/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Min dværgpapegøje!
Fra : Melissa333
Vist : 1654 gange
20 point
Dato : 12-03-14 18:26

Hej her for 2 uger siden købte jeg, mig en dværgpapegøje på 6 måneder. Kvinden i dyrehandleren fortalte at jeg skulle fodre ham fra hånden af, og efter 14 dage ville han være tam. Men altså de er gået over 14 dage og han er stadig ikke tam.

Hvad skal jeg gøre?
Hvordan gør jeg ham tam?
Jeg har også fået af vide at det er umuligt ar gøre en dværgpapegøje tam, er det rigtigt?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-03-14 19:09

Læs om fuglen, dens levevis og behov: http://da.wikipedia.org/wiki/Dv%C3%A6rgpapeg%C3%B8je
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 12-03-14 19:16

Dværgpapegøje er nok lidt for gamle (6 mdr) eller også må du give det lidt mere tid.
Hovdereglen generelt for fugle er at de skal håndfodres når de nærmes klægges fra ægget. Desto hurtigere man kommer i gang, desto større sansynlighed for at du får en total tam fugl.

Så hvis Dværgpapegøje du har købt, ikke har fået det ind med modermælken har du nok købt papegøje i sækken.... eller hvad det nu hedder

Det kræver megen toldmoddighed og processen skal gentages mange gang dagligt, hvis det skal lykkes dig... Du må ikke give papegøje direkte fodrere.. Det er dig som bestemmer, hvornår den skal spise... Papegøje skal forbinde dig med MAD.

Og jeg går ud fra at papegøje er i bur.... Læg hånden ind i døråbningen med engang Solsikkefrø eller fodre du ved papegøje er vild med.... og vendt, vendt, vendt..... Du må ikke kigge papegøje direkte ind i øjene når du håndfodre, da du kommer til at liner et rovdyre og er mindre skræmmende ved at dreje hovdet væk.

McBobo

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-03-14 21:04

Sådan er det DESVÆRRE med mange dyrhandlere = DE ANER IKKE HVAD DE SÆLGER
Men du burde også selv sætte dig ind i dyrets historie, hvor tit læser man ikke at mennesker intet aner om noget så simpelt som en kat/ marsvin osv, selv fisk tror nogle bare skal have vand og alt er i fineste orden.

En ´så´ gammel en fugl, skal der sikkert et ½ år til eller mere, før du får den tam, da den allerede er vant til andre fugles adfærd, og selv om du måske får den til at ´adlyde´ dig, vil det ikke være det samme som en helt ung fugl, der kommer til dig.
Har selv haft dværg papagøjer og parakitter, og de kan godt gøres tamme, men visse arter er total umulige og bør kun holdes som par.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-03-14 22:08

Citat
Har selv haft dværg papagøjer og parakitter, og de kan godt gøres tamme, men visse arter er total umulige og bør kun holdes som par.

Så vidt jeg husker hører dværgpapegøjer (eller nogle af dem) til dem, som bør holdes i par.

Hvis man vil have f.eks. en undulat eller en nymfeparakit håndtam, så skal man have den lige så snart den forlader reden.
Så klipper man spidsen af nogle af vingefjerene (ikke ind i vinge-kødet, kun spidsen af fjerene), så fuglen ikke kan flyve. Hvis man ikke ved hvad man gør bør man få hjælp af en, der har forstand på det.
Men det er ikke nok med håndfodring og klippede vinge-fjer, det vigtigste er, at bruge masser af tid på fuglen, den skal være rigtig meget i hænder. F.eks. når man sidder og ser TV, så sidder man med fuglen.

På den måde kan man få en fugl, som man kan have siddende på skulderen når man går ud og den flyver ingen steder.

Jeg havde engang en kammerat og kollega, som gjorde flere fugle tamme på den måde.

Men jeg er ikke sikker på, at dette kan lade sig gøre med dværgpapegøjer.

Engang var jeg meget tæt på, at købe et par dværgpapegøjer.
Det var et par gule rosenhovedede, som dem på billedet her: http://bonniedyrecenter.dk/fugle/racer/dvaergpapegoejer/
De var utroligt kærlige ved hinanden, sad og kissemissede hele tiden.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-03-14 23:03

Citat
som gjorde flere fugle tamme på den måde.

Der er mange måder, men har altid haft mine til at flyve frit i lejligheden, og det tager ikke længe før de bliver særdeles nygerrige og vil se hvad man laver/ og spiser - men kun en af gangen.
Køber du flere, får du dem aldrig tamme.
Har haft total tamme undulater, som efter et møde med en mage, aldrig mere var til at snakke med.
Citat
Men jeg er ikke sikker på, at dette kan lade sig gøre med dværgpapegøjer

Har aldrig rigtigt fået en dværg-gøje gjort tam og de bør som regel også holdes i par, ellers syntes jeg det er synd for dyret, derimod er parakitter mere nemme at have med at gøre, men langt fra alle og helst fra små af - mine har altid været ældre, men rimelig tamme blev de trods alt, min sidste sad altid på reolen og ventede på mig når jeg kom hjem, for at hoppe ned på skulderen og sige velkommen hjem, med et bid i øreflippen - og så med et kæmpe fløjt fløj den over og åd som en besat i buret, som så blev lukket for natten.
Den deltog også i alt andet jeg lavede, så den kedede sig i det mindste ikke, alt hvad jeg lavede skulle de også afprøve, den var især glad for Whisky, men den kunne ikke tåle det, den kunne ikke flyve lige.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-03-14 23:06

Citat
sad og kissemissede hele tiden

Sikkert også derfor de har fået navne Love Parrots.
https://www.google.dk/search?q=love+parrot&hl=da&gbv=2&prmd=ivns&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=7dkgU9XULYPm4QSjwoGwDw&ved=0CAUQ_AU

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-03-14 07:56

Jeg har selv to papegøjer: Dygtig (Lutino Nymfekakadue) og Gylle (Blåkindet Conure).

Dygtig er en 'tilflyver' (..uden ringmærkning) og hun er delvis tam. Den gør ingen forskel på mig og mine gæster. Man kan nusse den forsigtigt, hvis den selv kommer hen til en. (Alle papegøjer er glade for selskab!)

Gylle har jeg haft fra 3. mdrs. alderen og han er total håndtam, nærmest som en hundehvalp (..den vil kløes bag 'ørene' og lægger sig på ryggen, når den vil kløes på maven!). Den blev tam ved at jeg åbnede buret en times tid om dagen for, at den kunne få adgang til at bade i en flad skål på bordet (Conure arten er MEGET glad for at bade). Den har fra dag 1. væet knyttet specielt til mig, men er også tillidsfuld og nysgerrig over for andre. Jeg har INTET gjort for at få den tam. Den 'styrer det hele' selv. Med andre ord en kærlig men meget bestemt Herre at bo sammen med

Egentlig burde de to arter jeg har herhjemme ikke kunne forliges ..og da slet ikke i samme bur, hvorfor jeg har hele tre burer de selv kan vælge imellem, når det er 'godnat'. Da Gylle er huleboende, har jeg selvfølgelig sørget for 'natlogi' i alle tre burer
De vil dog som oftest helst sove 'sammen'

Det er vigtigt hvis dyr skal blive tamme, at deres behov for den rigtige føde dækkkes og de rette redeforhold (soveplads) er til stede. Ellers trives dyret ikke.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Melissa333

Dato : 13-03-14 16:14

Okay tak:)

Men hvordan skal jeg så mure ud?(jeg må jo ikke bare tage ham ud)

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 13-03-14 17:54

Hvem siger det??? Næææ, vendt med at mure ud til papegøje dumper ned i bunden af buret af sig selv. Så får du mure ud èn gang for alle.. To fluer med et smæk.

Tror sky papegøje kan svar på det spørgsmål

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-03-14 19:47

Citat
(Alle papegøjer er glade for selskab!)

Mange af dem, især de større papegøjer, som ara, jaco og amazonpapegøjer er det man kalder enmands-fugle, det er kun én person, som de accepterer.

Mens jeg arbejdede i dyrehandel snakkede jeg med rigtig mange ægtepar, som havde en papegøje, hvor det kun var manden som fuglen accepterede, og så var det ligegyldigt hvor meget konen fedtede for den med godbidder.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-03-14 21:17

Troldepige -> Gylle er også Far's fugl
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-03-14 21:21

..men inde i buret med hånden? Dér har jeg absolut INTET at gøre!
Så er der kamp til stregen ..og han ka' godt finde på at 'nappe' lidt
...men kun til det bløder
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-03-14 21:27

Melissa333 ->
Citat
..jeg må jo ikke bare tage ham ud

Siger hvem..?

Hvis fuglen skal være tillidsfuld ..må du udvise samme åbenhed og lade den inspicere omgivelserne. Skulle den lave 'ulykker', så udviser man konsekvens, siger; NEJ og sender den på 'pinden':
Så ka' den lær' det ..ka' den ..til næste gang
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-03-14 21:31

Citat
Troldepige -> Gylle er også Far's fugl

Der kan du bare se.

Bortset fra, at vi havde et par dværgpapegøjer da jeg var barn og senere undulater, så har jeg aldrig boet under tag med en papegøje. Men i en af de forretninger jeg arbejdede i sad der en mørkerød ara, som af en eller andet grund ikke ku' lide mig, 2 gange "overfaldt" den mig.

Den ene gang satte den sig i fronten af min skjorte og bed mig i kinden, lige ved siden af øjet, da blev jeg s'gi lidt hed om ørerne.
Den anden gang kom den svævende fra toppen af buret, jeg så den ud af øjenkrogen og nåede at vende siden til og verfe den ned på gulvet, hvor den løb efter mig.
Det var fuldstændig sindssygt.
En stamkunde mente, at en person med en stemme, der lignede min havde generet den.

Jeg var simpelthen nødt til, at forlange, at den var i bur når jeg arbejdede der, dens bur stod lige ved siden af pelsdyrene, så jeg kunne jo ikke engang vise en kunde et marsvin.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-03-14 21:31

Papegøjer er ikke meget dummere end hunde:

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-03-14 21:45

..de har rytmisk sans og er glimrende danserere

Gylle 'headbanger' f.eks. lig'så fornøjet med på dette nummer:

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-03-14 21:54

Iøvrigt ...hvilket bur har du til 'gøjen' Melissa333 ???

DVÆRGPAPEGØJER kræver passende STORE bure ..ikke et lille skaldet undulat bur!

Dette er 'passende': http://www.godttildyr.dk/product.php?id_product=3588

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-03-14 22:23

..og så skal fuglen holdes beskæftiget, når du ikke er tilstede.
Ikke 'legetøj'; Klokker, spejle, gynger og lort.., men noget nyt og 'spændende' en gang imellem:

Knækbrød, Blødt hvedebrød, Riskiks, en radisse, kålblade, brombær (..alle bær elsker de !!), en lille klase vindruer, en hel solsikke blomst, en frisk dadel, tørrede figner..bare et eller andet det 'tager tid' at splitte ad
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-03-14 22:26
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-03-14 22:33
Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-03-14 13:21

For det første nærmer det sig dyrplageri at have kun en enkelt dværgpapegøje.

De er udprægede flokfugle der slet ikke trives alene.

De kaldes også for Love Birds, netop fordi de har en meget social adfærd sammen med artsfæller

Dernæst bliver lige netop dværgpapegøjer ikke særligt tamme, udsagnet om, at "de er umulige at gøre tamme", er ikke helt ved siden af virkeligheden.
Men hvis man skal gøre sig forhåbninger om at tæmme en dværgpapegøje, så er det noget med at ungerne skal håndopmades lige fra de klækkes af ægget.

Og m.h.t. at muge ud ved fuglen, så er buret vel forhåbentligt så stort, at du sagtens kan komme til at rense det selv om fuglen er i buret.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-03-14 14:00

Melissa333 -> dova er faktisk kommet med et udmærket bud på størgsmålet her:

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=139687

Citat
Jeg har faktisk aldrig hørt om nogen der har gjort dværgpapegøjer sådan rigtigt tamme, det er fortrinsvis volierefugle og ikke som eks. undulater og nymfeparakitter, som er nemme nok at gøre tamme.

Og fugle er generelt svære at gøre tamme når der er mere end en.

Fordi fugle foretrækker selskab af artsfæller og opnår kun tæt kontakt med mennesker i mangel af bedre..altså hvis der kun er en fugl.

Men dværgpapegøjer trives slet ikke alene, netop fordi de ikke knytter sig så meget til mennesker som andre fugle.

Men du kan selvfølgelig gøre forsøget.

Tålmodighed, fuglene vænnes først til at du er tæt på buret og du taler til dem, uden at forsøge at røre dem.
Når de så har vænnet sig til det, kan du meget forsigtigt begynde at sætte hånden ind i buret.
Når fuglene så har vænnet sig til din hånd, altså at de ikke flakser rundt og forsøger at kome væk, så kan du forsigtigt begynde at sætte hånden hen under brystet på fuglen og se om den er tillidsfuld nok til at sætte sig på hånden.

Endelig ikke forsøge at fange fuglene og at holde dem.
Alt skal foregå i fuglenes eget tempo

Jeg har idag talt med en papegøjeopdrætter fra Kastrup (Amager) ..og han sagde noegnlunde det samme Han sagde også at: 6 måneder er en fin alder for at gøre den tam. Det vil nok tage en måneds tid ..eller 2 !!!
</MOLOKYLE>