/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
sharan tdi 1,9 1999 kan ikke starte
Fra : 190e
Vist : 438 gange
60 point
Dato : 03-05-14 15:12

en bekendt har lige købt sharan 1,9 tdi fra 1999, den kan ikke starte. pumpe i tank kører, dieselpumpe er skiftet og just. af diesel mek, alle ledninger, relæ,er m.m er tjekket, den har været på tester der ingen fejl viste, kun at pumpe kører med halv omdr, 127, hvor den skal kører med 256, det var hvad tester sagde. kan nogen diesel specialister derude sige hvad der kan værer galt???
har prøvet at hænge dunk med diesel p i hjelm ,og direkte sætte slange på indgang på diesel pumpe uden resultat. håber nogen kan hjælpe.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 03-05-14 15:45

Returner omgående til sælger - pokker da stå i at købe noget der ikke kan køre!

Kommentar
Fra : 190e

Dato : 03-05-14 15:52

min bekendte har brug for hjælp, ikke dumme kommentarer.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-05-14 17:09

Jeg tilslutter mig "den dumme kommentar".

Kommentar
Fra : 190e

Dato : 03-05-14 17:14

Hvorfor gør du det????

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-05-14 17:18

Fordi det var en fornuftig kommentar, -ved en nylig gjort handel.

Kommentar
Fra : 190e

Dato : 03-05-14 17:24

Jeg forventer hjælp til løsning af problemerne, ikke jereS morale,så find en anden at genere.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-05-14 18:05

Først påstår du at alt er OK, men den kan ikke køre.
Så må der være noget, du ikke oplyser.

Forvent ikke noget fornuftigt svar på det grundlag.

Det kan være alt fra dårlig kompression til forkert brændstof, eller defekte dyser.

Kommentar
Fra : 190e

Dato : 03-05-14 18:15

Påstår ikke alt er ok,skriver hvad der er tjekket.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-05-14 18:21

Du har måske selv beskrevet problemet. I min tid som værkstedsindehaver havde det betydning hvad forpumpetrykket skulle være, men måske er der andre normer for commonrail.

Kommentar
Fra : 190e

Dato : 03-05-14 18:26

Ved jo ikke hvad der skal til før den kan starte,derfor søger jeg hjælp.

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 60 point
Dato : 03-05-14 19:06

Hvordan er fejlen udlæst ? Er det under startforsøg er det logisk, at pumpen ikke roterer med de nødvendige omdrejninger ( det burde en dieselmekker også være bevidst om ) men noget ret så væsentligt: Er den udskiftede pumpe 100 % identisk med den oprindelige ?
Jeg formoder at timing, kalibrering og dyser er lige i skabet ?

Hvis bilen lige er anskaffet vil mit forslag nu også være, at tage en seriøs snak med sælger om hel eller delvis dækning af de udgifter det har medført. Er vedkommende totalt afvisende ville næste skridt være, at lufte tanken om advokatbistand, FDM og evt. sagsanlæg.
Selvom det er en bil over konfirmationsalderen skal den kunne køre og modsvare hvad prisen nu end har været.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 03-05-14 19:31

Har motoren vært startet efter det blev byttet dieselpumpe?
alimak

Kommentar
Fra : 190e

Dato : 03-05-14 19:45

Nej det har den ikke.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-05-14 21:25

Citat
kun at pumpe kører med halv omdr, 127, hvor den skal kører med 256

Få en ny tester?? har aldrig hørt om knast eller pumper der kører mere end med ½ speed af krumtappen, der er udveksling på dén/t = men jeg helt sikkert tage fejl.
Altså krumtappen drejer 1 gang og ALT andet drejer en ½ gang.

Godkendelse af svar
Fra : 190e

Dato : 20-05-14 12:19

Tak for svaret Cortina01.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 20-05-14 19:27

Selv tak.