/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Opsætning af sternbrædder
Fra : HomeAlone
Vist : 1278 gange
100 point
Dato : 02-05-14 08:36

Er ved at lægge skjulte tagrender om til synlige. De nye 5" tagrender skal monteres på konsoljern direkte på de nye 25x150mm sternbrædder. Jeg planlagde at sternbrædderne blot skulle skrues fast i spærenderne men er det tilstrækeligt, når sternen også skal bære tagrenderne?

Hvor kraftige skruer skal man anvende til sternbrædderne?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 02-05-14 10:17

Det vil du helt sikkert kunne få at vide hvor du handler dine skruer...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-05-14 12:52

Hvis du skruer ind i spærenderne, er det jo i "endetræ". det holder dårligt i søm og skruer, så du skal op i meget større dimension end man umiddelbart tror.
Størrelse og spørgsmålet om sternbrædderne er tykke nok , afhænger helt af afstanden mellem spærene. Det skal ikke bare bære nu , men også holde til næste superstormvejr-

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 100 point
Dato : 02-05-14 13:40

Som transor er inde på, er det ikke godt at skrue skruer ind i endetræ. Det bedst er at skrue lægter på siden af spærene, og så skrue sternbrædderne fast til disse lægter. Hvis du vælger den løsning ville jeg nok sætte lægterne fast med 80mm skruer, og sætte sternbrædderne fast med 60 mm skruer. Jeg ville sætte lægterne så de har den lange side langs spæret og den korte side ud mod sternbrædderne.

Folk i byggemarkeder ved sjældent noget om det de går og sælger, så det er sandsynligvis nytteløst at spørge dem.

Godkendelse af svar
Fra : HomeAlone

Dato : 02-05-14 20:46

Tak for en meget fin beskrivelse af hvordan det gøres rigtigt.