/ Forside/ Teknologi / Udvikling / VB/Basic / Spørgsmål
10  tom.kise 610
VB/Access - ORDER BY kender ikke Æ,Ø,Å
Fra : Ladmorillo
Vist : 713 gange
50 point
Dato : 13-06-03 16:47

Jeg har en Access2000 DB, som jeg snakker med fra en VB6 app. Har en data komponent forbundet og jeg giver kommandoen

Data1.RecordSource = "SELECT * FROM Personer ORDER BY enavn"
Data1.Refresh

Men den mener at bogstavet Ø ligger mellem N og O, og det kan jeg jo ikke bruge til noget.

Så tænkte jeg, ok mit VB er engelsk så måske hvis jeg i stedet laver forespørgslen inde i Access sammen med DB'en, for mit Access er jo dansk. Men nej heller ikke. Er det ikke lidt for dårligt at en dansk version af Access ikke kender og ved hvor bogstavet Ø ligger i alfabetet.

Er der noget jeg kan gøre?

...
Jeg tænkte på et alternativ hvor jeg laver 4 queries

1) SELECT * FROM Personer WHERE enavn NOT LIKE 'Æ*' AND enavn NOT LIKE 'Ø*' AND enavn NOT LIKE 'Å*' ORDER BY enavn
2) SELECT * FROM Personer WHERE enavn LIKE 'Æ*'
3) SELECT * FROM Personer WHERE enavn LIKE 'Ø*'
4) SELECT * FROM Personer WHERE enavn LIKE 'Å*'

Så har jeg 4 tabeller men hvordan sætter jeg dem sammen efter hinanden sådan at de bare bliver en enkelt tabel. Det er en besværlig omvej hvis den overhovedet kan virke.

Ladmorillo

Kommentar
Fra : Mikael2002

Dato : 13-06-03 19:19

Hej Ladmorillo

Selvfølgelig kan du sortere med danske karakterer. For at give dig en ide så kig her;

Du skal sætte op at din database skal arbejde med tegnsæt i Norwegian-Danish i stedet for i International

Prøv at se her;

http://cs.keene.edu/fachome/wfazio/vb/accessing_external_data_with_mic.htm

Du skal søge efter CollatingSequence

Mvh Mikael

Accepteret svar
Fra : MikeQphone

Modtaget 50 point
Dato : 14-06-03 17:27

Hej

Åben databasen i Access.
Vælg menuen Funktioner/Indstillinger.
Vælg fanen generelt.
Vælg Norsk/Dansk i feltet Sorteringsrækkefølge for nye databaser.

Før det virker på en eksisterende database skal du nu komprimere databasen fra menupunktet Funktioner/Databasefunktioner/Komprimer og reparer database ...

Med venlig hilsen
MikeQphone

Godkendelse af svar
Fra : Ladmorillo

Dato : 16-06-03 15:21

Tak for svaret MikeQphone. Kort, præcist og korrekt jeg takker.

Ladmorillo