/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Flækket skærebræt
Fra : Troldepige
Vist : 1470 gange
100 point
Dato : 30-05-14 08:17

Jeg havde et skærebræt af træ (vistnok fyr), sådan et, der er limet sammen af små firkanter.

Det fungerede fint i flere år, men for en uges tid siden havde jeg stegt en ribbenssteg og da jeg tog den ud af ovnen lagde jeg den på skærebrættet, så jeg kunne komme vand og sæbe i stege-fadet.
Da jeg senere fjernede stegen fra skærebrættet opdagede jeg, at skærebrættet var flækket ca. ned til midten.

Jeg har et andet, mindre, skærebræt, som også er limet sammen af små firkanter (fyr), det har en tilsvarende skade, som dog ikke er værre end det stadig kan bruges.

Men jeg tænker jo lidt over hvorfor det skete.

Er det fedt o.l. fra stegen, der får limen til, at gå i opløsning?

Eller har brættet ikke været limet ordentligt?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-05-14 09:43

Den varme damp fra stegen kan blødgøre træet, så det lettere flækker. Mange lime bliver også bløde ved den behandling.
vh
pbp

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 100 point
Dato : 30-05-14 11:43

Som beskrevet, dog er blødt træ mere sugende, mange giver deres ´brædder´ olie for at kunne modstå vand - er de udtørrede skal der ikke meget vand/saft/fugt til, før de slår sig eller knækker/bøjer.
Men tror bare at limen på dit er blevet opløst med tiden.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 30-05-14 12:02

Få det savet op (der hvor det er revnet) og genlimet, ellers smid det ud!

I sådan en revne kan der gemme sig bakterier nok til at forgifte en middelstor provinsby
Og det er umuligt at gøre det ordentligt rent!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-05-14 12:31

Det er nemmere at lave et nyt - køb et stykke høvlet træ i den størrelse du vil have brikkerne og sav den i små terninger og lim med noget godt lim - sættes i pres på alle sider og slibes pænt.

Det tager ingen tid at lave sådan et ´brædt´ - du kan bruge skruetvinger eller en hjemmelavet fidus med snor, der spændes op med en pind.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-05-14 13:36

Nu skriver du ikke, hvordan du har vedligeholdt det.

Citat
Det er vigtigt at vaske det på begge sider hver gang, ellers vil træet slå sig, og brættet bliver skævt. Vask brættet med vand og opvaskemiddel, som du lader sidde et par minutter og virke. Skur det med en skuresvamp. Brættet har godt af at stå fremme, så det kan lufttørre helt.

Citat
Forkæl dit skærebræt
Det er vigtigt, at du giver dit skærebræt lidt olie en gang imellem, så holder det længere. Du kan bruge en helt almindelig madolie, som du smører brættet ind i. Lad trække nogle minutter og tør brættet af med køkkenrulle.

http://www.dr.dk/tips-fra-dr/tips-og-raad/rabatten/godt-grej-skaerebraettet.htm

Citat
Derimod er det en god ide en gang imellem at skolde skærebrættet med kogende vand. Det fjerner de bakterier, som altid vil sætte sig i et skærebræt.

http://noyer.dk/vedligeholdelse/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-05-14 14:25

At brættet revner har ikke noget som helst med stegen at gøre, revnen var der allerede men udvidede sig da brættet blev opvarmet af stegen.
Skaden er sikkert sket under rengøring som allerede skrevet af Ans, smid brættet ud eller brænd den i brændeovnen, den lim du kan købe egner sig ikke til redskaber der skal bruges til fødevarer.
Det er en god ide' med skærebræt i træ, træet har en naturlig evner til at bekæmpe bakterier som plastik skærebræt ikke har, den evne aftager med tiden så alene derfor bør træskærebrættet skiftes en gang imellem
Citat
sådan et, der er limet sammen af små firkanter
er du helt sikker på at det ikke er et bambusskærebræt?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-05-14 21:47

Citat
Skaden er sikkert sket under rengøring som allerede skrevet af Ans, smid brættet ud eller brænd den i brændeovnen

Brættet er smidt ud, derfor skrev jeg "Jeg havde et skærebræt"

Citat
den lim du kan købe egner sig ikke til redskaber der skal bruges til fødevarer

Hmmm, er det ikke almindelig "træ-lim", altså det der hvide man kan købe i store plast-flasker i en trælast-handel, man bruger til den slags?
Må det ikke bruges til ting, der skal bruges i forb. med madlavning?

Undskyld jeg måske spørger lidt dumt, men mit "mindre skærebræt" (som jeg har nævnt tidligere) er limet sammen med den slags lim, så jeg er da lige lidt nysgerrig.

Citat
Det er en god ide' med skærebræt i træ, træet har en naturlig evner til at bekæmpe bakterier som plastik skærebræt ikke har

Det er lige præcis derfor mine skærebrætter er af træ.

Noget lignende gælder for sølv, bakterier kan ikke leve eller formere sig på sølv. Så vidt jeg husker var det GRAM, der engang lavede nogle køleskabe med sølvbelægning på indersiden. Jeg ved ikke, om de stadig gør det.

Citat
er du helt sikker på at det ikke er et bambusskærebræt?

Ja, dengang jeg købte det havde jeg endnu aldrig hørt om skærebrætter af bambus, og da jeg for et par dage siden så et skærebræt af bambus kunne jeg se, at det er en helt anderledes struktur.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-05-14 03:06

Jeg ved ikke hvilken lim som er brugt, kommentaren er for at gøre opmærksom på at der måske kan være en fare ved at bruge almindelig trælim

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 31-05-14 11:15

Citat
Jeg ved ikke hvilken lim som er brugt, kommentaren er for at gøre opmærksom på at der måske kan være en fare ved at bruge almindelig trælim

Det forstår jeg såmænd også godt.

Jeg tænker bare, hvad er alternativet.

Nu har jeg taget et skærebræt i brug som jeg havde stående i skabet (købt på tilbud for flere år siden), det havde kun været brugt få gange.
Det er ikke lavet af små firkanter, men af flere "længder", så det er jo også limet.

Jeg mener jeg engang har lært noget om, at hvis man laver et skærebræt ud af ét stykke træ, altså uden limninger, så vil det nemmere slå sig end hvis man lave et skærebræt af lim-træ.

Men det er jo nok som med så meget andet, der er fordele og ulemper.

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 03-06-14 07:16

Tak for svaret mig-selv.

Jeg må jo erkende, at jeg ikke har gjort så meget for, at vedligeholde brættet.