/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Køb af bil
Fra : nielsymer
Vist : 531 gange
50 point
Dato : 03-03-14 10:20

Hej

Jeg har fundet en bil jeg er interesseret i. Jeg har checket at alt er som det skal være (ingen restgæld, (umiddelbart) ingen snyd med KM-tal osv.)

Jeg skriver dette spørgsmål for at forberede mig på et eventuelt køb.

Når jeg tager ud til forhandleren, hvordan foregår det så?
Hvor lang en prøvetur må man tage? - Hvad afleverer man i pant?

Hvis jeg beslutter at købe bilen, - hvordan gør man? - Kan man få den med, med det samme? Hvordan fungerer det med omregistrering, - vægtafgift, forsikringer og den slags?

Jeg håber I kan give mig svar på mine mange spørgsmål!

Vh. Uerfaren bilkøber.

Kommentar
Fra : nielsymer

Dato : 03-03-14 10:53

Og lige et tillægsspørgsmål: Får man nogen garanti ved køb af brugt bil hos en forhandler? - Altså, hvis jeg skriver under og bilen går i stykker på vej hjem, kan jeg så komme tilbage og klage?

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 60 point
Dato : 03-03-14 11:12

En prøvetur er typisk 15-30 minutter, du skal fremvise dit kørerkort som forhandleren tager en kopi af.

Du får den ikke med samme dag, den skal omregistreres og klargøres, det er noget forhandleren står for.

Du skal inden du køber bilen, kontakte dit forsikringsselskab og sørge for at få den rigtige pris, du oplyser forhandlerene navnet på forsikringsselskabet og så tilmelder han den, det samme gør han med ejerafgit/vægtafgift.

Der er altid garanti/reklamationsret ved køb af brugte biler, men det kommer jo lidt an på hvad det er der går i stykker og om det er din egen skyld.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-03-14 13:35

Du kan få god hjælp hos FDM når du skal købe ny eller brugt bil.
Det kan ikke betale sig at spare de penge til medlemskabet hos FDM.
Det kan blive rigtig dyrt, når du er førstegangskøber.

Kommentar
Fra : Zeusen

Dato : 03-03-14 15:01

Når du kommer ud til forhandleren starter der et spil omkring forhandling af pris. Der må du prøve at få fonhandlet prisen så langt ned som muligt. Husk at ved køb af brugte biler ofte gives anselige rabatter. Stil spørgsmål som sælgeren ikke bare kan svare ned til: f.eks hvad kan du gøre for at gøre handlen mere attraktiv for mig.

Angående prøvetur så kan du måske aftale en længere prøvetur, måske endda låne den med hjem hvis du er heldig. Som udgangspunkt kan du køre lige så langt som i aftaler. Sørg for at køre en lang tur for at finde ud af om bilen er noget for dig og om alt virker.

I nogle tilfælde kan man godt få bilen med hjem med det samme (hvis der nummerplader på. Angående forsikring så skal forhandleren blot vide hvilket forsikringsselskab du bruger så sørger han/hun for resten. Forhandleren sørger for omregistrering, dvs. så kommer der automatisk en opkrævning på vægtafgift.

Angående garanti så skal forhandleren give dig 2 års reklamationsret på alle biler. Det betyder at de første 6 måneder skal forhandleren bevise at en eventuel fejl du påpeger er opstået efter købet. Efter de 6 måneder er det dig der skal bevise at en evt. fejl var til stede da bilen blev købt.

Held og lykke

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 03-03-14 15:05

Lyt til Eyvind. FDM er nok den billigste assistance du kan købe, og så har de prøvet det én eller to gange før.

Godkendelse af svar
Fra : nielsymer

Dato : 15-03-14 07:14

Tak for svaret Kortoververden.

Der blev nu ikke krævet kørekort, - vi kørte bare en tur uden videre.

Tak for hjælpen.