/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kan døren repareres?
Fra : oleiso
Vist : 610 gange
50 point
Dato : 26-03-14 13:17

Terassedøren i min kolonihave er godt rådden for neden i træet. Kan man udskifte det og selv fikse døren, så man ikke behøver at investere i en ny?
Foto: https://app.box.com/s/oy584kyggqruftc41ynq

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 26-03-14 13:36

Uha, den ser ikke for godt ud.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 26-03-14 13:49

Jeg tror altså det er lettere at lave en ny dør, end at forsøge at lappe på den gamle. Hvis jeg ikke tager meget fejl, er døren lavet af noget ret billigt/dårligt træ, og det er det ikke ret let at lappe på.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 26-03-14 14:01

Glem det, hvis du vil fixe døren, skal du skifte mere end godt er, det eneste du ville kunne genbruge er nok glas, lås og hængsler. (ok ok det er lidt sat på spidsen... derudover skal du have adgang til værktøj og håndelag)

En nødløsning kunne være at købe 2 stk 22 mm krydsfiner og skrue over den nederste del af døren på både indvendig og udvendig side.

Ellers en brugt dør i DBA....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-03-14 14:33

Skift den, og sørg for at der sidder en vandnæse på den nye forneden så vand ikke løber ned og hænger for længe mellem dør og trin.

Accepteret svar
Fra : McBobo

Modtaget 50 point
Dato : 26-03-14 16:09

Hvis du har håndlaget til det kan du indsætte en lus, der hvor rådden har bred sig op til. (ca. 1. m)
Om det gælder hele bundstykke fra vinduet og ned er svært at sigen, men en del skal udskiftet.

Ud fra billedet skulle du nu også bekymrer dig om dit vinduesparti Bundpartiet ser også meget rådden ud.... Få udskiftet dv. bundlister med alu. (gælder også døren)

Og ikke mindst............ FÅ MALET DIT KOLONIHUS før andre rådskader opstår.

McBobo

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-03-14 09:23

Noget godt træ, en hammer og stemmejern og et par timers arbejde og du har en ny dør

Kommentar
Fra : oleiso

Dato : 27-03-14 09:48

Tak for alle inputs. Det er et kolonihavehus vi har overtaget, og ja der er rigtig meget istandsættelse med hele huset, men døren her er mest kritisk. Selve døren måler 82,5x183,5 cm, så det er altså ikke standardmål, og tvivler på jeg lige kan finde en i den blå avis, men vil da kigge. Går ud fra det bliver bekosteligt at få lavet en dør i lige netop de mål fra ny.

Godkendelse af svar
Fra : oleiso

Dato : 27-03-14 10:14

Tak for svaret McBobo.