/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Sammenligne summer fra to ark
Fra : hojriiskim
Vist : 378 gange
35 point
Dato : 03-03-14 20:17

Hej.

Jeg har to ark i Excel som ser således ud:

ARK 1 ARK 2

A 1 A 3
A 2 B 1
B 1 C 4
C 1
C 3

Bogstaverne skal ses som varenumre og tallene ud for ses som et antal.
Jeg er nu interesseret i at vide om der på de to ark er lige mange A´er, B´er og C´er.

Findes der en let måde jeg kan gøre dette i Excel?
Jeg har selv været ude i noget med at bruge =sum.hvis funktionen og kan dermed lave en samlet sum af A´er på ARK 1, samlet sum af B´er på ARK 1 osv. Derefter kan jeg lave 2 pivottabeller på de to ARK, kopiere dem ind ved siden af hinanden så jeg har følgende opstilling:

A A
3 3
B B
1 1
C C
5 4

Der kan jeg ved hjælp af =sammenlign funktionen sammenligne hver linie og derved se om der er forskelle. Men dette er lidt en kringlet vej til resultatet. Findes der en smartere måde at gøre dette på?

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 03-03-14 20:19

Min formatering med mellemrum blev fjernet da jeg gemte spørgsmålet. Det skulle være således at Ark 1 ses før semikolon og ark 2 er værdierne efter semikolon.

ARK 1 ; ARK 2

A 1 ; A 3
A 2 ; B 1
B 1 ; C 4
C 1
C 3

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-03-14 20:41

Jeg prøvede lige lidt i Libre Office under Calc som svarer til Excel
Det er nok ikke den formel du skal bruge, men skal du sammenligne to ark bør det nok stå sådan:
Ark1.a1;Ark2.A1

=XELLER(Ark1.A1;Ark2.A1) Jeg tro nok denne spørger om de er ens (Ark1.A1 = 28 ~ Ark2,A1 = 22
Resultatet var Falsk

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-03-14 20:43

Hov skrivefejl
Ark1.a1;Ark2.A1 ................Ark1.A1;Ark2.A1

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 09-03-14 02:23

Hej hojriiskim

Hvis du f.eks. i ark 3 har følgende:
....Ark1.....Ark2
A
B
C

Kan du skrive følgende i Celle B2: =SUM.HVIS('Ark1'!A:A;'Ark3'!A2;'Ark1'!B:B)
Det kopiere du ned til og med celle B4

I celle C2 skriver du: =SUM.HVIS('Ark2'!A:A;'Ark3'!A2;'Ark2'!B:B)
Det kopiere du ned til og med celle C4

Eks.
=SUM.HVIS(Område;Kriterier;SumOmråde)
Område = Kolonne A i ark 1
Kriterier = Celle A2 (Varenr i ark 3(I dette tilfælde "A"))
SumOmråde = Kolonne B i ark 1

Håber det kan bruges

Mvh
CiViC