/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kalk på fliser
Fra : Divad89
Vist : 670 gange
118 point
Dato : 03-02-14 09:56

Jeg har disse her "gres fine porcellanato" fliser i badet/brusekabine, hvor der i kanten af badet er begyndt at komme rimelig meget kalk, fliserne er blevet mælkehvide, ved I evt. hvordan man bedst kommer dette til livs?

Derudover kom der lidt eddikesyre ned på fliserne, da jeg ville afkalke armaturet i badet (for noget tid siden), dette har betydet at der er kommet en hvid plamage, og det er ikke i stand til at suge noget vand til sig, ved I om dette også kan komme væk?

På forhånd tak

---
David

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 03-02-14 10:03

Køb kalkfjerner hos materialisten. Det er bedre end eddikesyre. gør fliserne våde først og kom så en fortynding efter opskriften på fliserne. Det skal sidde en god tid, måske timer. Du kan bruge køkkenrulle for at holde opløsningen på stedet.

Kommentar
Fra : Divad89

Dato : 03-02-14 11:16

Vil jeg prøve

Hvad med den hvide plamage efter eddikesyren, vil det være muligt at fjerne den, eller...?

Kommentar
Fra : MinFørsteKat

Dato : 03-02-14 11:24

Cilit bang er ret godt ... Skrub det på, lad det sidde lidt, og så skrubbe skrubbe. ??
God fornøjelse ??

Ps. Brug skraber eller noget i den stil efter hver bad, og Cilit bang hver gang der gøres rent på badeværelset, så ender det ikke ud i en flere timers/dages ond rengøring ??

Kommentar
Fra : MinFørsteKat

Dato : 03-02-14 11:26

Hov alle mine spørgsmålstegn er smileys. Kom til at bruge dem på telefonen

Accepteret svar
Fra : MinFørsteKat

Modtaget 118 point
Dato : 03-02-14 12:08

Det kan selvfølgelig være cilit bang mod kalk

http://eshop.silvan.dk/vare/cillit-bang-kalk-snavs?gclid=CNnLjeXlr7wCFSuQcgodUCgAmA

Jeg bruger en rigtig skurebørste, frem for de der skuresvampe

http://www.spekter.dk/default.asp?P=Skureboerste-trae/union.76.630.294.0.1.i
Kan fås i mange dagligvare butikker.

Vil mene at uanset hvilken kalkfjerner du bruger så brug en skurebørste :)

Hvis du ikke skraber vand af fliser og tørre armaturet af, når du har været i bad, så kommer kalken altså lynhurtigt igen
Hvis man så samtidig prioritere andre ting, frem for rengøring på badeværelset, med flise skrubning, et par gange om måneden. Ja så ender det op i uoverskueligt meget kalk.

Så hvis du har et liv udover rengøring, så tør de ski fliser af... Hvergang

Godkendelse af svar
Fra : Divad89

Dato : 05-02-14 12:17

Tak for svaret MinFørsteKat.