/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Co2 svejser.
Fra : fiat9090
Vist : 474 gange
50 point
Dato : 19-06-14 10:28

Jeg mangler en co2 svejser, fortrinsvis til pladearbejde. Når man spørger rundt får man altid at vide det skal være Micatronic. Er der virkelig ikke andre mærker der du´r. På 2 forskellige værksteder, jeg har set, der bruger de ikke Micatronic. Jeg har kikket lidt på den Telwin 183/2 fra Harald Nyborg og jeg mener at have læst rimelig gode anbefalinger om den. Så er det lige jeg vil spørge herinde - er der nogen der har enten gode eller dårlige erfaringer med den. Eller er der andre mærker der er rigtig gode til pladearbejde, så skriv endelig om dem. Nu skal det siges at Telwin hos H.N. koster 5500 kr. men hos Multi Køb kan den købes langt billigere. Så billigt at en 5 år gammel Micatronic koster mindst lige så meget. Håber at høre fra jer.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 19-06-14 17:05
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-06-14 17:22

Med de få svar, måske skulle du ændre overskriften?

For mig er en svejser en person, der svejser, ikke et svejse anlæg
og så er CO2, kul tve ilte, ifølge kemien, med to store bogstaver.

Men hvis du søger Co2 svejser/svejsning får du desværre flere hundrede svar, bl.a. dette:
http://www.butikpris.dk/s/svejsning%20co2

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 19-06-14 19:37

Det er nu ret indlysende at der er tale om mig - mag svejser hr. Svend Giversen.
Langt de fleste i min omgangskreds betegner den co2 svejser, hvilket jeg iøvrigt også selv gør.

Der er masser af gode anlæg der ikke står Migatronic på: Loke, Esab, Kgk etc. hvilket du kan forvisse dig om hvis du kigger lidt på dba, gul og gratis m.fl.

Når det er sagt, er der gode grunde til at Migatronic holder priserne. Selv bruger jeg en ældre Kgk som efter sigende skulle være mere eller mindre identisk med Migatronic. Trådføringen er dog noget bras. Rettelse: Noget hysterisk bras. Den er svær at ramme, så den svejser pænt. Potentiometeret er meget følsomt og værst af alt: Motoren kræver omhyggelig efterjustering, da den ellers kører tråden ved siden af rillen.
Men på plussiden tæller, at den bare altid har fungeret med et minimum af service. Der er masser af overskud i de 150 ampere den kan præstere.

Så du vil sagtens kunne finde noget brugbart der ikke står Migatronic på, men de virker altså godt.

Kommentar
Fra : fiat9090

Dato : 20-06-14 10:18

Hej igen. Jeg vil nok give Cortina ret i, at i daglig tale, så er en Co 2 svejser et svejseapparat - både med store eller med små bogstaver. Men jeg undrer mig over så få svar jeg har fået (enig med hr. Giversen), men jeg ved ikke lige hvad der ellers skulle stå i overskriften. Og der findes ingen kategori med værkstedsinventar eller værktøj, så jeg valgte at sætte det ind under Biler. Man kan vist ikke redigere i tidligere indlæg f. eks. for at ændre overskriften ? Måske kommer der nye indlæg efter dette.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-06-14 10:59

Alle ved sku' da hvad en Co2 svejser er for noget.
Dem der ikke ved det, kan alligevel ikke hjælpe dig.

Men der er nok ikke så mange Kandu'er som svejser biler mere.

Kommentar
Fra : dybsindige

Dato : 03-08-14 13:57

Hej
Hvis det er til plade arbejde du skal bruge den mest til, er Mig/Mag svejsning at foretrække, og ikke elektrode, næste spørgsmål er om du har 400 V i garagen eller kun 220 V, man kan få svejse apparater hvor at tråden er belagt med inaktiv gas så man slipper for flaske som er dyr, til gengæld er tråden en smule dyrere, men til hobby brug er der mange timer i en rulle. Og ellers er mange apparater gode til at svejse (afhænger nok mere af hånden der svejser) ellers røg de hurtigt ud af markedet. Held og lykke med projektet