/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Gældsbrev
Fra : BitterMand01
Vist : 329 gange
40 point
Dato : 25-05-14 20:09

Hej. Jeg har været så flink at låne 124.000 kr til en eks kæreste. Der er lavet et gældsbrev over beløbet og afdragelse. Nu har hun besluttet sig for ikke at afdrage mere selvom hun har råd. Hun har ikke noget af værdi, bil osv, men en sund indkomst. Sagen går nu videre til inkasso, men jeg ved på forhånd hun vil erklære sig insoldvent, hvilket vil frede hende i 6 måneder. Men ret og rimeligt er det jo ikke, når hun som nævnt godt kan afdrage. Er der nogen som har gode erfaringer eller råd til at komme videre.?

Alle input vil glæde mig.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 25-05-14 20:18

Du skal ofre en advokat til at klare den ting, de penge kan være givet godt ud...
Der er også den gratis rådgivning, som advokaterne har. Ved ikke hvor det er i dit område,
men det kan du Google.. Her i Aalborg er det på hovedbiblioteket...
Du skal ikke selv tumle med det, så kan du blive taget ved næsen
Good luck ...

Kommentar
Fra : BitterMand01

Dato : 25-05-14 20:55

Tak for respons. Jeg har en advokat på sagen, men det ændre nok ikke ved sagens kerne, at skyldner blot kan erklære sig insoldvent og det er jo totalt urimeligt, da pengene er der, men ikke værdier som fogeden kan tage udlæg i.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 25-05-14 20:59

Fogeden vil jo også kigge på hendes indkomst, og der ud fra vurdere - hvis den er stor nok - at der er plads til afdrag.

En "erklæring" in insolvens er næppe nok.

Kommentar
Fra : BitterMand01

Dato : 25-05-14 21:54

Tak Bille. Det anser jeg som en meget positiv mulighed og håber det er sådan. Min tvivl er bare stor fordi man netop kan læse at såfremt vedkommende ikke ønsker at fremlægge sin økonomi, budget så har fogedretten ikke andre sanktionsmulighedder end at acceptere personen ønsker at erklære sig insoldvent. Har du selv erfaringer på dette område?

Tak nok engang

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 25-05-14 22:21

Nu er det jo gisninger der kører videre.....

Facts er noget jurister har med at gøre

Din advokat ved jo også hvordan man kommer udenom, og det er jo det han skal forhindre,
så stol på ham og spørg ind hvad man kan forberede sig med, og forberede sig på.

Kommentar
Fra : BitterMand01

Dato : 25-05-14 22:43

Tak for svar. Jeg stoler også på min advokat, og udenom har han bare at komme. Min bekymring er dog stadigvæk at lovgivningen generel er svag på dette område og heldigvis kan jeg Google mig til at der også arbejdes på forbedringer. I min verden er gæld = gæld! om det så er til det offentlige! en virksomhed eller privat person ændre ikke noget. Gæld er gæld.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-05-14 23:20

Citat
men det ændre nok ikke ved sagens kerne, at skyldner blot kan erklære sig insoldvent og det er jo totalt urimeligt, da pengene er der, men ikke værdier som fogeden kan tage udlæg i.

Godt fif brugt af håndværkerfirmaer i årevis, f.eks ved APS, der er en indtægt idet firmaet kører videre under insolvens, konen eller svigermor sidder jo på pengene

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 26-05-14 12:12

Hun kan jo heller intet eje nogensinde, du vil altid kunne komme hvis hun har noget som ikke er alm. indbo.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-05-14 20:41

Citat
Jeg har været så flink at låne 124.000 kr til en eks kæreste

Og det stemmer rimeligt godt overens med mine påstande om? hvor godt kender mennersker hinanden.
Har hun ingen gæld, og din Advokat er rimelig dygtigere énd kandu brugere, så var der ingen is på koén, bare du har papir på det hele..? men hvem har det.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-05-14 20:42

Citat
ingen is på koén

Eller var det nu omvendt

Kommentar
Fra : BitterMand01

Dato : 26-05-14 21:39

Hej Mig-selv. Tak for svar. jeg har heldigvis papir på det hele. Men bekymringer er stadigvæk at fogedretten ikke kan tvinge en til at afdrage, selv om vedkommende har en indkomst og råderum til at kunne.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 08-07-14 20:20

Citat
fogedretten ikke kan tvinge en til at afdrage, selv om vedkommende har en indkomst og råderum til at kunne

ERGO!?