/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
God opdrætter af Dobermann
Fra : bjoernemann
Vist : 477 gange
20 point
Dato : 16-06-14 15:40

Hej,
Vores familie har længe været på udkig efter en hund, og vi har forelsket os i hunderacen Dobermann: http://dogsuniverse.dk/hunderacer/dobermann/

Det er dog begrænset hvor mange opdrættere jeg lige har kunnet finde. Er der nogen herinde, som har en Dobermann og kan anbefale en opdrætter på baggrund af personlige erfaringer?

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 16-06-14 15:58

Hvis I skal have en sød og børnevenlig hund der ikke udvikler sig til en skarp vagthund men alligevel passer på, så gør jer selv den tjeneste at se på en Beauceron fransk hyrdehund, en af Dobermann´ens forfædre, denne hund bliver brugt til redningshund - politihund, men tænder ikke af som Dobermann´en kan gøre i de forkerte hænder! Begge hunderacer kræver usædvanlig megen brug og motion!
Men hvis det skal være én Dobermann så se her:
http://www.dansk-dobermann-klub.dk/AvlHvalpe/hvalpeliste.htm
MV2

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 16-06-14 15:59
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-06-14 16:20

bjornemann: Hvor gamle er I? Hvordan bor I? Hvad skal I bruge en dober til? Og hvor stor hundeerfaring har I?

--Det sidste spørgsmål er nok det vigtigste.

Hvis I ikke kender mere til doberen end hvad I kan læse på Nettet, så synes jeg at I skal starte med at melde jer ind i Dansk Dobermannklub:
http://dansk-dobermann-klub.dk/ddk/medlemskab.html

Dels vil I få et klub-blad med nyttige informationer, og dels vil I få adgang til klubbens træningspladser, hvor I også vil kunne få snuset jer ind på hvor der er gode hvalpe i vente.
Prøv at starte med at møde op til dobertræning -uden dober- i nogle måneder inden I køber hvalp. Træning SKAL til når det er jeres første dober.
Og gå på udstillinger. Og snak med udstillerne.

Tit er hvalpelisten kun for hvalpe, der ikke allerede er solgt før parringen.. Ved at vise seriøsitet og blande jer med doberfolket har I større chancer for at finde en god doberhvalp.
--Doberen er en helvedeshund, --hvis man vælger forkert..

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-06-14 22:00

Citat
så gør jer selv den tjeneste at se på en Beauceron fransk hyrdehund

Den havde jeg aldrig hørt, eller læst, om før, så jeg måtte jo lige have stillet min nysgerrighed:

https://www.google.dk/search?q=Beauceron&safe=active&client=firefox-a&hs=vhe&rls=org.mozilla:da:official&channel=sb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=E0ufU6igD4j_ygO9l4LYBw&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1280&bih=864#imgdii=_

Det ser ud til, at være en skøn hund.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 17-06-14 00:24

Jeg har en Beauceron og den kan formes til en god og sød familie-hund, men som alle lidt større hunde er det ikke en førstegangs hund. Den tåler ikke en hård opdragelse, men man kan være konsekvent med "kærlighed"!
MV2

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 17-06-14 17:03

Dobermann-racen kræver en erfaren og DYGTIG hundeejer.

En Dobermann er ikke egnet til førstegangs hundeejere.

Hvorfor folk i det hele taget som kæledyr vælger racer med så meget kampdrift i arvemassen - som dobermann, schæfere og rottweilere - forstår jeg ikke.

Er det smart at have en hund, som mange er bange for - en hund, der tænder hurtigt af og angriber både dyr og mennesker, før I når at reagere.
Lidt som en kamphund, der nu heldigvis er forbudt.

Dobermann anses for en meget aggressiv race, og er den eneste hunderace, der udelukkende er skabt med tanke på at forsvare sig mod andre mennnesker

Dobermann er en race, der - ligesom rottweilere - scorer højst med hensyn til aggression overfor fremmede personer, med flest alvorlige personskader.

Er det virkelig den race, som I vil have?

Kan I magte det store ansvar og arbejde, der er forbundet med at anskaffe sig en Dobermann, eller vil I have den, fordi den ser pæn ud og giver "respekt" (frygt) fra omgivelserne???

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 17-06-14 23:18

Jeg vil ikke anbefale en dobermann som kæledyr.
Den er en meget nervøs og utilregnelig hund, og ret svær at opdrage, og en uopdragen dobermann er en meget farlig hund!

Den kræver desuden meget motion.

En dobermann er velegnet som vagthund med specialtrænede ejere, ikke som kæledyr.

Faktisk mener jeg, at en dobermann er så farlig, at den skulle have været forbudt ligesom kamphunderacerne, og jeg frygter, at de mennesker, der tidligere var interesseret i kamphunde, nu i stedet for anskaffer sig en dobermann eller rottweiler.

En dobermann tænder meget hurtigt af, angriber uden varsel og er meget svær at få til at slippe sit offer igen.
Jeg ville ikke turde have en dobermann i en børnefamilie.

bjoernemann, jeg håber, at du og din familie tænker Jer meget godt om, inden I vælger at anskaffe en dobermann, og forhåbentlig forelsker I Jer i en anden race.

Der er masser af dejlige hunderacer derude, og nogle for enhver smag.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 27-06-14 18:17

Citat
Dobermann er en race, der - ligesom rottweilere - scorer højst med hensyn til aggression overfor fremmede personer, med flest alvorlige personskader.

En ung pige får bidt overlæben af en rottweiler, og er skamferet på livstid, fordi hundens ejere ikke vidste, hvilket farligt dyr de havde som kæledyr.

En dobermann er mindst lige så farlig og endnu mere utilregnelig end rottweileren.

http://www.bt.dk/danmark/studine-paa-sjaelland-fik-overlaebe-bidt-af-til-studenterfest