/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Modne sit eget kød...
Fra : axelbjarne
Vist : 741 gange
100 point
Dato : 26-03-14 06:29

Her er en metode til at modne sit eget kød. Selv om Føtex garanterer mørt kød, er der meget at udsætte på det, men jeg får mine penge tilbage, når jeg klager.

Meget vil være opnået, hvis denne metode virker:

http://meatlover.dk/produkter/startersaet-m-vacuum-pakker-dryaging-poser-standard/

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-03-14 07:10

Det er godt nok dyrt, 1100 kr for en vakuumpakker og nogle specielle poser?

Min model for altid mørt kød er langt billigere, og virker hver gang, hjemmegjort sous-vide:

http://www.amazon.co.uk/Morphy-Richards-48715-Cooker-Litre/dp/B0000C6WH1/ref=sr_1_3?s=kitchen&ie=UTF8&qid=1395812117&sr=1-3&keywords=slow+cooker

Leveret til døren, vælg gratis forsendelse (som regel under 1 uge) små 300 kr.

Vakuumpakker fra ca 300 kr

http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_ss_i_6_6?url=search-alias%3Dkitchen&field-keywords=vacuum%20sealer&sprefix=vacuum%2Ckitchen%2C227

Jeg købte min på tilbud for 200 kr herhjemme

En termostat, pæcision 0,1 grad, ca 85 kr inkl forsendlse fra UK (der skal lige samles lidt ledninger og den skal i en kasse, men det kræver ikke den udvidede ledvogtereksamen)

http://www.ebay.co.uk/itm/12V-10A-Digital-Temperature-Controller-Thermocouple-40-to-120-with-Sensor-UK-/231166916267?pt=UK_BOI_Industrial_Automation_Control_ET&hash=item35d29f36ab

I praksis gider jeg ikke bruge vakuumpakkeren, suger luften ud af en octen-plastpose (med et sugerør) som Lidl sælger (aromata 3 l), de kan klare 115 grader!

Uden vakuumpakker ca 400 kr, med ca 700 kr.

Oceaner af opskrifter på alt fra kogning af æg (ikke en suces hos mig) til kød, fisk, skaldyr, grønsager på nettet, selv det sejeste kød (der som regel har mere smag end det fine dyre) bliver fint mørt.

Jeg sous-videde en oksebov, vendte den på en gloende pande så den ser ud og smager stegt, serverede den til et træf, folk himlede op over den lækre oksefilet

Hvis du går på restaurant og får et stykke oksekød, der er ensartet rødt/rosa hele vejen igennem, bortset fra en stegeskorpe yderst, er kødet sous-videt, det samme gælder slagterens roastbeef.

Slow cookeren kan også bruges til andet end vand, langtidsstegt osso buco og andre langsomme gryderetter kan stå og passe sig selv!

Jeg har efterhånden givet tre hjemmelavede sæt væk til andre madører, kun fået ros for dem!

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-03-14 07:30

Citat
Hvis du går på restaurant og får et stykke oksekød, der er ensartet rødt/rosa hele vejen igennem, bortset fra en stegeskorpe yderst, er kødet sous-videt, det samme gælder slagterens roastbeef.

Dette resultat har jeg ofte opnået med interval-stegning.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-03-14 08:49

Jeg brugte "fattigmetoden" som jeg så på TV.

½ kg nakkekam, gned den med lidt Provencekrydderier og salt, pakkede den meget hårdt ind i 5-6 lag film, lukkede med flere elastikker og lod den simre i 4 timer i gryde.

Mums......og sværen var som smør

Men læg pakken i en dyb tallerken eller skål når den klippes op, der kom ca. 1½ dl sky fra det stykke, en dødssynd at lade det pjaske ud i vasken.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 05-04-14 13:26

Jeg har lige set på coop.dk, at man nu kan købe en færdiglavet sous vide til 799 (uden vacuumpakker), det er noget nemmere, og kun lidt dyrere, end mit hjemmelavede system

https://webshop.coop.dk/vare/steba-sous-vide-tilbereder-model-sv1-6-liter-beholder/4011833301802

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 07-04-14 07:20

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-04-14 07:32

Selv tak, axelbjarne.