/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
PVC Trapez
Fra : Thomas.Haugaard
Vist : 485 gange
100 point
Dato : 05-04-14 12:36

Hvordan får man afkortet PVC trapez plader uden at disse går i stykker

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 05-04-14 12:57

Jeg skal afkorte nogle PVC tagplader
http://www.bygogbolig.dk/blogvis/pvctrapezplader/

Din sav skal være meget små tænder (f. eks. en sav til lister) ellers vil plader flække

Små takker, gerne en metalstiksavsklinge eller en nedstryger.
Et godt råd er også at tape pladen med klar tape, der hvor du skal save.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 05-04-14 13:08

Det nemmeste er, at spænde et brædt på, at skære efter, fast underlag under hele pladens bredde lad den rage lidt ud og, så sav så med en mini vinkelsliber/vinkelsliber. har du ingen brædt så lav en streg med en tusch eller blyant. du skal selvfølgelig have en til at holde under det du saver af hvis det er ret stort.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 05-04-14 14:07

jeg ville bruge en vinkelsliber med en tynd skæreskive, husk at lad den lave arbejdet (ikke køre for hurtigt frem)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 05-04-14 14:31

Jeg ville nu ikke bruge en vinkelsliber, du risikerer da at smelte plastikken med en vinkelsliber!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-04-14 14:47

Citat
jeg ville bruge en vinkelsliber med en tynd skæreskive, husk at lad den lave arbejdet (ikke køre for hurtigt frem)

Den rigtige løsning. Brugte selv en tynd 110 mm diamant skæreskive. Den skærer fint igennem,uden noget smelter.

M.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 05-04-14 15:58

Jeg bruger en vinkelsliber.
På langs vender jeg pladen, og skærer ned mod et brændt og 'grøften' vender ned mod brædtet.

På tværs skærer jeg ned i 'grøften' og lader klingen røre brædtet, mens næste top skæres.

Jeg bruger de meget tynde skæreskiver til metal eller de tynde med 'diamant' til sten/fliser.

Jeg trækker vinkelsliberen hen mod mig selv (ellers hugger den og pladen splintrer) med en blød og tålmodig højrehånd.

PS. Dette gør jeg en gang om året, når de er færdige med at skyde raketter.

Godkendelse af svar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 05-04-14 22:27

Der var mange gode svar og jeg takker mange gange