/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Thuja
Fra : Fynboerne
Vist : 336 gange
100 point
Dato : 30-03-14 19:20

Vi har en thuja hæk, som er blevet alt for høj. Vi vil gerne have den klippet ned, men ved ikke, hvad tid på året vi må klippe sådan èn Er det nu i foråret eller skal vi vente til efteråret?

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 110 point
Dato : 30-03-14 19:48

Beskæring af Thuja
http://www.bakker.dk/artikel/haveradgivning/beskaering-plantning-og-vedligeholdelse/beskaering/generelle-beskaeringstips/beskaering-af-thuja/

Beskæring af Thuja i marts
I marts kan du fjerne alle døde eller frostskadede grene. Skær dem tilbage til frisk træ, men skær ikke for dybt. Så vil nåletræet komme sig lettere.

Beskæring af Thuja i september
Du skal ikke begynde med kraftig beskæring af dette nåletræ før det andet eller tredje år. Den bedste tid til beskæring er i september. Beskær aldrig på en varm, solrig dag, da træet kan få brandskader.

’Barbering’ af Thuja
Et nåletræshæk skal hellere ‘barberes’ end beskæres. Barbering henviser til blot at fjerne spidsen af grenene. Det er den bedste måde at vedligeholde en Thuja. Der må ikke skæres helt tilbage til træet, da de efterfølgende bare pletter ikke vil producere nye skud.
Det er bedst at bestemme den ønskede form og størrelse af hækken i forvejen, så du ikke venter indtil hækken er blevet for bred, inden du barberer den.
Klip grenene på Thuja et par centimeter dybere end den ønskede bredde, men ikke mere end 5 cm. Hvis du afstår fra at beskære et år, vil hækken vokse mere end 5 cm. Det betyder, at hækken kan fortsætte med at vokse uden at blive bar via alt for drastisk beskæring.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 30-03-14 19:51

En mere

Thuja - beskæring
Spørgsmål
Vi har overtaget en have med en fire meter høj thujahæk, som vi har skåret ned, men den er stadig meget bred. Hvor meget kan det gå at skære af den i siden?

Svar
Det gælder generelt for thuja som for andre nåletræer, at man kun kan skære væk, så der stadig er friske, grønne nåle tilbage på de grene man skærer i. Hvis man skærer helt ind, så der kun er nøgne grene tilbage, vil der ikke komme nye skud.

En undtagelse er taks, men som her ved en gammel thujahæk, kan det ikke tilrådes, selvom thuja af og til kan sætte nye skud fra gamle stammer eller grene, så er det ikke noget man skal tage for givet.

Beskæringstidspunktet for thuja og andre nåletræer er bedst i april-maj samt august.
http://haveselskabet.dk/sp%C3%B8rgsm%C3%A5l/thuja-besk%C3%A6ring

Godkendelse af svar
Fra : Fynboerne

Dato : 01-04-14 08:50

Tak for svaret Klaudi.
Det var jo de oplysninger jeg skulle bruge.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-04-14 17:02

velbekomme