/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kaprifolie
Fra : o.v.n.
Vist : 773 gange
200 point
Dato : 22-03-14 19:36

Bag min grill på terrassen er der en Kaprifolie, det er jo en slyngplante og i begyndelsen klatrede den i en Blå-Gran som gik ud for mange år siden, så blev en selvsået rødtjørn brugt som klatrestativ, men Bodil hærgede landet og tjørnen væltede.
Hvad kan i foreslå som klatrestativ til min Kaprifolie?
Plante et nyt hurtigvoksende træ eller en metal/træstativ?
Kan der købes noget færdig? Det er en stor plante som godt må klatre op i cirka 2 meters højde

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 22-03-14 19:46

Birk, poppel eller elg som alle er hurtigvoksende!

Ellers kan du sætte et stykke rivnet mellem to stolper.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 22-03-14 20:37

Ser nu det er på terrassen. Ligger den i forbindelse med hus, eller ude i det fri?
Jeg hæftede mig blot ved at der var et træ før ....

Der findes disse også disse http://www.dba.dk/blomsterstativ-claus-dalby/id-1002890834/

http://baghavelaagen.blogspot.dk/2011/04/mere-jern-i-haven.html

http://www.plantebegejstring.com/2013/06/langbnk-under-lykkefund-projekt-pergola.html

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-03-14 20:42

Du laver da et "Indianertelt" af 3 lægter i lærketræ. Den træsort skal jo ikke smøres ind i noget.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-03-14 21:53

Har et par stykker som bare ligger på jorden, det ser nu ikke helt tosset ud efter et par år.
Men ellers som foreslået 3 lange pinde / bambus kan sikkert også bruges.

Accepteret svar
Fra : lgs

Modtaget 200 point
Dato : 22-03-14 23:40

Som supplement til Eyvinds forslag vil jeg foreslå indlejret et fuglefoderbræ(d?)t- så har fuglene kaprifolien at skjule sig i og hvad de nu gør, når de bruger bræ(d?)ttet. Har det selv.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-03-14 23:58

Terrassen ligger næsten op ad huset, alle forslag er i overvejelse, den med 3 lærkerafter eventuel med indbygget foderplads har jeg slet ikke tænkt på men det kan meget vel blive løsningen

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-03-14 17:05

Hvis det er en vild kaprifolie du har, behøver du ikke gøre noget, den finder helt af sig selv hen til et træ eller lign, slynger sig højt op i det og kvæler det til sidst

Vi har masser af det i sommerhuset, man kan lege Tarzan i fingertykke stængler, de tykkeste er som et håndled, og de "sniger" sig mange meter i plænen for at nå det næste træ

Men de er smukke når de blomstrer, og stedsegrønne!

http://www.idenyt.dk/Haven/Blomsterhaven/Kaprifolie---den-hardfore-og-velduftende-slyngplante-26799

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-03-14 18:05

Jeg ved ikke om planten er vild eller tam, men det kan godt være den vilde kaprifolie, den er ikke stedsegrøn og blomsterne mest hvide med lidt gullig/rødt og den får røde bær

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 23-03-14 18:33

Vild eller tam - krybende eller stående - klatrende o.s.v. NYD DUFTEN!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-03-14 20:42

Og kommer der egern forbi fugle-brædtet, så skulle jeg hilse og sige, at de godt kan lide solsikkefrø.
Vi har 3 egern som kommer på skift og æder løs. (hver sin farvenuance)
De får også 3 nødder hver dag.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-03-14 21:36

Hej o.v.n.

Hvad med noget så simpelt som at sætte et par rafter eller 3 i jorden og så sætte hønsenet på/mellem.

Det er mere stabilt end bambuspinde.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-03-14 00:03

Citat
Hvad med noget så simpelt som at sætte et par rafter eller 3 i jorden
tak men det er foreslået og det bliver løsningen
Citat
Vild eller tam - krybende eller stående - klatrende o.s.v. NYD DUFTEN!!
nemlig det er dejligt at sidde på terrassen en sommeraften når kaprifolien eller jasminen blomstrer
Tak for alle forslag, rart med et forum at spørge når jeg mangler ide'er
I må godt se stedet, det er en helt anden situation uden blomsterduft, de mørke grene lige over skorstenen er den rødtjørn som jeg i går fjernede fordi den var væltet i stormen:
http://peecee.dk/upload/view/434612
der bliver accepteret et svar engang i morgen

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 24-03-14 11:06

Jeg synes bestemt, at du skal plante elg, som Katekismus forslår
http://ekstrabladet.dk/vrangen/article2144449.ece

Ved dog ikke helt om elg-træet så spirer midt på, eller hvad.

(Undskyld, kunne ikke lade være.)

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-03-14 11:25

Tak for svaret lgs.