/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Afløb i badeværelse stoppet
Fra : Mågen
Vist : 300 gange
124 point
Dato : 26-04-14 09:51

Normalt skal man jo bare fjerne hår og andet, så kører det igen.
Men det hjælper intet.
Vandet går helt op til overfladen. Det virker som om der kun er metal tilbage dernede og ikke mere at samle op.
Er der andre metoder end hånden man kan prøve?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-04-14 09:55

Har du prøvet at skille vandlåsen af det er som regel der det lukker, evt. brug en svupper, så det kan komme bevægelse i vandlåsen

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-04-14 10:28

Jeg bor i en gammel ejendom fra midt- eller slut 50'erne, hvor afløbet i badeværelset hurtigt stopper til, jeg hælder af og til en halv flaske afløbsrens i (kan bl.a. købes i Netto), andre gange gør jeg det, at jeg sætter proppen i vasken, kommer jeg en god sjat salmiak-rengøringsmiddel i, så en kedel kogende vand i og op med proppen, så åbner jeg for den varme hane indtil jeg kan se/høre, at det fungerer.

Kommentar
Fra : Mågen

Dato : 26-04-14 10:30

Tak for indlæg. Det er i afløbet i gulvet der er stoppet. Ved ikke om det er det samme.
Men hvor er vandlåsen?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 26-04-14 10:49

Citat
Men hvor er vandlåsen?

I gulvet!

Er det en udlejnings lejlighed er det viceværten du skal have fat i.
Er det din egen ejendom må du nok have fat i en VVS'er

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-04-14 10:53

Du løsner de 4 skruer der er i kanten udvendig. De løsnes kun 2 omg.
Så kan hele vandlåsen trækkes op med en bøjle der sidder på. Hvis den ikke er der må du bruge en vandpumpetang, som du udvider nede i vandlåsen, når den er trukket op, fjernes de 4 skruer, og vandlåsen renses.
VH Palle

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-04-14 10:59

Citat
Det er i afløbet i gulvet der er stoppet. Ved ikke om det er det samme.
Men hvor er vandlåsen?

Vandlåsen i gulvet er indbygget i gulvet/ rørføringen og den kan du ikke skille af, den kan/skal spules ren med en kraftig vandstråle, du kan evt fylde afløbet helt op med varmt vand og bruge en svupper for at skabe bevægelse i vandet og håbe på at proppen løsner sig, og så er der de diverse kemi rens der kan bruges som er mer eller mindre skadelig for milijøget og rørsystemet,
du kan jo starte med at hælde et pr. liter cola i afløbet, det har en nedbrydende virkning på mange ting og ikke (sundhedsfarlig)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-04-14 19:17

Afløbsrens og kogende vand kan give bagslag og sende en vandsøjle op i hovedet på dig.

Hvis du kan tage den øverste rist af - så er det muligt du kan løsne proppen ved at pumpe op og ned. med en såkaldt "svupper", og den fås i et byggemarked.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-04-14 14:27

Citat
Det virker som om der kun er metal tilbage dernede og ikke mere at samle op.

Der er et eller flere huller i siden/rne - hvor vandet løber ud, og det er dem der er tilstoppet.
Selv bruger jeg en haveslange og spuler skidtet ud - somme tider med oversvømmelse i hele badeværelset, men ud kommer skidtet til sidst.
Du kan købe en speciel-dyse til formålet, min er hjemmelavet..
http://www.harald-nyborg.dk/p5191/drain-cleaner

Kommentar
Fra : mig-selv