/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Isolere varme grydelågshåndtag?
Fra : iluap
Vist : 731 gange
100 point
Dato : 29-01-14 15:59

Har købt dette sæt gryder: http://www.harald-nyborg.dk/p8177/grydesaet-5-dele-rustfr-staal og har endnu ét i ordre, men brænder fingrene på hankene på grydelågene.

Disse er nittet på; havde de været boltet på, havde jeg pillet dem af og sat noget krympeflex på, men vil ikke slibe nitterne væk.

Er der nogen der har en genial idé til hvordan man kan isolere hankene, så de stadig kan holde til opvaskemaskinen? :)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-01-14 16:19

Citat
havde jeg pillet dem af og sat noget krympeflex på

http://www.midtkom.dk/shop/krympetape-sort-2038-713p.html

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 29-01-14 16:39

Jeg går ud fra, at den tape du henviser til er klistret fast - og at den efter x-antal maskinvaske hænger og flagrer!? :)

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 29-01-14 18:02

Brug grydelapper det bliver det billigste. Og afbestil så det næste sæt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-01-14 19:25

Citat
Brug grydelapper det bliver det billigste.

Eller nærmeste klud eller viskestykke, det må blot ikke være vådt da det bliver virkningsløst.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-01-14 19:34

En stegepande i rustfrit stål er altså ikke særlig god da den let brænder på, den allerbedste pande er en af støbejern, men de er lidt sjældne og halvdyre.

Og husk at lade grejet stå på pladen når der hældes vand på for at løsne rester, kommer de under vandhanen i meget varm tilstand slår de sig.

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 29-01-14 19:38

Vi har stort set kun rustfast stål i forvejen (induktion) og oplever ingen problemer med dem.

Har også x-antal ældre støbejernsting (men bruger dem aldrig)

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 29-01-14 19:40

...stegepanden tog vi bare med i købet; det var for at få kasseroller og gryder med glaslåg, og prisen var go'

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-01-14 20:40

HN = bøndernes paradis = 0 service og overvejende kinaskrammel = det var godt nok billigt, men det duede ikke.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 29-01-14 21:30

Citat
En stegepande i rustfrit stål er altså ikke særlig god da den let brænder på

Jeg kender flere, som er rigtig glade for deres stegepander af rustfri stål.

De gryder og stegepander jeg bruger mest hedder "Køkkenchef" nogen af dem er købt i Netto, andre i Føtex.

M.h.t. stegepanderne skal man lige tjekke, om der plane i bunden, jeg plejer at bruge en stål-lineal til formålet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-01-14 06:20

Citat
HN = bøndernes paradis = 0 service

har altid fået god service/betjening

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-01-14 12:14

Hvis du har lidt håndsnilde kunne du tage 2 stykker pænt træ, og udhule dem så de passer til håndtaget og så lime dem sammen med noget stærk lim = kunne vel gøre på en times tid

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-01-14 12:55

Du kunne også købe en dåse af dette
http://www.harald-nyborg.dk/p2703/metal-spartelmasse-2-kg
og smide et klat på håndtaget og pudse det efter med slibepapir

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 31-01-14 13:19

Limet træ eller polyesterspartelmasse i opvaskemaskinen - nah! ;)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-01-14 13:30

Tvivler på det går i opløsning af en omgang sæbe og varmt vand, jeg har noget der er over 15 år gammelt og det er hårdt som granit og bruges dagligt - almindelig kontakt lim har jeg brugt til akvarier uden problem.

Men du ville jo selv bruge krympeflex, som garanteret ikke kan holde til det i længden.

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 31-01-14 15:46

> Men du ville jo selv bruge krympeflex

Har ingen erfaring med krympeflex i opvaskemaskiner.

> som garanteret ikke kan holde til det i længden.

Har du erfaring for dét?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-01-14 15:55

Jeg bruger det på mc, og det forvitrer på under et år - det er udsat for al slags vejr / salt.

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 31-01-14 16:11

Ok, der er måske kvalitetsforskel?

Kommentar
Fra : lham

Dato : 31-01-14 17:37

Siliconeslange- i passende diameter skær det op og brug evt et par kabelstrips.
Slangen skal nok holde til kogende vand og opvaskemaskine-skulle kabelstrips "forvitre" er et par nye jo økonomisk til at overskue.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-01-14 18:17

Du har købt et billigt grydesæt. Hanken på gryderne bliver varme. Nu vil du forsøge med en løsning, som går ud på at isolere håndtagene.
Den bedste og billigste løsning er at bruge grydelapper.
Desuden er det ofte sådan, at de billige gryder, der bliver vasket op i en opvaskemaskine afsætter flyverrust på bestik. Den flyverrust kommer for det meste fra samlingerne mellem hanke og gryder.
Jeg har selv en opvaskemaskine, men gryder og pander vasker jeg selv op i hånden. De kommer aldrig i opvaskemaskinen.
Jeg har hos venner og familie set mange dårlige resultater.

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 31-01-14 20:31

> Den flyverrust kommer for det meste fra samlingerne mellem hanke og gryder.

Skulle det gå så galt vil jeg da overveje at returnere dem.

Når vi har købt billigt skyldes det, at jeg er på efterløn og min kone pensionist :)

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 01-02-14 00:03

Skulle det gå så galt vil jeg da overveje at returnere dem.

Hvis de først har givet flyverust i opvaskemaskinen. Så det forsen at retunere dem.

Hvad med at investre i et par svejsehandsker af de kraftige? Så er de mere håndtere bare. De er geniale også når man skal hive noget ud af ovnen og have bedre fat end med et grydlapper.

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 01-02-14 00:10

Har en stak liggende :)

Har osse grillhansker :)

Men vil gerne undgå hjælpemidler hvis muligt :)