/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Lyd isolering i etageadskillelse
Fra : npra
Vist : 298 gange
200 point
Dato : 26-01-14 19:23

Hej
Vi har gipslofter i hele huset på træforskalling, glasuld i bjælkelaget med gulvplader ovenpå. Jeg er rimelig træt at gennemgående støj fra overetagen, så nu her jeg beslutte at gøre et forsøg med at lyddæmpe. Dvs. nyt loft i stue og køkken! Det skal stadigvæk være gipslofter, men hvordan reducere jeg støjen mest mulig? Gyproc AP Profil (Akustikprofil) + fermacell 15mm fibergips eller rockwool i stedet for glasuld.. Gode forslag modtages gerne.
Niels

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 26-01-14 22:52

Jeg har også samme problem med lyd fra 1. salen.

For en måned siden ændrede jeg loftskonstruktionen nede fra. Tidligere var der et dobbelt loftsdæk - bestående af 2 uafhængige selvbærende lofter. Den nederste loft blev fjernet og der blev sat nyt gipsloft op - for at øge loftshøjden i stueetagen. Dermed blev der samme loftshøjde overalt i stueetagen.

Jeg vidste godt at kun et lofts-dæk ville give mere støj - som jeg kunne høre fra den øvrige del af huset - og derfor blev det nye loft lavet på en særlig måde. Der blev lavet ved at lave et dobbelt forskalningslag på kryds.

Det 1. lag forskalning blev kun skruet fast i yderkanten af rummet, og så for hver 1½ meter - op i spærene. Det næste lag forskalning blev skruet op på tværs af det 1. lag - og blev kun skruet op de steder hvor der var en nedbøjning fra det 1. lag forskalning. Gipsen blev skruet fast på det 2. lag forskalning uden at det fik kontakt med det 1. lag forskalning. Det betød at det nye dobbelte gipslag hang og svævede i ca. 3 mm fri luft.

Denne konstruktion er ikke helt tosset - da det dæmper lyden rimeligt godt - omend hvis min søn hopper oppe på gulvet - så kan jeg stadig tydeligt høre det. Det tror jeg skyldes at nedbøjningen af spærene er mere end 3 mm og at det dermed smækker de to lag forskalning sammen fra 3 mm til 0 mm. Vores spær er ca. 4½ meter lange og ca. 30 cm høje.

Hvis jeg skulle lave loftet igen så ville jeg lave 2 yderligere forbedringer. Dels ville jeg bruge 3 lag gips - og dels ville jeg sikre mig mod "hop fra min søn" ved at lave mere end 3 mm - og gå efter 5 mm frirum.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-01-14 12:16

Lyd transmitteres på forskellig vis gennem etageadskillelser.
De værste måder, når det gælder lydisolering, er trinlyd gennem faste dele, og lyd gennem sprækker langs vægge.

Der skal fuges tæt langs væggene.

man skal undgå så mange faste forbindelser som muligt. Det er sværest for loftet skal jo hænge i noget.