/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Surdejsrugbrød
Fra : lacra
Vist : 287 gange
125 point
Dato : 06-02-14 15:08

Kan man komme lidt gær i en surdejsopskrift ?
Jeg følger de forskellige opskrifter nøje, men savner at brødet hæver lidt mere og bliver en lille smule luftigt.

Men det kan måske skyldes, at brødet bliver skåret i skiver dagen efter og lagt i fryseren ?

Jeg bager 2 rugbrød en gang om måneden, og surdejen som jeg har plejet i snart 2 år bobler fint, så jeg tror ikke det kan være den, der er årsag. Smagen er god, men lidt mere fylde ville være dejligt.

Kan nogen give et godt råd? Hej fra Lacra.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 06-02-14 15:13

Hvis din surdej er OK, hvad jeg kan forstå, synes jeg det er synd at komme alm. bagegær i. Det ændrer smagen, men der er ikke noget i vejen for at komme lidt bagegær i. Har du prøvet, at lade brødet stå en time eller to, det plejer at give et luftigt brød.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-02-14 16:28

jeg ville heller ikke give gær til en perfekt surdej.

Men hævning om vinteren, kan ofte være forskellig fra sommer, idet temperaturen som regel er lavere i køkkenet.

Måske skal du stille det et lunere sted ?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 06-02-14 16:53

Det kan selvfølgelig du få dejen til at hæve hurtigere, hvis man sætter den et lunt sted. Men hvis dejen får lov til at hæve langsomt, giver det en bedre smag. Det gælder også hvedebrød med alm gær.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-02-14 17:35

Rug har ikke de samme egenskaber for at hæve som hvede - langtfra, kom lidt hvedemel i dejen og få en bedre hævning eller lidt mere hvedemel i hvis hvede allerede er i din opskrift, mange hvis ikke de fleste rugbrødsopskrifter indeholder en tredjedel eller en fjerdedel af melet som hvedemel, netop på grund af at rug ikke indeholder ret meget gluten som er den protein der gør at brødet hæver

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 08-03-14 11:37

En dej hvor der udelukkende kun er surdej i som hævemiddel og smagsgiver, den hæver meget langsom.
TIPS. brug din bageovn som raskeskab hvis du ikke har en af de nye ovne hvor der er den funtion i med " hævning af dej " har du ikke denne mulighed, så stryg dit brød med vand, og sæt det så i ovnen, gør sådan at bageovnens lys tænder, de giver nemlig varme fra sig, eller hvis du ikke har den mulighed, så sæt din ovnvarme på det laveste du nu kan, men hold øje med temperaturen, det kan måske blive nødvendigt at lige linde ovnlågen, for temperaturen må ikke overstige en ca. 40 grader.
det med den hjemmelavede surdej syntes jeg er ret besværlig, så i mange forretninger lige der ved siden af gæren, der har de så noget nyt, en surdej lige klar til brug, og dertil kommer man så en smule gær i, og det smager bare virkelig godt.
I min rugbrød kommer jeg også en skefuld hvedemel i, det er med til at give et godt brød.
Jeg har så bare et lille problem som jeg ikke har fået løst, og det er jo muligt at der er nogle af jer der kan løse det, og det er at mit rugbrød under afbagningen revner i overfladen, der er såmænd ikke ret meget, men nok til, at brødet i går i stykker der foroven når man skærer det i skiver.