/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
er det toppakningen??
Fra : tgpoler
Vist : 231 gange
40 point
Dato : 04-05-14 21:33

Hejsa alle jeg har en Mercedes 190 2,0 bensin....der er olie i vandbeholderen, men den oser ikke , og bruger heller ikke olie, men den bruger 1 liter vand pr. 100 km,, er det toppakningen??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-05-14 21:55

Ud af udstodningsroret

Sort rog, for fed benzin blanding

Hvid rog, utaet toppakning saa den traekker vand ind i cylinderen

Blaalig rog, utaet toppakning saa den traekker olie ind i cylinderen

Jeg tror paa toppakningen, og det kan en kompressions taest give et fingerpeg om.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 05-05-14 01:36

Citat
1:der er olie i vandbeholderen, men den oser ikke , og bruger heller ikke olie,
2:men den bruger 1 liter vand pr. 100 km,, er det toppakningen??

1: Skyldes en meget lille utæthed imellem oliekanal og vandkanal ved toppakningen.
2: Kan skyldes en utæt toppakning / køler / kølerslange, kan kontroleres ved trykprøvning af køler og med det forbrug burde det kunne ses hvor det damper fra når motoren er varm og køre. Hvis det er mellem vandkanal og cylinder vil der være hvid røg og bilen kan også være svær at starte da der trænger vand ind i cylinderen når den stoppes.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-05-14 11:37

Revnet topstykke eller defekt toppakning.

Olie i vandet skyldes en utæthed et af de steder og fordi trykket i moteren er større end i køleanlægget presses olie derud..ikke store mængder, for så ville du kunne se det på olieforbruget.

Omkring vandforbruget så kan der være flere årsager til et så stort forbrug.

men hvis du er sikker på der ikke er utætheder i slanger, køler, vandpumpe, så vandet ryger helt ud af systemet, ja så forsvinder det inden i et eller andet sted, og der er det mest nærliggende jo at det også har noget med toppakning/topstykke at gøre.

Hvad med temperaturen?
Bliver motoren og kølesystemet varmere end normalt?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 05-05-14 20:08

Alt efter hvor gammel bilen er og hvor længe den har kørt sådan, bør du nok starte med en trykprøvning af kølesystemet. Olie i ekspansionsbeholder eller køler kan være rester fra et tidligere nedbrud. Det er set før, at man har udskiftet toppakning og olie, men ikke renset kølesystemet.
En liter pr. hundrede kilometer burde kunne afsløres relativt let. Er der tørt under bilen, når den har holdt stille f.eks. natten over ?
Er der fugtigt omkring vandpumpe eller termostathus ? Hvis alt er knastørt må årsagen søges indad i motoren, men det er set før, at selv en usynlig revne giver sig til kende når der kommer tryk på systemet.
Så luk også lige op og kig med varm motor om der er tydelige fugtpletter nogen steder.