/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Min PC gemmer billedfiler...
Fra : paulinfabritius
Vist : 343 gange
200 point
Dato : 09-05-14 17:44

Billed filerne fra arkivalier onlign, Kirkebøger og folketællinger gemmer sig i mine billedfiler, og det er træls at slette, jo optil 1000 filer efter en søge aften.... Hvor har jeg overset et eller andet flueben...

Kommentar
Fra : RingeOne

Dato : 09-05-14 23:49

paulinfabritius.
Du behøver ikke at gemme opslagene for at gennemse dem på skærmen, kun hvis det er en side du vil gemme, kan du klikke øverst til venstre på siden, hvor der står "gem som", så bliver det som regel gemt på skrivebordet.
Det er nok nødvendigt at du fortæller hvordan du gør, for at man evt. kan sige hvor det går galt.
hilsen RingeOne

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-05-14 17:02

Det er jo sådan at java gemmer kirkebogsopslagende som billedfiler, efterhånden som du trykker ude til venstre og opslagende bliver grønne.
Hvis de "grønne"opslag ikke blev gemt, kunne du jo ikke hoppe rundt i de opslag der allerede er indlæst.
Billederne bliver normalt gemt af Java her:
C:\Documents and Settings\Ditnavn\.LAViewer\data
Hvormange billeder (MB) der skal gemmes kan du indstille, ved at åbne en kirkebog og oppe foroven går du ind i indstillinger, og sætter prik i: Begræns Cachestørrelsen til:
Tryk OK
Min indstilling er 120 MB
Når størrelsen 120MB (Som måske svarer til 500 billeder/Kirkesider) overskrides, slettes de ældste.
VH Palle

Kommentar
Fra : paulinfabritius

Dato : 10-05-14 18:07

For at være noget krakilsk hvorfor gemme noget overhovedet... Hvad jeg finder printer jeg ud og gemmer i "gammeldags" mapper, (læs ringbind) hvor jeg har hver slægtning indført, da jeg trods alle smarte ting flere gange har mistet data... bl. a. fordi mine back up (hos Norton) var fyldt med værdiløse kirkebogs sider... sådan... Jeg kan/kunne godt undlade at gemme, men så skiftede felterne ikke farve, så jeg kunne se hvor langt jeg var kommet, og det var væsentlig for mig...
Hvorfor skulle jeg hoppe rundt i siderne, vil jeg se noget igen, kan jeg trække sitet ned igen...
Det kan godt være jeg er en anakronisme, men hvor for skulle, give lager plads til f.eks 120 MB, som jeg ikke har behov til at se igen... Lægdsrulleren gemmer sig hvist ikke, så hvor er betydningen så....
Med højagtelse Fabritius...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-05-14 22:53

Det er da rart at felterne skifter farve.
Og 120 MB er jo ingenting, da et enkelt billede taget med camera jo nemt fylder 5 GB.
At du så har stillet Norton til at hente alle billeder på hele computeren, er jo ikke Statens Arkivers skyld.
Desuden er det jo nemt at fjerne alle billeder i LAViewer\data med et snuptag.
VH Palle