/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
lampeudtag og stikkontakt på samme fase
Fra : Kris1303
Vist : 904 gange
20 point
Dato : 08-06-14 23:20

Kan man følgende:

Tilgang (kabeldåse) er:
nul (blå)
fase (brun)
jord (gul/grøn)

Fra tilgang til lampeudtag:
Nul og jord videreføres til lampeudtag
fase føres fra tilgang til 1-polet afbryder og fra afbryder (afgang) til lampeudtag (hvid)

Fra tilgang til stikkontakt:
Nul og Jord videreføres til stikkontakt
Fase videreføres til stikkontakt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-06-14 23:42

Det lyder umiddelbart rigtigt.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-06-14 09:04

Som Eyvind

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-06-14 09:06

Du må bare ikke lave den installation selv.

I øvrigt plejer man ikke at have beskyttelseslederen med til en lampe. Men det afhænger selvfølgelig af hvad slags lampe det er.

Og så skal du være forbandet sikker på at lederne er som du tror. Du kan ikke basere det på farverne alene. Jeg har set alt for mange installationer , hvor farverne ikke passede med din angivelse.

Kommentar
Fra : Kris1303

Dato : 09-06-14 09:13

Transor,

Jo, jeg må godt selv lave det, jeg skal blot sikre mig at det bliver godkendt af en installatør inden det strømføres.
Du ret mht. jord til lampestedet. Jeg har dog set det før, så jeg ville blot nævne det som en option.
Hvad er risikoen hvis der, ved en fejl, bliver bliver afbrudt over nul'en i stedet for fasen ved afbryderen?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-06-14 10:27

Transor : i øvrigt plejer man ikke at have beskyttelseslederen med til en lampe?

I henhold til SB skal jordledningen fremføres ved AL ny installation

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 09-06-14 11:41

Hvis du bryder i nul, kan man stadig få stød, hvis kontakten er slukket det behøver jo ikke være dig selv som skifter lyskilde, eller montere en lampe i lampestedet.

Beskyttelseslederen skal med

Kommentar
Fra : Kris1303

Dato : 09-06-14 12:08

Blot for ikke at skabe yderligere forvirring, så har jeg udstyr til at måle om det er nul eller fase, så jeg bryder naturligvis i fase.
Tak for svar til alle

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 09-06-14 23:44

1.spørgsmål:
Citat
Kan man følgende: osv.

Ja det kan du det er helt ok.

2.spørgsmål:
Citat
Hvad er risikoen hvis der, ved en fejl, bliver bliver afbrudt over nul'en i stedet for fasen ved afbryderen?

Risikoen er at du med garanti får stød hvis du rører ved lampeledningen, selv om afbryderen er OFF/slukket.
En NUL må ikke afbrydes, det er meget vigtigt at alle samlemuffer med NUL ledninger i er godt spændt, en manglende NUL kan få fatale følger = 400 Vac hvor der kun skal være 230 Vac. DET er især vigtig at NUL ude ved måleren ikke bliver afbrudt når der er spænding på de 3 faser.

Kommentar
Fra : Kris1303

Dato : 10-06-14 00:07

Hej Hejdu,
tak for svar. Jeg er blot lidt nysgerrig. Hvis jeg kun fører en fase ud og bruger (jf. forklaring i starten), kan NUL så stadig blive "overbelastet" til 400Vac, hvis der er "løse" forbindelser i den installation? Generelt bør der ikke være løse forbindelser, så det er rent hypotetisk naturligvis.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 20 point
Dato : 10-06-14 17:08

Problemet med en løs forbindelse i NUL ledningen er at Nul ledningen vil komme til at virke som en ledning mellem 2 fase grupper og der ved give 400 Vac på en 230 Vac genstand der er tilsluttet.

Eks. En stikkontakt er tilsluttet Fase R og NUL = 230 Vac, stikkontakten er tændt og der er tilsluttet en 1000 Watt støvsuger der er tændt og alt er ok.

En anden stikkontakt er tilsluttet Fase S og NUL = 230 Vac, stikkontakten er tændt og der er tilsluttet en 60 Watt pære der lyser og alt er ok.

Hvis NULLEN så bliver afbrudt / løsforbindelse ude ved måleren, vil Fase R løbe igennem støvsugeren ud på NUL ledningen hen til pæren der er for bundet til Fase S og NUL, men Nullen er nu en Fase R og to faser giver 400 Vac og den 230Vac 60 Watt pære springet.

Så derfor er det meget vigtig at Nul ledningen ikke bliver afbrudt / løs forbindelse.

Godkendelse af svar
Fra : Kris1303

Dato : 10-06-14 20:46

Tak for svaret Hejdu58.
To afklarende spm:
1. Vil HPFI relæet ikke fange den misbrugte FASE R i dit eksempel inden der farer to faser ud til pæren?
2. Bruger man stadig Rod, Stamme, Top for fasenavne? Jeg troede de forsvandt i takt med kabellægningen, og gik over de mindre sigende L1, L2, L3?

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 10-06-14 21:25

Lidt korrigeret, Spændingerne i faserne, skal lægges sammen vektorielt for at finde spændingsværdien af den svævende nul, hvis denne afbrydes i en 3 faset installation

HPFI, måler kun sumstrøm, det vil sige, hvis strømmen (ikke spænding (Volt)) afviger mere end 30 mA fra det som kommer ind i forhold til det som kommer retur, så afbrydes strømmen eksempelvis der er er en fejl på vaskemaskine ect.

Ja, der er stadig mange som bruger betegnelserne Rod, Stamme, Top

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 11-06-14 02:28

Selv tak Kris1303

Citat
To afklarende spm:

1.: HPFI er et fejlstrømsrelæ, der måler fejlstrøm til jord, slår fra ved MAX 30 mamp.
2.:Nej man bruger ikke betegnelserne som >Rod, Stamme, Top< for fasenavne, men benævnes R / L1, S / L2, & T / L3, og der er en fase forskydning på 120 grader.