist : 467 gange
100 point
Dato : 19-06-14 20:28

Da det ikke er lykkedes mig at finde de rette søgeord på Google vil jeg spørge her:

Har erhvervet mig så forskellige emner som et lille spisebord lavet i Fjernøsten som nyt vindue produceret her i DK -alt i træ, der for begge emners vedkommende synes limet sammen af korte stykker, der synes indpasset i hinanden i et zig-zag-mønster, alt ganske nydeligt.

Hvad ligger bag denne måde at gøre tingene på?

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 110 point
Dato : 19-06-14 20:58

Det er fingerskarvet træ, altså noget, der er limet sammen af knastfri stykker, som er fræset med en specialmaskine og limet med noget som er stærkere end træet. Resultatet er knastfrit træ, som stort set ikke slår sig med temperatur og fugtighed. Masser af moderne bygningstømmer er lavet på samme måde. Det er dyrere end gammeldags savskåret savværkstræ men har veldefinerede styrkeegenskaber og skal ikke vælges ud/sorteres på byggepladsen, hvilket sparer mange arbejdstimer. er altså billigt i brug.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-06-14 20:59

Og jeg er ikke træmand men pensioneret elektronikmand.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-06-14 01:41

I bund og grund lamineret træ, men udfræsningerne giver mere stabilitet og langt større limflade, træ bliver jo ved med at arbejde.

Jeg har også set det på meget gamle høvle af træ hvor der er brugt eksotisk hårdttræ som fod på bøgetræ, de er "dobbeltfræsede" idet der er bølgemønster set fra siden og zigzag i enden.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-06-14 01:46
Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 20-06-14 01:58

Citat
Hvad ligger bag denne måde at gøre tingene på?

For at undgå knaster og derved at udnytte meget mere af træet, og ved sik-sak samling fås der er større limflade at samle på og der ved en større styrke.

http://www.vinduesindustrien.dk/index.php?id=1895
http://www.dancert.dk/18296

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-06-14 02:02

Det er korrekt beskrevet allerede hvad fingerskarring er
Citat
Ved fingerskarring fraskæres beskadiget træ og knaster, hvorefter træet samles igen i fingerskarringen. Tilbage har man længder uden fejl og knaster og med en meget højere formstabilitet. Ved at fjerne knasterne undgår man de grimme gule harpikspletter, der til tider ses gennemtrænge overflademalingen på produkter uden fingerskarring.
citatet er fra min arbejdsplads hjemmeside:
http://www.idealcombi.dk/PRIVAT/HVAD_SKAL_JEG_V%C3%86LGE/Kvalitetsoptimeret_tr%C3%A6.aspx
Fingerskarret træ er selvfølgelig under løbende kontrol og den er ret streng, ved trykprøver må træet ikke knække i skarringen:
http://www.vinduesindustrien.dk/index.php?id=846
Jeg var med fra begyndelsen da vi forsøgsvis begyndte at fingerskarre, nu er næsten alle vinduer og døre produceret af fingerskarret træ, for sjov siger vi at vi laver tredjeklasses træ om til førsteklasses træ og noget er der om snakken, hvis du så de skæve trælængder alle med forskellig længde og tykkelse og fyldt med revner og knaster som kommer ind i den ene ende, og sammenligner med de lige og knastfrie 6 meters længder, ville du ikke tro at det er det samme træ, her på virksomheden frasorteres cirka 65% som går til spåner, om sommeren sælger vi disse spåner til spånplader og andet, om vinteren bruges næsten alt frasorteret til at opvarme fabrikshaller og kontorer

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-06-14 11:10

Hvor bliver der spurgt om ? fræsning..
Asiatiske lande vil gerne have kulør på tilværelsen, og derfor lave de mønstre i deres samlinger, kan vel sammenlignes med dette.
http://www.andersbonnesen.dk/My_Homepage_Files/Page244.html
Resten af verden bruger tyndt træfiner til at udsmykke skabe og borde.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-06-14 11:28

Citat
Resten af verden bruger tyndt træfiner til at udsmykke skabe og borde.

For at spare på de eksotiske træsorter, men det var alligevel ikke nok. Rovdrift på de smukke dybrøde teaksorter og meget mørk (sort) palisander har stort set udryddet de træer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-06-14 11:42

Citat
Rovdrift på de smukke dybrøde teaksorter og meget mørk (sort) palisander har stort set udryddet de træer

Der er desværre mennesker der hellere vil tjene et par håndøre, end redde et træ.
Dog mener jeg at der i visse lande er indført ´kvote´ på hvor meget der må fældes pr år/tiér - men mon de overholdes når alt kommer til alt, selv har jeg en del møbler i dé træsorter og fryder mig over dem - men de købt/lavet før det blev regnet for mangel varer.

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 21-06-14 13:49

Tak for svaret pbp_et og alle I andre.