/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
alternativ til traditionel myregift
Fra : denevigeuheldige
Vist : 3183 gange
50 point
Dato : 10-05-14 12:27

Vanvittige priser på myregift rundt omkring må man sige.
Er der nogen der kan anbefale en effektiv metode på gammeldags manèr til udryddelse af disse delvise skadedyr. Måske kan man bruge nogle midler fra "husholdningen" som man kan mixe sammen og dermed udrydde bæsterne?

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 10-05-14 12:36

Glemte lige at skrive at jeg helst kun modtager forslag ud fra jeres egne personlige erfaringer da der er jo er utallige forslag på nettet generelt:)

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 10-05-14 12:53

Den der har "MIDLET/OPSKRIFTEN" bliver millionær inden året er omme...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-05-14 13:06

Dieldrin er fuldt effektivt. Det er ikke nogen ny opfindelse, men problemet er at det er forbudt til almindelige forbrugere og ikke i handelen mere. Mit eget sidste lager er ved at slippe op.

Næstbedste middel er borax, som man blander op i noget myrerne gerne æder , sylte tøj f. eks-

Det er ikke forbut med borax, men det er svært at få fat i, og skal angiveligt købes til et andet formål.

Alle de godkendte myremidler er dyre og ikke særlig effektive.

Men de fleste og de sædvanlige myrearter er helt uskadelige.

Værste skade er at de kan flytte rundt på sand under havefliserne.

Det er mest hysteriske kvinder som frygter myrer.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-05-14 13:13

I min families have har vi altid brugt:

Varmt vand + brun sæbe + salmiakspiritus hældt direkte ned i 'boet',

..MEN; kun hvis det var fordi de sorte havemyrer gik ind i huset.

I selve haven er disse små bæster nyttedyr. Også selvom man synes det er 'snyd', at de udnytter frugttræernes bladlus ved at 'malke' dem. (Det er en udbredt misforståelse, at myrerne skulle 'beskytte' disse små grønne plante- og trævampyrer . Denne 'husdyrshold'-strategi er der kun visse sydtropiske myrer arter, som benytter sig af.)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kj

Dato : 10-05-14 13:26

Chlorin ned i boet, tror jeg vil hjælpe. Jeg plejer at sprøjte en Malathion opløsning fra en havesprøjte, selvom det ikke er god politik, men det er effektivt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-05-14 14:35

Hvad har de små søde myrer gjort dig?
De gør kun nytte ved at æde bladlus og andet utøj.

Og ja, jeg har personlige erfaringer med myrer,
der hvor jeg boede før, brugte jeg det nu forbudte Maladin,
men kun hvis de kom ind i huset.

Her løsner de kun et pår fliser, og det klares uden gift, med lidt nyt sand...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-05-14 14:51
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-05-14 15:14

5 gram borax + 95 gram sukker plus lidt varmt vand røres til en sirup, som placeres et sted, hvor myrerne kan hente det og bringe det hjem i boet. Utilgængeligt for hunde og småbørn.
Borax kan du købe til konservering af malerier, kunstnerartikler og den slags, led på nettet.

Det er effektivt mod sorte havemyrer, gule engmyrer, ildmyrer, røde skovmyrer og herkulesmyrer. afprøvet med succes på min ødegård i Småland.

Myrerne skal selv hente det hjem, det skal absolut ikke vandes ud, medmindre man vil bekæmpe hjerteråd i selleri.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-05-14 15:16

Ildmyrer og herkulesmyrer er ikke uskadelige: Ildmyrer er aggressive og bider uden varsel, herkulesmyrer kan nedlægge en træbygning på kort tid.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-05-14 15:18

Der hvor jeg kommer, beskytter myrerne bladlusene, flytter dem endda rundt til nye sugesteder.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-05-14 15:31
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-05-14 15:41

Og til dem, der mener, at borax ikke står på listen over godkendte bekæmpelsesmidler: Det gør kogende vand og sammenfoldede aviser heller ikke.
Med hensyn til det giftige for naturen: Borax er et mineral, der graves op af jorden - ligesom dolomitkalk.
http://www.crunchybetty.com/getting-to-the-bottom-of-borax-is-it-safe-or-not

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 10-05-14 16:12

Tak foreløbig for jeres gode svar. Jeg vender tilbage snarest når jeg har fundet ud af hvilken metode der skal benyttes.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-05-14 16:42

Trinol Bio den er særdeles effektiv til alle slags insekter, vi bruger den også til myrer, sprøjter på dele af overfladen hvor de færdes og så dør myrerne når de går over det behandlede stykke:
http://www.gartner-kemi.s-6.dk/product472/category136/subcategory141/trinol-bio-insektmiddel-750-ml
vi bruger den også til fluer fordi den har langtidsvirkning

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-05-14 16:44

Trinol Bio er ikke dyr i brug, vi bruger af en flaske som er mindst 4-5 år, det er nemlig små mængder der sprøjtes ud

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-05-14 17:27

Maladan er heller ikke dyr i drift, jeg har haft min ene pakning i næsten 40 år
og der er stadig lidt tilbage, men det er heldigvis forbudt i dag.

Tænk på hvor mange uskyldige myrer det har slået ihjel?

Det minder mig om dengang man sprøjtede vandløb og søer med DDT,
myggene døde, men der opstod hurtigt nye resistente arter...
Svalerne døde også, og der var ingen til at spise de nye myg.

Man skal passe meget på med at gribe ind i naturens orden,
hvis du ser mit tyske link er det nok myren til højre det drejer sig om??

Og under bekæmpelse ser du noget så simpelt som natrium klorid,
det er bare almindelig salt som du hælder på, hvor svært kan det være???

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-05-14 18:27

Du nævner "alternativ til traditionel myregift". Det mest raditionelle bortset fra varmt vand og sammenfoldet avis er nok borax. Det der med malathion, maladan, dieldrin og Bayer myrelokkedåser er noget nymodens fis, som spreder miljofremmede kemikalier.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-05-14 18:32

>noget nymodens fis

noget jeg købte for 40 år siden og forbudt i dag.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-05-14 18:42

Åhjo Svend, men borax har langt ældre rødder. En ældre dame (93 år) af mit bekendtskab lærte om det som et gammelt husråd, da hun var en lille pige. Stoffet skal ikke spredes eller vandes ud men bliver hentet af myrerne selv efter behov. Når der ikke flere sultne munde i boet, bliver der ikke hentet mere. Sidste år kostede en massiv invasion (omkring 120 gram) af herkulesmyrer på vej ind i min lade under 5 gram. Resten kunne jeg mod god samvittighed sprede i urtebedet mod hjerteråd i rodfrugter uden også at skulle sprede flere kilogram kunstgødning.
vh
pbp