/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Modne sit eget kød...
Fra : axelbjarne
Vist : 608 gange
100 point
Dato : 11-04-14 06:13

Nogen af os skal have det ind med skeer....

Jeg er ikke helt klar over, hvordan det skal behandles/opbevares.

Jeg forestiller mig, at jeg køber en velhængt Oksemørbrad. Lader den ligge i vakuum pakningen i køleskabet til sidste salgsdato. Tager kødet ud af vakuumpakningen, skærer det ud til engelske bøffer. Skal kødsaften med over i de nye pakninger? Eller hvad. Vil kødsaften ikke blive suget med ud, når jeg vakuumpakker det? Skal kødet tørres af. Lader kødet være i den nye vakuum pakning i op til 6 uger, eller er det for længe?

Jeg var en gang kommet ud i et jobtilbud på et museum sammen med en slagtermester fra slagteriet i Faaborg. Og hvor var han glad for mad. Når du skal modne oksekød, smider du et på en tallerken i køleskabet, og lader det ligge til det bliver grønt på overfladen. Så skal kødet vaskes af, jeg mener han sagde med eddike. Det skulle give nogle fantastiske bøffer.

Mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 11-04-14 09:21

Citat
Jeg var en gang kommet ud i et jobtilbud på et museum sammen med en slagtermester fra slagteriet i Faaborg. Og hvor var han glad for mad. Når du skal modne oksekød, smider du et på en tallerken i køleskabet, og lader det ligge til det bliver grønt på overfladen. Så skal kødet vaskes af, jeg mener han sagde med eddike. Det skulle give nogle fantastiske bøffer.

Velbekomme

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-04-14 22:39

Citat
Lader kødet være i den nye vakuum pakning i op til 6 uger, eller er det for længe?

Ja, det er 6 uger for længe

Når der er en sidste salgsdato/anvendelsedato på et stykke kød, så er det fordi det efter den dato ikke mere er holdbart = at efter den dato formodes det at være på et stade i forrådnelsesprocessen hvor det ikke længere er forsvarligt at benytte det som menneskeføde

Og hvis det kød du køber er velhængt, så er det jo modnet.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 12-04-14 07:08

Angående modnet kød. Selv Føtex sviger jævnligt med modnet kød, trods deres annoncer om garanti og pengene tilbage, hvis kødet ikke er modent. Jeg ved, at jeg med garanti kan købe kød hos Landslagteren i Faaborg, men til en pebret pris.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 16-04-14 08:05

Hvis du har mulighed for at spise dig igennem 1/4 eller 1/2 ko, skulle du unde dig selv, at købe hos landmanden. Du vil blive overrasket!
En god bøf med bløde løg, som ikke svinder men tværtimod vokser og bliver mør og saftig alt imens du steger den på panden. Oksefarsen fra føtex eller bilka krymper som oftest på panden.
Stege, mørbrad m.v bliver møre uden du behøver specielle mørnetricks.
Prøv landmans kød, og du vil aldrig mere tænke eller overveje forsøget med vakuum.

Tilfældigt link http://www.kvartko.dk/?page_id=38
http://www.ecookse.dk

http://www.madmedmere.dk/media/178694/Krogmodnet.pdf
http://www.perhenrik.dk/materiale/Oksekoed.PDF
http://www.silkeborg-slagteren.dk/Modning-af-okse--og-svinekød-45.aspx

http://www.steamykitchen.com/6626-review-how-to-dry-age-steaks-with-drybag.html

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 17-04-14 07:35

Tak for svaret katekismus. Det er rart at møde nogle lidelsesfæller, når det gælder 1. klasses mad - jeg hader at få en engelsk bøf, hvor man skal tygge og tygge på kødet, og lige lidt hjælper det på det.

Mvh.
Axel