/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Vanvittigt ladeproblem på bærbar
Fra : BrianP02
Vist : 455 gange
300 point
Dato : 02-02-14 23:23

Først og fremmest alle gængse "cowboy-triks" er afprøvet

Har 2 stk. fuldstændig ens ældre laptops - én med oprindeligt batteri og én med nyindkøbt batteri.

Problemet er så, at ingen af computerne vil lade på det nye batteri - medmindre CPU forbruget ligger et sted mellem 80-100%. Det er jo bindegalt!

Jeg har simpelthen prøvet alt. Flashed forskellige BIOS versioner, installeret forskellige chipset, prøvet et hav af forskellige kompatible strømforsyninger inkl. universal forsyninger med rigeligt watt. Samt alle mulige "cowboy-triks" med batteri ud og ind og powerknap nede osv osv. Intet ændre noget som helst.

Så sendte jeg batteriet retur og fik så et andet i erstatning. Og jeg ved, det er et andet, for jeg lavede et lille usynligt mærke, på det jeg sendte retur. Men det er stadig samme problem.

Begge computere lader fint og fejlfrit på det oprindelige batteri, men ingen af dem vil lade på de ny batterier - medmindre CPU køre på små 100%. Så lader det tilgengæld fint.
Der er ingen forskel om de er slukket eller tændt.

Rent praktisk sker der det, at efter 1-2 minutter med opladning "slår det fra" så oplader-lampen skifter fra grønt til at blinke rødt. Igen KUN og udelukket KUN, hvis CPU'en kører på små 100% slår det ikke fra, men lader som det skal.

Batteriet har efterhånden været fuldt opladet en 5-10 gange og fuldt afladet ligeså mange gange, så det er næppe et "batteri-kalibrerings-problem" længere.

Er der nogen herinde, der nogensinde har oplevet noget lign.?

Og findes der evt. noget sted, hvor man kan regulere strømstyrken i computerens lademekanisme til batteriet?

Kører win XP Home SP3.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 03-02-14 00:35

Citat
Problemet er så, at ingen af computerne vil lade på det nye batteri - medmindre CPU forbruget ligger et sted mellem 80-100%. Det er jo bindegalt!

Hvad er den målte spændingen på det nye batteri og hvad er det på det gamle batteri, for det er jo spændingen der bestemmer om der skal lades strøm på batteriet, det tyder på at spændingen er højre på det nye og når så PC skal yde max og bruge mere strøm, falder spændingen så meget at lade-funktion slår til.
Hvor lang tid kan PC med det nye batteri bruges uden at der er tilsluttet lader, før det skal lades op?
Er det et originalt batteri eller er det et uoriginalt Batteri du har købt, for det tyder på at det lade kontrolkreds der er indbygget i batteriet ikke er ens.

Kommentar
Fra : BrianP02

Dato : 03-02-14 00:56

Hejdu58:
Jeg tror, det nye batteri er uoriginalt (men ved det reelt ikke). Så det giver god mening, det du skriver om kontrolkredsen. Men det er ting, som jeg desværre ikke har meget forstand på.

Computeren kører vel et par timer på det fuldt opladte batteri, så det fungere jo egentligt fint nok.

Mht. spændingen så bliver jeg dig svar skyldig indtil i morgen, for jeg har ikke det oprindelige batteri her ved mig nu (det sidder i kærestens pc, og hun er gået i seng nu). Sidder kun med det nye her (Rating: 14,4Vdc 4800mAh. Model BTY-S27).
- Går ud fra du henviser til, hvad der står på dem ikk? Hvis du derimod mener at måle det fysisk, så har jeg ikke noget udstyr til det.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 03-02-14 01:27

Citat
1. Computeren kører vel et par timer på det fuldt opladte batteri, så det fungere jo egentligt fint nok.

2. Mht. spændingen så bliver jeg dig svar skyldig indtil i morgen, for jeg har ikke det oprindelige batteri her ved mig nu (det sidder i kærestens pc, og hun er gået i seng nu). Sidder kun med det nye her (Rating: 14,4Vdc 4800mAh. Model BTY-S27).

3. Går ud fra du henviser til, hvad der står på dem ikk? Hvis du derimod mener at måle det fysisk, så har jeg ikke noget udstyr til det.

1. JA det er nok ok, hvis PC bruger ca. 2000mAh i timen er der til 2,4 timers brug på et opladt batteri på 4800mAh.

2. & 3. ja det var den målte spænding jeg ønskede at vide for om der var forskel på dem, og der skulle så også gene stå 14,4 Vdc på det andet batteri.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 03-02-14 05:30

har du prøvet dette
med slukket maskine tager du batteriet ud, tænder maskinen op med kun lader stik,
i enheds håndtering sletter du alle driver til batteri mm, der efter slukker du maskine, monter batteri, genstart, og nu skulle Windows finder driver igen,
nogle gange løser dette batteri problemer.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-02-14 07:55

Er dette prøvet?

Gå i windows's startmenu, højreklik på Computer, vælg Egenskaber.
Klik så på Enhedshåndtering.

I sektionen Batterier, højreklikker du på batteriet der er Microsoft ACPI-kompatibelt, vælg Fjern.
Bekræft med et klik på OK, at du vil fjerne det.

Luk windows og pc'en ned, fjern batteriet fra pc i cirka et minut.
Sæt batteriet i igen og tænd pc'en med strømforsyningen tilsluttet.
Windows vil nu automatisk genkende batteriet og begynde at oplade igen.

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 03-02-14 09:39

Jeg har været ude for helt det samme problem.

Rent praktisk sker der det, at efter 1-2 minutter med opladning "slår det fra" så oplader-lampen skifter fra grønt til at blinke rødt.

Tænkte at det ikke var nødvendigt at tage oplader med på weekend tur da en af de andre deltagere havde oplader med, der er tale om 2 nyere Satellite Toshiba pcére. Den ene kører med Win 7 og den anden kører med Win 8.

Følger med interesse denne tråd.

Kommentar
Fra : BrianP02

Dato : 03-02-14 13:21

Hejdu58:
Citat
(Sidder kun med det nye her (Rating: 14,4Vdc 4800mAh. Model BTY-S27)

...og der skulle så også gene stå 14,4 Vdc på det andet batteri.

Det gør der. (Rating 14.4V 4400mAh Model MS1013) Så lidt mindre mAh, men det betyder vel ikke noget?

edison og Klaudi:

Nej, det har jeg faktisk ikke prøvet endnu. Det prøver jeg lige senere i aften engang.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 03-02-14 14:23

Citat
Det gør der. (Rating 14.4V 4400mAh Model MS1013) Så lidt mindre mAh, men det betyder vel ikke noget?

Nej kun at der er lidt korter brugs tid før det skal lades op ca. 2,2 timer, hvor det nye har ca. 2,4 timer så det skulle ikke give årsag til problemet. For PC kan vel også kun bruges ca. et par timer på det 4400mAh batteri før det skal lades op?

Så det e nok lade kontrolkreds der er indbygget i batteriet ikke er ens, så prøv som edison og Klaudi beskriver.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 03-02-14 14:37

DET ER PC DER SKAL OPDATERES TIL DET NYE BATTERI.

Original og batterier
Original: batterierne er originale mærke
Erstatning: batterierne er OEM udskiftning ¦ Kalibrer din laptop batteri til at optimere sin præstation Inde i laptop batteri er mikroprocessor-software, som beregner volumen batteriet under opladning / afladning. Batterier skal kalibreres fra tid til anden for at sikre korrektheden af den tid og det vises på skærmen procent. Du skal gennemføre en komplet cyklus af opladning og afladning af batteriet i begyndelsen af at bruge computeren, og gentage denne cyklus hver to eller tre måneder. Opladningen og afladningen, er proceduren som følger: 1). Sæt Power Supply option først: Højreklik på skærmen og vælge Property -> Screen Saver -> Strømforsyning -> Power brug Scheme -> Bærbar . I alle de efterfølgende operationer, såsom når computeren og brug af batteriet , skal du vælge Aldrig . Under Alert mulighed, fravælge Signal for mangelfuld batteri og Signal for alvorlig mangel batteri . 2). Afmonter strømforsyningen, og brug batteriet, indtil computeren er slukket på grund af udmattelse af batteriet. 3). Tilslut strømforsyningen, indtil batteriet er opladet til 100%. Inden første brug af computeren (eller genoptager brugen af computeren efter langtidsopbevaring), skal batteriet oplades til fuld og aflades 3-4 gange for at optimere ydeevnen. Opladningen tager mere end fem timer. Du skal aflade batteriet at lade computeren strømmen, og derefter oplade batteriet til 100% for at kalibrere den. Derefter kan du tilslutte eller afbryde strømforsyningen anytime uanset status for volumen batteriet. Desuden kan du udføre en dyb opladning og afladning cyklus under kontrol af den beskyttelse kredsløb i en tid segment til at kalibrere statistikkerne for batteriets elektricitet. Det betyder dog ikke øge den faktiske kapacitet på batteriet. Tip: Når batteriet bliver "tom", computeren går i dvaletilstand med magt. Batteriet forbeholder en bestemt el volumen for at sikre, at computeren kan dvale for en tid segment. Når batteriet er virkelig opbrugt, er computeren slukket med magt. På dette tidspunkt, vil alle åbne dokumenter tabt. ¦ Lagring af batteri Hvis batteriet opbevares i længere tid i det lukkede kredsløb tilstand, er batteriet beskadiget. Hvis batteriet skal forblive inaktiv i en måned eller længere tid, skal batteriet ud af computeren, skal det oplades til 60% -80%, og opbevar det på et tørt, køligt og rent sted. Hvis batteriet er inaktiv i lang tid, er elektricitet på batteriet i sidste ende tabt, og batteriet kan blive beskadiget. Derfor, efter batteriet opbevares i et tidsrum, er det nødvendigt at foretage en effektiv opladning og afladning cyklus for batteriet. Ved at udføre en fuldstændig effektiv opladning og afladning cyklus for batteriet hver måned, kan du sikre en korrekt opbevaring status og en rimelig levetid af batteriet.

Kommentar
Fra : BrianP02

Dato : 03-02-14 18:26

Så har jeg prøvet at fjerne drivere og lade Windows indlæse dem automatisk igen. Har prøvet på flere forskellige måder, men ingen forskel gør det. Problemet er stadig præcis det samme.

Mht. kalibrering, så er det blevet fuldt opladet og fuldt afladet mange gange efterhånden, og det har ikke ændret noget heller.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-02-14 20:25

Hvis det er et lithiumbatteri, er det unødvendigt og overflødigt at lave flere lade-/afladecyklusser på batteriet, det vil bare nedsætte levetiden. derimod virker det smart at lade laptopen selv finde batteriet og indrette sig på det.
vh
pbp

Kender ikke selv problemet men kender en del til batterier.

Kommentar
Fra : BrianP02

Dato : 08-02-14 09:54

pbp_et:

Ja, det er lithiumbatteri.

Citat
derimod virker det smart at lade laptopen selv finde batteriet og indrette sig på det.

Computeren kan sagtens køre på batteriet, den gider bare ikke lade på det.

Har endnu ikke fundet en løsning.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 08-02-14 22:12

Citat
Computeren kan sagtens køre på batteriet, den gider bare ikke lade på det.

Har endnu ikke fundet en løsning.

Hvor langt køre /aflader du batteriet ned før det skal lades op, det skal jo aflades ned til en vis spænding før PC begynder at lade på batteriet.
Hvordan har du fået batteriet ladt op igen efter at du har brugt det i PC?

Kommentar
Fra : BrianP02

Dato : 08-02-14 22:20

Hejdu58

Det hele står jo beskrevet ovenfor. Troede du havde læst det?

Har afladt det fuldstændigt mange gange nu, og lader det så op igen ved at booste computerens CPU til 100% forbrug (ved at afspille en full-HD video i fullscreen). Derved oplader batteriet uden problemer. Men falder CPU forbruget til under 50-60% så stopper opladningen, og lampen skifter fra grøn til at blinke rødt. Derefter kan computeren stadig køre på batteriets strøm uden strømforsyning tilsluttet, men den vil ikke oplade - og så er det forfra igen...

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 08-02-14 23:09

JO jeg har læst det og kan se at PC kun vil op-starte ladning på batteriet når det er hårdt belastet, det tyder på at det er det styreres der er i batteriet der ikke passer til PC, der er jo 3 poler på batteriet + & - og så en der styre lade-strøm til batteriet og det er den der ikke bliver lav nok til at starte lade-kredsen op ved normal belastning men kun ved hår belastning.

Citat
Derefter kan computeren stadig køre på batteriets strøm uden strømforsyning tilsluttet, men den vil ikke oplade - og så er det forfra igen...

Hvad sker der hvis strømforsyning er tilsluttet og du stadig bruger PC på normal vis, hvor lang tid kan du så bruge PC og begynder den at lade når batteriet er kørt helt ned

Kommentar
Fra : BrianP02

Dato : 08-02-14 23:22

Citat
Hvad sker der hvis strømforsyning er tilsluttet og du stadig bruger PC på normal vis, hvor lang tid kan du så bruge PC..

Hvis pc'en kører på normal vis med strømforsyningen tilsluttet, så er batteriet inaktivt (lampen blinker rødt), og så kører den KUN på strømforsyning.

Citat
..og begynder den at lade når batteriet er kørt helt ned

Nej. Men igen, der er intet forbrug på batteriet, hvis strømforsyningen er tilsluttet. Hvis jeg så fjerne strømforsyningen, så kører pc'en videre på batteriet (så fremt der er strøm på det naturligvis). Sætter jeg strømforsyningen til igen, så "disconnecter" batteriet igen og lampen blinker rødt.

Citat
der er jo 3 poler på batteriet + &

Der er 6 ben på det.

En lille ekstra detalje er måske, at problemet ikke findes sålænge batteriet er + 94% opladet. Så vil den godt lade op til 100% på normal vis. Men ved 92% og derunder så "slår den fra" og blinker rødt.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 08-02-14 23:39

Det kan kun være lade-kontrol kreds i batteriet der ikke virker/passer til PC

Kommentar
Fra : BrianP02

Dato : 08-02-14 23:48

Og så er spørgsmålet jo, om man på en eller anden måde kan justere pc'en efter det?
- Evt. noget strømstyrings software el.lign., hvis noget sådanne findes?

Synes ærligt talt det er lidt skræmmende, at man world wide sælger batterier, som værende fuldt ud kompatibel med denne pc model, men så bare slet ikke er det.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-02-14 10:13

Batteri information - se hvordan du skal behandle dit batteri.
http://shop.notebookonline.dk/batteriinfo.aspx

Kommentar
Fra : BrianP02

Dato : 21-02-14 13:14

Tak for indput. Jeg annullere og lukker spørgsmålet, da problemet jo ikke blev løst.

Annuller spørgsmålet
Fra : BrianP02

Dato : 21-02-14 13:15

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål