/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
EU logik.
Fra : Mosebaek
Vist : 571 gange
100 point
Dato : 05-03-14 17:12

Er det een af EU`s forunderlige gaver til folket: Har hørt flere gange i radioen idag,at biluheld her i tågen,til dels skyldes at folk i nye biler,kører uden tændte baglygter.

Akja,engang blev vi presset til at køre med tågebaglygterne tændt,hvis det var en smule diset. (Samme styrke som stoplygterne). Nu om stunder,må man køre helt uden lys i baglygterne.

EU fremskridt??? Jeg mener det er EU vanvid,som det meste fra den kant.

M.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 05-03-14 17:38

Du glemmer lige et par (vigtige) detaljer.
Før i tiden vidste alle hvad lygtetændingstid var for noget.
Du må ikke nøjes med kørelys i lygtetændingstiden, der skal du tænde nærlyset.
I tåge og tæt nedbør skal du også stadig tænde nærlyset, der må du heller ikke nøjes med kørelys.

Problemet er at folk glemmer at tænde nærlyset som de skal.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 05-03-14 17:43

Ok, ok lige en tilføjelse:
På de biler hvor det bare er det alm lys der fungerer som kørelys er det naturligvis ikke nødvendigt at tænde nærlyset.
Men de biler mangler jo heller ikke baglys da det er tændt når bilen er startet.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-03-14 17:59

Okay,ret mig hvis jeg ta`r fejl. Jeg mener det er en forordning,fra de hellige haller i Bruxelles,at nye biler kun skal have kørelys foran. Jeg har læst det,hvor husker jeg ikke. Måske FDM.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-03-14 18:56

Du har ret - det er helt gak gak at fabrikanterne kan smyge sig udenom baglygter sammen med kørelys. De må også sælge biler med nød reservehjul (Biler til 3-400.000) som ikke må køre på motorvejen, da nødhjul ikke må overstige 30 km/h
Danske politikere og embedsmænd ligger under for EU-embedsvælde.

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 05-03-14 19:23

Ja .- EU HAR en del af ansvaret.
Men fabrikanten har også ansvar.
Hvis LED lygter benyttes er energiforbruget minimalt.

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 05-03-14 23:03

Citat
Okay,ret mig hvis jeg ta`r fejl. Jeg mener det er en forordning,fra de hellige haller i Bruxelles,at nye biler kun skal have kørelys foran. Jeg har læst det,hvor husker jeg ikke. Måske FDM.

Ja ja. Det er skam hjernetrusten i EU, som mener, at det vil være en fordel for miljøet, at de små pærer ikke lyser. Ud af EU, og tilbage til EF.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 05-03-14 23:06

Citat
Okay,ret mig hvis jeg ta`r fejl. Jeg mener det er en forordning,fra de hellige haller i Bruxelles,at nye biler kun skal have kørelys foran.

Det gælder altså ikke kun nye biler, det gælder ALLE biler på vejene.
Gamle biler med eftermonteret kørelys behøver heller ikke baglygter, positionslys eller nærlys (uden for lygtetændingstiden)

Hele denne problematik med kørelys har en anden meget uheldig virkning.
Før i tiden vidste cyklister godt hvornår de skulle have lys på cyklen, de kunne jo se når bilerne begyndte at tænde lyset.
Nu har de meget svært ved at finde ud af at de skal tænde lyset når det begynder at blive mørkt.

I min optik burde loven om kørelys afskaffes og i stedet skulle der laves en lov om at der skal benyttes nærlys på mortorkøretøj, og også lys på cykler skal være obligatorisk.
Sagt på en lidt anden måde, alt kørende trafik skal have lys på uanset tidspunkt på dagen.

Det ville forhindre rigtig mange farlige situationer.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-03-14 11:19

Rigtig mange gode svar. Der viser at min tankegang,ikke var helt forkert. Jeg synes det er et kæmpe tilbageskridt,for ikke at sige hop.

En anden ting der undrer mig: Ser ofte luxus biler som BMW og Mercedes,kommer kørende uden lys.
(Dansk registreret). Er sådanne flydere virkelig ikke udstyret med kørelys.

Det har da været udstyr på mine biler,lige fra 1997 (Opel Vectra B).

M.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 06-03-14 13:08

Eyvind, det er ikke korrekt, at biler med nødhjul kun må køre 30km/h. Det er bilens instruksbog der beskriver max hastighed, og det er normalt max 80 km/h.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-03-14 16:38

Mange glemmer vist at nye biler med ´kørelys´ ikke altid har lys bagpå.
Jeg møder dagligt biler uden baglys, og de får altid det lange lys af mig, men om de selv fatter at de kører uden baglys = NEJ

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 06-03-14 17:46

Nilsg peger på den logiske løsning: DIODELYS.

Det er ikke helt retfærdigt kun at give EU og fabrikanter skylden.
Det hele udspringer af den forskruede klimadebat og tåbelige Regnepiger som C Hedegaard, der jagter selv ganske få milligram kuldioxid. Baglygterne giver vel på 20 km mindre. end der fyldes i en enkelt sodavand.

Sikkerheden styrkes ved den opmærksomhedsfremme lygterne udgør, så naturligvis burde biler altid køre med lys - også bagpå.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-03-14 18:12

Jeg ved ikke,om det er fortiden der bringes i hu.

I min gamle Renault Dauphine Gordini,kunne parkeringslyset sættes til kun at virke i venstre side. Ved tryk på en vippekontakt,oven på ratstammen. Knappen var også på R8`eren,men virkede ikke. Nok blevet forbudt i DK.

Jeg ved ikke,om de fortsætter med samme finurlighed. Ialtfald vil jeg påstå,at mindst 75% af de biler der kommer kørende,med kun et tændt forlygte er fransk. Peugeot og Citroen.

M.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 06-03-14 20:08

Problemet er ikke at nyere biler "kun" tænder foran i dagtimerne. De fleste er udstyret med automatik der styrer baglyset når det bliver mørkt. Problemet er, at automatikken ikke registrerer tåge, regn eller lignende. Det skal føreren være opmærksom på, men "Det går jo nok" mentaliteten har taget overhånd, når samme førere udsætter sig selv og andre for unødig fare. Man må stadig gerne tænke selvstændigt.
At der skulle være så meget vundet ved disse tåbeligheder er mig en gåde. Jeg er glad for, at bilen er så gammel at den tænder både foran og bag når nøglen drejes.
Mon ikke vi skal tale om mange tusinde kilometer før de to 5 watt pærer har produceret kulsyre til en enkelt sodavand ?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-03-14 22:43

I forbindelse med min,måske lidt "friske" bemærkning om brændte pærer,og Peugeot/Citroen,har jeg et lille "tip". Måske er det bare indbildning fra min side. Men bare man selv tror på det....

Når jeg starter bilen,første gang på dagen,altså hel kold,vipper jeg lige lyskontakten over på parkeringslys. Og "skåner" derved kørelys/pærer,lige i startøjeblikket. Om det betyder noget,ved jeg ikke.

Men det er mindst halvanden år siden,jeg har skiftet en pære på Astra`en.
Resten af dagen,starter jeg bare som vanlig,uden at tænke på kørelys. (Aut.).

M.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-03-14 23:22

Ja, det er latterligt.
Så har man aircondition, som æder masser af dieselolie.....
Og alt andet ekstra udstyr

http://ing.dk/blog/frem-med-lommeregneren-hvad-koster-koerelys-i-baglygterne-132340

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-03-14 23:43

Citat
Ja, det er latterligt.

Hov hov! Min bil er en lille benzin dreven,uden alt det nymodens pjat. Condition er noget jeg selv står for.
Næh...jeg tænker på pærer i kold tilstand,kontra spænding i startøjeblikket.
Når der er sprunget en pære i mine biler,er som regel sket lige i startøjeblikket. Så jeg tror på det....

M.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 07-03-14 02:00

Det er ok, at tro på
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=72&t=79171

Og nu er jeg lige faldet for ingeniøren, specielt alle de gode kommentarer
http://ing.dk/artikel/springer-forlygterne-oftere-pa-nye-biler-118789

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 07-03-14 10:37

Fine link du har lagt på,katekismus:
Citat
Spændingen til pærerne var på ca. 12,3 Volt, men når jeg startede motoren, steg spændingen til godt 15,2 volt.

Det bekræfter jo jeg ikke er ene om denne teori.
Jeg tror det er yderst sjældent,en pærer springer midt under kørsel. Jeg har aldrig oplevet dette,i mine 50 år,som bilejer.

Denne her,har også min sympati:
Citat
På flere nye biler er det normalt at der kun er lys foran. fx alle taxaer i den nye Mercedes E klasse. Dette er rigtigt smart, så er men nemlig sikker på at man ikke man ikke kan se bilen i fx regnvejr på motorvejen eller når det er blevet halvmørkt.
Hvor kommer den ide fra? Er der en eller and miljø fanatisk politiker der har fundet ud af at vi kan spare 1 nW/h pr kørt kilometer? Eller er det for at man kan liste sig over krydset for taxa-grønt uden andre ser det?

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 07-03-14 10:45

Nogle af de første biler jeg havde,var kun med 6 volt. Nemlig Lloyd Alexander og Taunus 12 P4.
Der var nok ikke så meget strøm på,at det kunne springe en pære.

Samtidens franske biler,havde her et fortrin. Idet begge mine Renault`er,havde 12 volt.
Noget mere at gøre godt med ved start.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-03-14 11:51

Dette var ´ren´ luxus i gamle dage.

[YOUTUBE] https://www.youtube.com/watch?v=DbrRhHJbDK8 [/YOUTUBE]

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 07-03-14 12:22

Jeg kan godt huske Citroen Ami`en. Rimelig populær bil.....med en enkelt ratege. Vistnok det samme på den større Citroen DS 19.....rigtig luksus bil. Jeg kan huske vores dyrlæge,her i byen købte een.

Den vakte opsigt.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-03-14 12:53

Min gamle skole Tandlæge havde en 2CV med skumgummi madrasser på kofangerne, han var bange for buler, sjovt så det ud. Selv har jeg haft 3 stk gamle Citroén og alle var med et eger i rattet.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-03-14 00:57

Tak for svaret katekismus. Og links. Der viser flere er enige med mig.

Vh. M.