/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Maksimal rugetid for moskusand...?
Fra : Ysseven
Vist : 5298 gange
100 point
Dato : 09-06-14 16:00

Hej derude...

Er der mon nogen, som har erfaring med moskusænder og rugetid...??

Jeg har en moskusand, som har ligget på sine æg i nu 46 døgn. Faderen er en kejserand (og altså lidt mindre), men alligevel har hun ligget længere end de kloge bøger siger.

Jeg har i den seneste uge kunne tage nogle æg fra, som var dårlige (misfarvede og med skvulpelyde), men det er bestemt ikke hver dag, at jeg opdager, at hun er fra reden for en kort bemærkning.

Spørgsmålet er nu, hvor længe der i værste fald kan gå, før der kommer ællinger? Eller er det allerede for sent nu? Jeg har læst et sted, at der var gået op til 47 dage hos en, men kan ikke finde brugbar info på nettet, og kender ikke nogen, som jeg kan spørge.

Jeg vil jo nødig kyse andemor fra reden, hvis det er lige op over, men på anden side er det også synd, at hun skal ligge forgæves i meget længere tid.

:(

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-06-14 12:54

32-36 dage er normal rugetid for moskusand.

Nogen siger 28-36 dage, men det er sjældent der sker noget før dag 32

Så jeg synes det er meget for lang tid den stakkels and har ligget, så hvis du er sikker på de 46 dage, og alle æg er lige så gamle, kan du ganske roligt fjerne dem nu..

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 10-06-14 13:53

Vi er helt enige om, at det er lang tid. Men jeg ville også blive ulykkelig, hvis der skulle være liv i nogle af æggene, og jeg har taget dem væk...!

Det er jo åbenbart sket før, at de kan ligge ualmindelig længe, så hun får lige et par dage mere - jeg har nemlig her til formiddag talt med en andeavler, som snart får moskusællinger. Og han mener, at hun selv giver op, når hun ikke tror på det mere. Og i værste fald så må jeg ud og købe enkelte nyklækkede ællinger og snyde dem ind under min egen.

Har du selv (egen) erfaring med moskusænder? For der er meget forskel på hvad man kan læse sig frem til, og det eneste jeg med sikkerhed er kommet frem til, er at naturen er en besynderlig og uforudsigelig størrelse...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-06-14 01:08

Ja, jeg har selv haft moskusænder, den sorte variant.

Jamen kan du ikke komme til at gennemlyse æggene så du kan se om der er noget i dem.
Eller også modellen med at se om æggene rokker:
Hvis der ikke er så lang tid tilbage af den beregnede rugetid, så læg æggene på et bord, så vil du se at de engang imellem bevæger sig lidt hvis der er ælling i dem.

Men jeg tror ikke der er noget i de æg hvis alle æggene er så gamle som du siger