/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
tomat planter gule blade.. hvad gør jeg?
Fra : DBG1
Vist : 749 gange
20 point
Dato : 01-06-14 10:23

jeg har nogle tomatplanter i drivhus og på friland men mange af dem er blevet totalt gule i bladene..
hvad kan det skyldes?

se billeder af dem her:
http://www.havebazoom.dk/album/storbilledevisning/1665-tomatplanter

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 30 point
Dato : 01-06-14 10:49

I følge Den Grønne Bog af Frank Hejndorf, kan der være to årsager til gule blade på tomater, og bladene ser forskellige ud med hensyn til gulfarvning for de to årsager:

1. Bladene er gule med grønne bladnerver.Traktose i jorden fra færdsel ovenpå – det er der næppe sket i dine potter, men jorden er måske meget kompakt efter vanding (måske fordi du har plantet om i for stor potte i forhold til rodstørrelse). Mit løsningsforslag: Prøv at plante om i en mere luftig jord – fjern helst noget at den gamle kompakte jord. Fjern de nederste gule blade og plant planten et godt stykke dybere, så der dannes nye rødder på det stykke stængel, som kommer ned i jorden nu. Du kan enten plante i en ny stor potte for at se, hvad der sker – eller du kan plante den ud på blivestedet og se om noget ændres.

2. Mangel på magnesium medfører, at de nederste blade blive stærkt gule fra kanterne og videre ind mellem ribberne, som senere bliver brune og visne. Manglen kan skyldes for højt kalital i din gødning. Den gule bog, som er beregnet for erhvervet, forslår sprøjtning et par gange med 2% magnesiumsulfat. Med mindre at sorten er meget, meget vigtig for dig, så er det måske ikke det, du skal bruge tid på. Du kan jo prøve at ryste en hel del jord af, fjerne et bladpar af de gule og plante planten dybt i en god gang kompostjord, og så holde op med at bruge gødningsopløsningen foreløbig. Måske overveje, om den er velegnet.
http://www.havenyt.dk/forum/skadedyr_og_plantesygdomme/3988.html

Hvorfor er bladene på mine tomat- og agurkplanter slatne og gule?
http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/plantesygdomme/8116.html

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-06-14 18:08

Hvad med at følge op på nogle af dine spørgsmål?

1    01-06-14   20   tomat planter gule blade.. hvad gør jeg? (1)   Andet hus og have
2    27-05-14   20   Søger alt slags organisk materiale (3)   Andet hus og have
3    26-05-14   50   Kartofler… er det for sent at hyppe dem? (4)   Andet hus og have
4    04-05-14   20   Grøngødning pr. m2 ? (7)   Andet hus og have
5    19-04-14   30   kompost beholder nede under jorden.. (5)   Andet hus og have
6    13-04-14   50   opvarmer til drivhus (1)   Andet hus og have
7    29-03-14   50   småplanter i vindueskarmen.. svage/tynde (5)   Andet hus og have

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 30-08-14 14:49

Man sover satme godt her!

Endnu et spørgsmål som skal annulleres! Det bliver det så den 1-9!

Godkendelse af svar
Fra : DBG1

Dato : 31-08-14 20:09

Tak for svaret Klaudi.