/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Manuel DAB-søgning mellem 12C, 8B og 13B
Fra : steenfibiger
Vist : 420 gange
400 point
Dato : 30-05-14 11:58

Pludselig virker mine 3 DAB-radioer i stueetagen der vender mod øst ikke. På første sal og vestvendt virker DAB-radioerne. Jeg ligger 10 km fra Skåde-senderen og 20 km fra Hadsten-senderen. Jeg har ikke haft DAB-signalet i en uge. Hvordan kan jeg manuelt skifte mellem 12C, 8B og 13B-signalet?
Bliver mine DAB-radioer værdiløse til efteråret, når der skiftes til DAB+ i DR?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 31-05-14 13:31

DAB-signalet ændres, som du skriver til DAB+, en opdateret udgave af DAB, der gør det muligt at sende flere kanaler på den hidtidige plads. Stort set alle nye DAB-radioer er faktisk DAB+ radioer. Disse klarer både DAB- og DAB+ signaler, mens ældre DAB-radioer ikke forstår det nyere DAB+ signal og derfor skal skiftes ud.

Hvordan du Manuelt skifter mellem signalet, finder du i manualen/betjeningsvejledningen til din radio.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 01-06-14 10:45

Hvorfor er det nuværende DAB-signal pludselig reduceret i styrke til mine vestvendte radioer?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-06-14 10:56

Citat
Hvorfor er det nuværende DAB-signal pludselig reduceret i styrke til mine vestvendte radioer?

Det er der nok kun dem der udsender signalet der kan fortælle!

Men et gæt kunne være der er opsat nye mobil/tv antenner eller andet elektronisk udstyr der kan forstyrre signalet!

Citat
Bliver mine DAB-radioer værdiløse til efteråret, når der skiftes til DAB+ i DR?

eg har lagt mærke til, at denne artikel bliver ved med at dukke op i listen over de mest læste, selv om den er gammel. Så for en ordens skyld bør det måske nævnes her, at planen senere er blevet lavet om.
De DAB-kanaler, der eksisterer i dag, vil alligevel ikke overgå til DAB+ i 2014, og man vil altså stadig kunne bruge de gamle DAB-radioer i nogle år frem. Først i (senest) 2018 vil kanalerne overgå til DAB+. Nye kanaler fra 2015 vil dog være i DAB+, det gælder DR P4 og kommercielle stationer i den planlagte DAB blok 3.

Så en gammel DAB-radio uden DAB+ vil indtil videre stadig kunne modtage de kanaler, den kan modtage i dag, men ikke de nye kanaler, der vil komme.

Nyere artikler:
http://www.radioassistant.com/dk/2014/03/danmark-gor-klar-til-at-slukke-for-fm-i-2019/
http://www.radioassistant.com/dk/2014/03/udrulning-af-dab-digital-radio-trin-1/
http://www.radioassistant.com/dk/2014/03/udrulning-af-dab-digital-radio-trin-2/

kilde
http://www.radioassistant.com/dk/2013/09/digital-radio-danmark-skifter-til-dab-i-2014/

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 01-06-14 11:39
Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 01-06-14 11:54

Jeg kan læse at FM signalet slukkes i 2019 hvis der er færre end 50%, der lytter via FM.

Hvad med alle de bilradioer, der udelukkende har FM?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 01-06-14 12:44
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-06-14 18:11
Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 01-08-14 13:54

Jeg har fundet støjkilden til DAB-radioen. Det er en digital Fotoramme CFRAME fra Elgiganten som udsender et støjsignal der umuliggør modtagelse af DAB-siganalet.

Kommentar
Fra : Klaudi