/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skift kontakt til bevægelses sensor
Fra : lhg1
Vist : 576 gange
200 point
Dato : 10-02-14 23:21

Hej

Jeg vil skifte en kontakt til en lampe til at have en lys sensor.

Jeg har købt en Fuga PIR 10A (http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/98766_06.pdf)

Den nuværende kontakt har kun 2 ledninger, dog er den ved en dobbelt kontakt og en stikkontakt(strømudtag)

Dette er et billede af kontakten bagfra.
Øverste kontakt er til Lampen, og den del der skal skiftes til en sensor.
http://tinypic.com/r/21endkz/8

Jeg har testen med en pol søger og det ser ud til at kontakten afbryder Nul lederen. Hvilken ser ud til at betyde at jeg kan måle fase på dem når den er slukket, og så betyder det vel at lampen altid er forbundet til fasen.
Virker det rigtigt?
Og er det problematisk, det vil jo betyde at selvom kontakten er slukket, så er der "strøm" i lampen.

Som jeg forstår dette, så skal jeg for at få sensoren til at virke
- Forbinde den brune(fase) til (L) på sensoren
- Forbinde den hvide(mellemleder) til pilen på sensor
- Hente Nul(blå ledning) fra stikkontakt nederst

Er dette en ok fremgangsmåde?
Er det at der altid er fase på lampe rigtigt og ok?

Tillægsspørgsmål: Når jeg "henter" Nul, så kommer der 3 ledere i stikkontakten, jeg vil umidelbart lave det med en samlemuffe, således at jeg ikke presser 2 ned i et hul i stikkontakten.

Mvh
Lhg

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 10-02-14 23:24

Det må du slet ikke pille ved - selv.

Det kræver autorisation!!

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 210 point
Dato : 11-02-14 00:07

Citat
Er dette en ok fremgangsmåde?
Er det at der altid er fase på lampe rigtigt og ok?

Tillægsspørgsmål: Når jeg "henter" Nul, så kommer der 3 ledere i stikkontakten, jeg vil umidelbart lave det med en samlemuffe, således at jeg ikke presser 2 ned i et hul i stikkontakten.

Fremgangsmåden er ok. Men du forstår ikke helt hvordan det virker, der er kun fase til pæren når der er bevægelse i rummet = lampe tændt. Har vedhæftet et link bed beskrivelse og monterings vejledning.

Der må gerne være 2.stk. ledninger i et hul i stikkontakten, der er meget normalt at gøre.

http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/97508_02.pdf

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 11-02-14 00:09

Du må stadig IKKE lave det selv, med mindre du har autorisation.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 11-02-14 00:50

Citat
Du må stadig IKKE lave det selv, med mindre du har autorisation.

Er du helt sikker Bille1948?

www.sik.dk/Forbruger/Elsikkerhed-i-boligen/Goer-det-selv-el/Stikkontakt-og-afbrydere-i-den-faste-installation

Der skal jo blot skiftes en kontakt...

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 11-02-14 00:56

Når der er lavet en fast installation må man gerne selv skifte stikkontakt og afbryder ud.
Man må ikke selv lave en installation/dåse til dem, eller flytte dåsen til dem.
MAN SKAL BARE HAVE FORSTAND PÅ DET( og det er der desværre mange der ikke har) OG OVERHOLDE FREMGANGS MÅDEN FOR UDSKIFTNING af stikkontakt og afbryder og montere en lampe i et lampested der er lavet.

http://elbogen.dk/stikkontakter/
http://www.elviden.dk/lampesteder.html

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 11-02-14 14:27

Citat
Jeg vil skifte en kontakt til en lampe til at have en lys sensor.

Bille1948 har ret da det ikke er en udskiftning af en kontakt, men en ændring af installationen som kræver autorisation. Da lov og regler er strammet meget op og alt skal dokumentereskan det være meget risikabelt bare selv at gøre det.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-02-14 16:03

Som jeg ser det har du øverst en 1-polet afb. I midten en korresp. Afb. Og nederst en stikkontakt hvilken en er det du vil prøve at udskifte?

Og vil lige sige er du i tvivl så kontakt en elektriker

Kommentar
Fra : lhg1

Dato : 13-02-14 00:09

Hej

Ja det er en 1-polet afb, og så en dobbel kontakt, og en stik kontakt.
Det er den øvereste kontakt der skal skiftes til PIR'en

Det der undre mig er at der kun er fase på kontakterne når de er slukket
Og det gælder for alle kontakterne i panelet.

Vedlagt tegning.
http://tinypic.com/r/2lxc6bt/8

Det virker til at afbryderen sidder på nulleren, og det er primært det jeg spørger om giver mening?
Samtidig så ser PIR'en ud til at køre på at man afbryder fasen i instruksen, vil det så fortsat kunne bruges her?

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 13-02-14 00:27

Det overasker mig at du tør pile ved din el installation. Du ved for lidt om det, TIL EN AFBRYDER ER DER EN FASE IND OG EN TNDLEDNNG UD TIL LAMPEN

Du kan få lavet en brandfælde = 0 brandforsikring

Kommentar
Fra : lhg1

Dato : 01-03-14 11:09

Elektrikkeren har været på besøg og opsætningen var som forventede.

Godkendelse af svar
Fra : lhg1

Dato : 01-03-14 11:10

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 01-03-14 13:43

Selv Tak Ihg1