/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Opgradering Denon DP-300F
Fra : Spotbot
Vist : 239 gange
200 point
Dato : 13-03-14 18:46

Hej med jer..

For nyligt valgte jeg spontant at købe en pladeafspiller af typen DENON DP-300F

Jeg er dog kun 24, så mangler lidt erfaring med det analoge..

Spørgsmålet lyder på, hvordan jeg bedst muligt opgraderer plade spilleren. Blev imponeret over hvor godt vinyl faktisk kunne lyde, "troede det lød old nordisk".
- Når jeg tager de ordenlige høretelefoner på, direkte i forforstærkeren. Kan jeg høre jeg mangler lidt lydbillede. I forhold til 24Bit/96Khz downloadet .flac vinyl rip.

Hvad giver mest opgradering for pengene i forhold til lyd ?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 13-03-14 18:58

Det er halvdyrt at opdatere din pladespiller. Det lettest er nok at finde en anden pick-up, de koster fra ca. 2000 og op, hvis du skal finde noget der for alvor er bedre end den der følger med din Denon.

Alternativet er at starte helt forfra. Finde en fornuftig pladespiller, RIAA forstærker og pickup. Men igen, det koster, regn med at starte med 5000

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-03-14 19:41

SKØN lyd, den digitale virker lidt steril ved siden af, især når man afspiller klassisk

Denon er en af de bedre, men der findes heller ingen lette løsninger, når vi før i tiden skruede op for bassen gik den direkte i pickuppen og satte baslyden i selvsving så man måtte skynde sig at afbryde, dette har man gennem tiderne søgt at modvirke ved at lave totalt vibrationsdæmpende (og dyre) pladespillere, det bedste er nok en ret tung pladetallerken som eliminerer luftens vibrationer når der er abefest
Forøger man vægten på pickuppen risikerer man også hurtigt slid på pladerne, så det er om at finde en balance, og at holde fulde folk samt katten borte fra anlægget.

Jeg har en 30 år gammel pladespiller som jeg ikke har brugt i 20 år, lige inden jeg stoppede med at bruge den købte jeg en splinterny diamantpickup, jeg ved dog endnu ikke om jeg vil skille mig af med den.........men den er jo attraktiv med den pickup da de fleste brugte som man får i nakken netop mangler en ordentlig nål.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-03-14 20:55

Syntes OGSå at den gamle og kradsende støj var bedre end det ny-modens H Nyborg, man kan høre nu omdage.
Køb en RØRFORSTÆRKER og du kan virkelig høre forskel på ? kunstig PVC lyd og virkelig/ hedens lyd
som er kunstigt gengivet = det kan INTET slå.

Men alle nu omdage er opvokset med PC lyd og kan vel ikke have den nærmeste forståelse for hvordan musik skal/ burde lyde = samt et ´gamle´ HT der kan noget.

Men selvfølgeligt besværligt at løbe rundt med i inder-lommen..

SAMT rimeligt DYRT.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-03-14 20:59

Citat
Jeg har en 30 år gammel pladespiller som jeg ikke har brugt i 20 år

Jeg gav min væk - sammen med en hel pladesamling, den var ikke til at sælge + hvem vil købe sådant noget gammelt bras.

Den kostede knap 3000.- for 30+ år siden = knaldlyd, pickup´en var dyre end spilleren.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-03-14 21:04

Citat
høretelefoner på, direkte i forforstærkeren. Kan jeg høre jeg mangler lidt lydbillede. I forhold til 24Bit/96Khz downloadet .flac vinyl rip.

hvad kan en for-forstærker med det hele koste nu omdage, hvis dén så ikke også ødelægger lydbilledet af.
Har set dem meget billigt på Ebay, men kender intet til dem, da jeg NU omdage sidder med noget H Nyborg lyd, der slet ikke gør musikken RET og drømmer mig tilbage i en (træstol).

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-03-14 12:07

Citat
Jeg gav min væk - sammen med en hel pladesamling, den var ikke til at sælge + hvem vil købe sådant noget gammelt bras.

Der er faktisk et marked, og der bliver stadig trykt plader.

Gamle plader er der ingen penge i, medmindre det er førstegangs eller begrænsede optryk, jeg har en stak Beatles-singler uden ridser som er 50 år gamle, de er trykt i Brasilien hvad man opklarer via pladenummeret, det er ikke piratkopier, men blot meget mindre værd idet de ikke er trykt i England i originalmatricerne.

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 20-03-14 20:39

Hvis jeg skulle opgradere pickup, hvilken skulle jeg så købe. Hvor meget kan det svare sig at putte på denne arm ? Armen er nok ikke helt resonans fri.

Hvor god er Ortofons 2M Red, Blue, Bronze, Black ? I forhold til Pickup'en der sidder på min pladespiller ?

Forforstærkeren bruges både som 192Khz/24bit D/A Converter, og RIAA forstærker..

Grunden til D/A modulet er muligheden for at hente højkvalitets musik, overspillet fra vinyl med en orden A/D converter. Sangene fylder dog 100mb+ stykket.
- Men lyder stadig lidt bedre end på min pladespiller.

Rør forstærker snakken vil jeg ikke begynde på. Ja lyden er varm ikke ren, men varmen kommer højst sandsynligt nok af en forvrængning i elektron rørene.
- Dog meget behageligt at lytte til ;)