/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
boligforening/stik til el/cabinescooter
Fra : jonasABC
Vist : 850 gange
200 point
Dato : 26-04-14 10:37

Har en god bekendt der bor i alm. nyttig boligforening. - Er foreningen forpligtet til at anvise plads og især el-stik til opladning af cabinescooter (handicap) - ? eller er de i deres gode ret til at nægte dette?
vedkommende er villig til at indgå en nærmere specificeret aftale om betaling for strøm.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-04-14 10:58

Jeg mener ikke der findes regler. Så det bedste er at tale med viceværten.
Det er nok ikke en cabinescooter, men en trehjulet handicap-el-scooter.
Opladningen bruger typisk næsten ingen strøm, kun 2 kr for en fuld opladning (20 Km)
VH Palle

Kommentar
Fra : jonasABC

Dato : 26-04-14 11:19

Jo, Palle det er en kabinescooter på 4 hjul. Har skam talt med afdelingbestyrelsen, men de trækker ligesom sagen i langdrag...det handler jo om at der ikke er et stik tæt på boligen, men dog et i garage-anlæget som vil kunne bruges..

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-04-14 11:29

Hmm, de stiller sig nok på tværs da det er svært at skrive ekstra strømforbrug på huslejen.
Tag det op på et beboermøde, der er nok ikke mange der vil protestere.

Jeg boede et sted med en stor P-kælder hvor folk frit kunne bruge en vandhane til at vaske bilen, desværre var der også unger som lukkede op og lod det løbe hvilket kostede kassen.

Kommentar
Fra : jonasABC

Dato : 26-04-14 11:57

Ups! glemte at skrive, at scooteren ikke magter stigningen op fra garage-kælderen.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 26-04-14 12:00

Når man bor i et alm. nyttig boligbyggeri, kan afdelingsbestyrelsen træffe beslutning derom. Man kan også kontakte kommunen - HVIS de har medvirket til anskaffelsen af køretøjet - for så kan de evt. etablere elstik (betale). Er køretøjet derimod skaffet uden kommunens medvirken, (kommunen har ikke skønnet køretøjet nødvendigt), er det et helt privat anliggende, for så har det åbenbart ikke været en nødvendighed for borgeren, og dermed heller ikke nødvendigt med et el-stik!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-04-14 12:21

Citat
Er køretøjet derimod skaffet uden kommunens medvirken, (kommunen har ikke skønnet køretøjet nødvendigt), er det et helt privat anliggende, for så har det åbenbart ikke været en nødvendighed for borgeren, og dermed heller ikke nødvendigt med et el-stik!

Jeg har på fornemmelsen at mange gangbesværede køber de små 3- & 4 hjulede elkøretøjer som en hurtig beslutning fremfor at tage en slåskamp med en sparekommune, de fås jo fra 10-25.000 og billigere som brugte.

Man kan også købe godkendte rollatorer og kørestole hos Harald Skrald, jeg kender et par syge som har rollator fra kommunen...........bevilget for et halvt år ad gangen

Kommentar
Fra : jonasABC

Dato : 27-04-14 01:39

alka..hvordan kan du sige ikke nødvendigt med køretøj, kan jo være mange grunde til at man erhverver sig et sådant, og ihvertfald skal man jo da have adgang til et stik med strøm!..

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 200 point
Dato : 27-04-14 02:25

Ejendommen har i sin gode ret lov til at afvise dette, og er ikke forpligtet til det.

Løsning 1. Opsætning af stikkontakt med fast forbrug pr. Måned 60 kr (det er dog kun meget få der invalider i denne løsning) en elscouter bruger max 2 kr i strøm pr dag

Løsning 2 kabel trækkes fra lejeligheden og ned. Dette er normalt denne løsning der først bliver godkendt

Løsning 3 opsætning af forsyningsmåler mm. Denne løsning akcepteres som regl også ( koster dog mere i abb. Til el-selskabet ind forbruget

Løsning 4 opsætning af bi-måler og stikkontakt ( dette kraver dog at viceværten aflæser denne og indberette til ejendomsselvskabet og de udarbejder dette regnestykke og det er Ikke nemt at få gennemført somregl.)

I enden med stikkontakten bør opsættes inden i en postkasse med lås således er laderen lås inden og ledningen til el-scooteren kan så komme ud i gennem klappen ( det er at anbefale da det er konstateret flere gange at folk har lange finger, og så undgår man også at andre kan bruge strøm når det er beboeren der skal betale for forbruget)

Mange gange er det kommunen der rekv dette arbejde hvis en borger er godkend til dette hjælpemidel, det kan hjælpe at lade en fagkyndig (elektriker kigge på opgaven og komme med priser og evt løsning så kan det være lidt nemmere at forhandle med ejendomsselvskabet )

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-04-14 10:56

Citat
alka..hvordan kan du sige ikke nødvendigt med køretøj, kan jo være mange grunde til at man erhverver sig et sådant, og ihvertfald skal man jo da have adgang til et stik med strøm!..

Problemet er bare, at hvis man får et køretøj bevilget af kommunen, så sørger de for, at der bliver etableret el til køretøjet, hvis man selv køber det så er det ens eget problem.

Citat
et i garage-anlæget som vil kunne bruges..

Hvis det vil være rimeligt nemt, at etablere en løsning, så synes jeg du skal hjælpe din ven med, at skrive til boligselskabet og spørge om de vil hjælpe med en løsning. Men jeg mener ikke, at de er forpligtet til det.

Citat
at scooteren ikke magter stigningen op fra garage-kælderen.

Er garagekælderen det samme som garageanlægget?

Kommentar
Fra : jonasABC

Dato : 27-04-14 14:41

Er garagekælderen det samme som garageanlægget

ja det det er en meget stor parkerings-kælder

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-04-14 15:42

Citat
ja det det er en meget stor parkerings-kælder

Så det vil sige, at han ikke vil kunne bruge det el der er i garage-anlægget.

Som jeg skrev før, så kan i prøve at skrive til boligselskabet (altså ikke afdelingsbestyrelsen eller viceværten), men jeg tror det kan blive svært at få igennem.

Godkendelse af svar
Fra : jonasABC

Dato : 05-06-14 19:47

Tak for svaret rotw.