/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Straffen for at fælde et offentligt træ?
Fra : Flemsen
Vist : 927 gange
60 point
Dato : 24-02-14 01:02

Der er et træ der blokerer min udsigt. Jeg får lyst til at gå ned og fælde det om natten.
Hvor meget lyder en bøde af den slags på?

Kommentar
Fra : poten

Dato : 24-02-14 01:36

En tåbe kan jo spørge om mere end ti vise kan svare på

Du udstiller din dumhed på en uheldig måde...

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 24-02-14 02:16

Citat
Hvor meget lyder en bøde af den slags på?

Det er måske ikke kun en bøde det drejer sig om, med du kan også risikere at skulle betale hvad det koster at plante et nyt træ magen til og det kan være MEGET bekosteligt, så selvtægt er nok en dårlig ide her, men prøv da at tage en venlig dialog med kommunen, måske er de villig til at beskære det, evt. på din regning.

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 24-02-14 06:13

10 piskeslag og en weekend med pia kjærsgaard

Kommentar
Fra : lexiben2

Dato : 24-02-14 07:44

jeg har flere gange handlet med naboer for at fjerne trær, 500 kr. og alle er glade.
Men har hørt om en sag, hvor ham der fællede ulovligt fik bøde på 400 kr.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-02-14 08:33

Det kommer vel an på så meget, er det ude på landet hvor det ´bare´ står og generer dig og andre ikke har gavn af træet - eller om det er i BY hvor alle nyder træet.
Samt hvad blokkerer træet for dig, udsigten til HVAD = naboen der tager bad eller???
Hvad med at kontakte Kommunen.
Giv det en flaske Roundup, straffen er sikkert den samme, virkningen kan tage et par år.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 24-02-14 09:46

Jeg har hørt, der er nogle, der banker store kobbersøm ind i træet, så dannes blåsyre og træet går langsomt ud. Det må man selvfølgelig ikke, da det er hærværk på offentlig ejendom.

Det der med en weekend sammen med Pia Kjærsgaard er da lige hårdt nok.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-02-14 10:59

Uha, naturen ødelægger min udsigt.... Hvad fanden er det for en holdning at have!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-02-14 11:13

Hvis træet har en en enorm men lavthængende krone som tager udsynet i et par meters højde kunne det måske være bedre at tynde det, det er grimt et par år efterfølgende, men slutresultatet kan være rigtigt godt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-02-14 13:09
Kommentar
Fra : lexiben2

Dato : 24-02-14 14:04

evt. du kunne få dine rettigheder gennem hegnsloven.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-02-14 14:18

Køb noget grønt arbejdstøj til dig selv og en kammerat.
køb en 5 - 6 pilsnere.
stil jer ved træet og drik halvdelen af øllerne.
fæld træet
drik resten af øllerne
ryd op efter jer

Sådan.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-02-14 14:54

Citat
Jeg får lyst til at gå ned

Spørg viceværten hvis du bor til leje - eller flyt et par etager lægere op.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-02-14 14:56

Citat
køb en 5 - 6 pilsnere.

Skal de også være ´grønne´

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-02-14 15:08

Thyregod sov i kemitimerne,
Kobber har ikke noget med blåsyre at gøre.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 24-02-14 16:09

Citat
Straffen for at fælde et offentligt træ?
Gabestok og pisk......

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-02-14 16:15

Jeres "gode råd" med Roundup og kobbersøm m.vdr.,har altså kun den effekt,at bladene visner. Selve stammen med grene,bliver stående i årtier.

En tanke: Kædesave burde forbydes til privat brug. Hvis man skulle "slagte" træer ved håndkraft,tror jeg mange ville overleve...træer altså.

Tænk lige på,hvor mange år det ta`r et træ,at gro op,og hvor hurtigt det kan dræbes.

Nogle mennesker bliver helt eksalteret,ved lyden af kædesaven......jeg har magt over tingene......nu skal det træ,sateme ned at ligge.

M.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 24-02-14 16:16

Det stod der vel også, da du flyttede ind?

Et er at have lyst til, noget andet er at udføre det

Dejligt at der endnu er træer tilbage i Danmark

Overvejer du det stadig så kig her
http://www.stephanfalsner.dk/blog/2013/03/14/Straffet-for-at-fælde-træer-udenfor-egen-grund.aspx
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/168397

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 24-02-14 16:24

Citat
Thyregod sov i kemitimerne,
Kobber har ikke noget med blåsyre at gøre.

Ja, transor, jeg må i hvert fald have sovet, da jeg skrev det. Der skulle naturligvis have stået kobbersulfat, som er blåt og giftigt både for mennesker og træer.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 24-02-14 18:03

Så lykkedes det Flemsen at køre rundt med hele borgermusikken atter en gang...

Man får da bestyrket mistanken som marken84 luftede på et tidspunkt...

Citat
Kommentar
Fra : Er ikke online marken84 Tre en halv stjerne

Dato : 04-02-14 18:19

Jo mere man studerer Flemsens indlæg synes jeg at blive bestyrket i min mistanke...

# Dato Pnt Spørgsmål Gruppe
1 04-02-14 40 Dette svar er låst Fisse lugter af stærk ost (9) Biologi
2 23-01-14 55 Dette svar er låst Politikere afpresser firmaer til støtte? (7) Politik
3 15-01-14 50 Dette svar er låst Virker Photoshop 100% med Ubuntu? (5) Linux
4 12-01-14 100 Dette svar er låst Skanne billeder fra år 1900? (3) Foto
5 12-01-14 100 Dette svar er låst Kraftigste kalkfjerner på jorden? (7)

Er det mon Jørn Flemming Helveg Rudolph der er sluppet igennem nåleøjet igen igen?

Kommentar
Fra : dummies_pomfrit

Dato : 25-02-14 12:23

Hvor stort er træet... Hvis det ikke er kæmpe stort kan du måske med hjælp fra en gartner, grave træet og dets rødder op. Og plante det nogle meter længere væk. Så det ikke tager udsigten.

Men du skal nok søge om tilladelse til at flytte træet først.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-02-14 12:50

Hvis det "bare" er et ganske almindeligt træ, der tilfældigvis står på en offentlig grund, så får du en bøde for hærværk, for at fælde det, medmindre du i forvejen har straffe for lignende overtrædelser. Har du det kan du idømmes en fængselsstraf, som dog sandsynligvis gøres betinget, igen afhængig af om du i forvejen har betinget straf for hærværk.

Hvis derimod det er et træ kommunen har bestemt har en særlig værdi, enten grundet træets art, at dets placering er unik og det derfor skal stå der jvf. "herlighedsværdi" i landskabet o.s.v.
Så slipper du sgu ikke med en bøde, men kommunen vil kræve træet erstattet af et tilsvarende træ i samme størrelse.

Og det er dyrt, for hvis det er et stort træ, så kan erstatningen altså rende op i 50-100000 kroner.
Dertil kommer selvfølgelig straffen.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 25-02-14 16:06

Ville det ikke være nemmer at du flyttede om på den anden side af træet??????????????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-02-14 17:20

Hvis det er, at du fælder selv - så kan jeg godt bruge træet savet og kløvet i passende størrelser.

Ps. Jeg vil ikke betale for det, for så er det jo nok hæleri.