/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
pottemuld og såjord
Fra : DBG1
Vist : 509 gange
45 point
Dato : 22-02-14 23:59

jeg skal overlade min have til min kæreste i år, da jeg skal i praktik i norge i 11 måneder..

jeg kunne godt tænke mig at lave min egen såjord, men da min kæreste ikke har så meget forstand på at skelne ukrudt fra kimplanter så er det nok det sikreste bare at købe en sæk såjord.

men når det så er blevet sået, og det evt. skal omplantes til større potter, så er planterne blevet så store at det er nemt at se hvad der kommer af nyt ukrudt, så der kunne jeg godt tænke mig at lave min egen "pottemuld" til omplantningen.

er der nogen der har en god opskrift på pottemuld?

det skal lige siges at min jord er ret leret, men jeg har dog noget hestemøg som har lagt og komposteret siden maj/juni sidste år..
Der er også en kæmpe stak jord som er blevet gravet væk for nyligt da vi skulle plannere for at lave terrasse til drivhuset, så det er jord som har lagt 10-20 cm nede i jorden, og det er ikke så klistret som resten af min jord. det er ret løst og luftigt men er alligevel lidt leret når man klemmer det.

kan jeg godt bare lave en blanding af det opgravede jord og så det omsatte hestemøg jeg har eller skal der sand eller andet i?
jeg har ikke lige noget sand, så ville bare høre om det kan lade sig gøre uden..
hvad skulle blandingsforholdet være hvis jeg brugte omsat hestemøg og det jord jeg har liggende?
andre ideer til hvad man kan blande i?

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 23-02-14 00:13

glemte at nævne at jeg også har 10-15 liter af sådan noget her:
http://eshop.silvan.dk/vare/jord-spagnum/park-plantesaek

kan det bruges i blandingen?

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 23-02-14 19:48

Husk at lukke dine spørgsmål.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-02-14 21:27

Pottemuld og Såjord er noget smarte forretninger sælger for at tjene penge...

Jord er jord og muld er god muldjord, men du kan spare ved bare at købe spagnum hos Jem og Fix,
og så bare blande det med lidt hjemligt ler jord, og hvis du har adgang til hestemøg behøver det ikke være beriget, og du kan roligt blande med det opgravede fra drivhuset.

Kom ikke mere end 5 % hestegødning i her til foråret, du/hun kan altid supplere med mere
når planterne vokser og behøver mere næring...

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 24-02-14 10:59

Citat
Husk at lukke dine spørgsmål.

har fået lukket nogle af dem nu

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 24-02-14 11:03

Citat
Pottemuld og Såjord er noget smarte forretninger sælger for at tjene penge...

Jord er jord og muld er god muldjord, men du kan spare ved bare at købe spagnum hos Jem og Fix,
og så bare blande det med lidt hjemligt ler jord, og hvis du har adgang til hestemøg behøver det ikke være beriget, og du kan roligt blande med det opgravede fra drivhuset.

Kom ikke mere end 5 % hestegødning i her til foråret, du/hun kan altid supplere med mere
når planterne vokser og behøver mere næring...

det jeg har gjort er at tage en murebalje på 50 liter vil jeg tro den er..
den har jeg fyldt halvt med helt omsat hestemøg, og de 10-15 liter spagnum/pottemuld som jeg havde. Den anden halvdel af murebaljen fyldte jeg med alm. havejord

tror du et er blevet for stærkt? der nok kommet 10-20 liter hestemøg i så ca. 20-40%

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-02-14 11:20

Ja, den er alt for stærk, ville være god til at varme under planter i dit drivhus.

Kom mindst dobbelt så meget jord i og suppler om nødvendigt med gødning i væksperioden...