/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Altan renovation
Fra : lhg1
Vist : 425 gange
200 point
Dato : 09-06-14 10:45

Hej

Jeg har en altan der er støbt i beton, men som trænger meget til at blive gjort noget alvorligt ved.

Den føleses stabil nok, og de ravner der er i den, ser ikke umiddelbart ikke ud at være meget løst beton.

Dette er et par billeder.
http://tinypic.com/r/28suesl/8
http://tinypic.com/r/2w36ma9/8

Jeg vil høre om nogle har erfaringer i hvad der skal gøre ved det og ikke mindst hvordan.

Jeg kan ikke vurdere om den kan repareres eller om eneste mulighed er en udskiftning, og hvem man ville få til det.

Mvh
Lhg

Kommentar
Fra : poten

Dato : 09-06-14 11:18

En murermester...

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-06-14 11:36

Det ser ikke godt ud bærejernet er frit og begyndt at ruste mm ville helt klart tage fat i en professionel
Murermester

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-06-14 13:18

Den klapper sammen, hvis du ikke får repareret de bærejern

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-06-14 16:37

Nu mener du formentlig renovering (renovation er noget med at få hentet affald). Når man kan konstatere at betonen er revnet, kan man antage at der har været vandindtrængning, hvilket har fået armeringen til at ruste og svulme så meget op, den har knust betonen. Dvs du har formentlig slet ikke den bæreevne der bør være. Jeg ville få den banket ned og lavet en anden (murer eller betonentreprenør), eller få en lavet af varmtgalvaniseret stål (det kunne være Altansmeden, eller en anden duelig smed).

Under alle omstændigheder bør du få vurderet sikkerheden på den af en statiker, eller lignende fagperson, der kan lidt mere end bare at reparere en revne.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 09-06-14 16:47

Har nærstuderet billederne lidt. Muligvis har man lavet det med en betonplade man har fikset ind i konstrktionen, og så forsøgt sig med at pudse et fint slidlag ovenpå. Det kunne det ligne. Man har så ikke sikret sig ordentlig vedhæftnig (mulgvis), og slidlaget har så sluppet. Er det tilifældet og armering ikke er blotlagt, burde man kunne banke alt det krukke og løse af, og støbe et nyt slidlag. Men få det vurderet af en fagmand.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-06-14 18:45

Jeg er meget enig med 3773. Ser ud som der er lagt et pudselag/slidlag øverst. Er der også revner inde i midten,er der også sket vandgennemtrængning,og dermed rust i de bærende kontrunktioner.

Her mener jeg ikke lappeløsninger "kan bære". Jeg ville slå alt beton væk,så "skelettet" er blotlagt,og kan vurderes. Husker endnu,for en del år siden,hvor flere altaner pludseligt styrtede til jorden. Vistnok i Københavns området.

Engang troede man,at beton nærmest var uforgængeligt. Det er det også (næsten),så længe det er tæt. Men trænger der vand ind til armeringen,kan rust og frost skille det ad....se bare på problemer med flere af de danske broer.

En anden ting er kvaliteten af materialet,der er brugt. (Renhed). Er det havgrus eller "bakkegrus".
Der er en himmelvid forskel. Det mindste kridtsten i betonen,kan skille de hele ad,efter få år.

M. Eks murer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-06-14 22:16

Jeg ville ikke bevæge mig ud på den altan..............og jeg ville forlange den udbedret af en fagmand...................lad det nu ikke blive en billig udlænding eller uden moms, for så har du ikke garanti for sikkerheden.

Den altan er tæt på færdig.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-06-14 09:00

I min gamle boligforening så vores altaner lige sådan ud de blev pudset op og fik støtte-piller op til 5 etage.

Godkendelse af svar
Fra : lhg1

Dato : 14-07-14 09:14

Tak for svaret 3773.