/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kabinevarme peugeot 407 1.6 HDI 2006
Fra : Zeusen
Vist : 4813 gange
115 point
Dato : 03-03-14 09:46

Hejsa

Lige pludselig holdt varmen i kabinen op med at virke. Den kan give en smule varme fra sig men det er knap nok til at holde ruderne dugfri. Er der mon nogen der har tips til hvad der kan være galt og evt. hvordan man laver det. Det ser ud til at varmesystemet er svært tilgængelig under instrument bordet, så kunne godt tænke mig lidt hjælp inden jeg skiller det hele ad.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-03-14 10:04

Jeg kender ikke Peugeot,men du har vel konstateret at der er vædske i køler og ekspansionsbeholder.

Bare en strøtanke.

M.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 03-03-14 11:37

Citat
Lige pludselig holdt varmen i kabinen op med at virke. Den kan give en smule varme fra sig men det er knap nok til at holde ruderne dugfri.

Hvis det er blæsemotoren der ikke køre, kan det være det elektronikmondul der styre blæserhastigheden, hvor der sidder der en transistor der kan være brænder af, sådan er det på en 406 2.0 HDI og sidder i højre side under betjeningspanelet ved gearstangen, om 407 er magen til ved jeg ikke men formoder det.
Hvis det er fordi der ikke kommer varme/luft ind, har jeg hørt at der sidder et spjæld som bliver styret af en motor, der er der en plastik dims/aksel som går i stykker og der ved ingen luft/varme ind i kabinen, har desværre også hørt at det koster mange kilo kr. at få repareret

Kommentar
Fra : Zeusen

Dato : 03-03-14 13:47

Der er væske i køler og ekspansionsbeholder og blæser motoren kører fint.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 03-03-14 15:24

Har du fyldt på eller bare kontrolleret?
Hvis du har fyldt efter, er min første tanke luftboble i varmaapp., men du skriver ikke noget om kølevandstemperaturen, og da det samme sker, hvis termostaten sætter sig i åben tilstand (især på dieslemotorer, der ikke leverer så meget spildvarme som benzinmotorer), skal du se om "motortemperaturen" når lige så højt op som den plejer, hvis ikke er det bare termostaten der skal skiftes.
Så har du ikke fortalt om temperaturreguleringen er mekanisk eller elektronisk.

Kommentar
Fra : Zeusen

Dato : 03-03-14 16:44

Har lige kørt en længere tur i den og motortemperaturen ligger på ca. 90 grader som den plejer. Temperaturreguleringen er elektronisk.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 03-03-14 18:49

Citat
Har lige kørt en længere tur i den og motortemperaturen ligger på ca. 90 grader som den plejer. Temperaturreguleringen er elektronisk.

Citat
Der er væske i køler og ekspansionsbeholder og blæser motoren kører fint.

Er der masser af kold luft når blæseren køre eller er det bare blæser/motor larm.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 03-03-14 19:18

Du kan prøve en udluftning af systemet før du investerer i 117 andre og måske unødvendige ting:
Med KOLD motor tager du dækslet af ekspansionsbeholderen og starter motoren. Lad den gå tomgang til den er gennemvarm og giv den så 2000 - 2500 omdrejninger et halvt minuts tid. Hvis vandet pludselig stiger og evt. løber over kanten har der sikkert stået en luftboble i systemet. Efterfyld og gentag processen med lidt højere omdrejninger. Vandpumpen vil altid skabe lidt forandring, men ikke så meget at det presses ovenud når gassen går af ballonen. Mon du så ikke har varme igen ?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 03-03-14 22:33

Sæt kabinevarmen på højeste trin og følg Cortina01s anvisning.
Den elektroniske regulering begrænser dine muligheder en del - kan være en fejl i forbindelse med kabineføleren.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 04-03-14 05:05

Du har en knap hvor du kan skifte mellem luft udefra og recirkulering af luften.
Kan du høre om der sker noget når du skifter mellem disse 2 stillinger?
Hvis klappen står til recirkulering får du ingen varme i kabinen og ruderne dukker. Den varme luft i kabinen er meget fugtig og kan ikke varmes op.
Har lige haft dette problem i en Fiat Ducato bus.
Det var et plastik tandhjul der var i stykker.

vic200

Kommentar
Fra : Zeusen

Dato : 04-03-14 17:04

Har lige skilt halvdelen af bilen ad og konstateret at klappen til recirkulation åbner og lukker som den skal (når jeg trykker på knappen).

Har lige har motoren til at køre en time i tomgang og med omdrejninger for at sikre mig at der ikke er luft i systemet. Der kom ingen bobler i ekspansions væske beholderen og efter en time var niveauet steget.

Der kommer varmt vand ind til varme apparatet idet jeg kunne mærke på de 2 rør der forsyner varmeapparatet.

Når jeg skruer op og ned for temperaturen kan jeg høre en knirkende lyd, der kommer inde bagfra hvad jeg formoder er en nogle servo motorer til at styre nogle spjæld formoder jeg.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 04-03-14 17:57

Så skal den også varme.

vic200

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 04-03-14 18:29

Hvis både tilgang og afgang er varme fungerer vandcirkulationen godt nok. Der er dog et men: Er de også varme efter en længere køretur med lukket kølesystem ?
Hvis ja, er det sandsynligvis noget af det servo-halløj der styrer luftstrømmen den er gal med. Nogle gange er det næsten FOR teknisk, når god gedigen gammeldaws kabelføring kunne gøre det meget bedre og billigere.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 115 point
Dato : 04-03-14 20:24

Citat
Når jeg skruer op og ned for temperaturen kan jeg høre en knirkende lyd, der kommer inde bagfra hvad jeg formoder er en nogle servo motorer til at styre nogle spjæld formoder jeg.

JA der er en motor der styre et spjæld og det er det spjæld jeg mener der sidder fast/ikke bliver flyttet så luften kommer igennem varmeelementet og blive varmet op, da forbindelsen mellem motoren og spjæld er gået i stykker, så selv om du kan høre at motoren køre bliver spjældet ikke flyttet og der ved ingen varme i kabinen.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-03-14 20:52

Mildt sagt uenig med vic200
Citat
Hvis klappen står til recirkulering får du ingen varme i kabinen og ruderne dukker

Zeusen og jeg kører i "søsterbiler" hhv. Peugeot 407 HDI og Citroen C5 V6 (benzin), hvor hovedforskellen er brændstoffet og en lidt større motor.

Når jeg trykker recirkulation, så får jeg hurtigt varme og afisning.
Når den så er isfri, så er det rigtigt, at der skal skiftes til friskluft, fordi den duGGer - det har bare ikke noget med for lidt varme at gøre, tvært i mod (bruger briller, de dugger når jeg ude fra kulden kommer ind i varmen) drejer det sig om for lidt luft.

Kort version af doven(ulovlig) afisning (hvis varmen virker som den skal)
Start motoren.
Fuld vinduesvarme på recirkulation.
Når isen er smeltet - kør vinduesvisker et par gange - Behold rudevarme og skift til friskluft.
Når duggen er væk - blink ud og kør.

Kommentar
Fra : Zeusen

Dato : 05-03-14 08:44

Jeg tror Cortina01 er tæt på en diagnose, idet den knirkende lyd jeg hører understøtter hans teori. Men hvad hulen gør jeg nu, det ser fuldstændig håbløs ud at komme til varmeapperatet, tror hele instrumentbordet skal afmonteres. Nogen gode råd om dette?

Kommentar
Fra : Zeusen

Dato : 06-03-14 14:40

Så er problemet fikset og der er igen varme i kabinen . Det var ikke en easy fix, idet hele instrumentbordet skal afmonteres for at få adgang til varmeapparatet. Idet jeg dels ikke havde lyst til denne kæmpeopgave og dels fordi opgaven indebar afmontering af airbags. Jeg valgte en alternativ metode, som nogen nok vil betegne som fusk, men jeg mener godt metoden kan forsvares idet bilen blot skal holde 2 år mere (for mig . Metoden jeg valgte indebar at man skærer et stykke ud af varmeapparatet, skifter spjældet og limer stykket i igen. Se beskrivelse her: http://peugeot-407-heater-fix.weebly.com/. Det bliver Hejdu58 der får æren for svaret, selvom Cortina58 var meget tæt på.

Tak for hjælpen og konstruktiv dialog

Godkendelse af svar
Fra : Zeusen

Dato : 06-03-14 14:42

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 06-03-14 21:43

Selv Tak Zeusen.
Det er ikke fusk du har lavet, det er velfortjent gør det selv arbejde, der har sparet dig for mange kilo kroner.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 07-03-14 01:03

Og rigtig fint, at du deler løsningen med os andre, så vi kan blive klogere.
Respekt til en ægte Kandu fra en anden Kandu.