/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Hjælp til katteopdragelse
Fra : MinFørsteKat
Vist : 858 gange
20 point
Dato : 25-01-14 23:18

Hejsa.

Jeg fik min første kat her for 3 uger siden. Han er født 23 maj så er godt og vel 9 måneder gammel.

Han er meget kælen og vil gerne være hos mig hele tiden. Men han er nu begyndt at bide og sætte kløerne i mig efter at jeg har nusset ham lidt tid. Dette selvom han spinder som en gal og ellers lader til at nyde det.
Jeg synes ikke selv jeg provokere ham, ved at nusse steder steder han ikke vil have.
Hvis jeg sidder ned kan han finde på at hen, smide forpoterne op på mine knæ og liste kløerne ud, som om han vil bruge mig som kradsebræt.
Eftersom det er min første kat, kan det sagtens tænkes at jeg har gjort, eller gør noget forkert. Spørgsmålet er bare lige hvad det er.

Jeg synes ærligt talt at det gør temmelig nas, når han går i gang med sin bide/kradse leg.
Jeg læste et sted at i situationer som denne skal jeg sidde helt stille, undgå øjenkontakt og ellers forholde mig neutralt så han finder ud af at det er en kedelig leg.
Sidst jeg gjorde det, besluttede han sig til at angribe mit ansigt, hvilket han ikke nåede, eftersom jeg skubbede ham væk. :-/

Jeg må sgu indrømme at jeg føler mig lidt som den onde kattedame.
Det må være muligt at finde en løsning, så vi kan få et godt forhold til hinanden, uden bide/kradse.
Det værste er at jeg blev lidt bange for ham derefter og tænker at han nok kan mærke det, hvilket nok ikke hjælper på situationen.

En ting der måske er værd at nævne er at han har kastet en del op de sidste to uger. Ringede til dyrlægen og har derefter givet ham en ormekur.
Dette hjalp ikke. Søgte på nettet og fandt ud af at det kunne være hårbolde. Jeg har nu købt kattegræs, Catmalt og Royal Canin/hairball, så håber jeg det hjælper.
Bortset fra det så render han stadig rundt og leger. Har ikke feber og virker til at være rask.

Kan de to ting have noget med hinanden at gøre, eller skyldes hangen til at bide ganske enkelt dårlig opdragelse/behandling fra min side.

Mvh
En lettere frustreret katteejer

Accepteret svar
Fra : AnBi72

Modtaget 20 point
Dato : 26-01-14 08:51

Der er nok lidt teenageulydighed indblandet. Det sjove med katte er, at det er overkatten der kæler, og underkatten der lægger sig fladt ned og spinder. På et tidspunkt bliver det lige kedeligt nok på den måde at blive domineret, og så kortslutter det lidt, og de siger ret håndfast at det her gider de ikke længere. Løsningen er ikke at lade dem være i fred, for så bliver de bare sky og underlige. Næh du skal tage din kat en gang imellem og kæle den fordi du beslutter at nu skal der kæles, og så skal du generelt stoppe kæleriet inden det er for sent. Den skal ikke have en madskål stående, men den skal opleve at det er dig der giver den mad. En gaffelfuld tun hver morgen hjælper også svært på hengivenheden. Hvis den ikke er kastreret endnu er det bare om at få det gjort.
En ting er sikkert. Der er intet galt med katten hverken hårboller eller orm. Det er helt normal katteadfærd du beskriver.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 26-01-14 09:10

Katte ka'tte opdrages. Læs bagsiden af sidste Søndagsavisen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-01-14 09:48

Kommer tit et sted hvor der en voksen hankat, han vil altså også gerne bore kløerne ned gennem cowboybukserne når han nyder det, av for sa***, men det er ikke så længe ad gangen, og han bider heller ikke.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-01-14 12:22

Det er nu engang kattes natur at kravle op ved hjælp af kløerne. Det gør de også selv om det er op ad et bukseben.

Det er svært at opdrage ret meget på katte. De følger hovedsageligt deres natur.

Du ser næsten aldrig optræden med dresserede katte. Det har sin grund.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-01-14 16:30

Der er forskel på bid, hvis den bider gennem huden, så gå til Lægen med den, det kan være sygdom/ smerter.
Hvis den bare bider (napper) og giver dig en klo, så lad den ligge et par minutter, så plejer de at være flinke igen = indtil næste gang - min kat fik også de anfald, især når blev kløet på maven - så pludseligt var man fanget i et hav af kløer og tænder og bagbene kom også i brug - bare lad som igenting og den slipper igen.
Alle katte ´stamber´ når de har det godt, og det kan du ikke afvænne en kat med.
Generer det, så klip et par millimeter af neglene.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-01-14 16:35

NB: prøv at giv den Baldrian dråber, katte elsker det.
Min kunne kun lide den man kan købe på Apoteket = med alkohol i???
Måske fordi alkoholen var med til at sprede duften

Kommentar
Fra : MinFørsteKat

Dato : 26-01-14 16:43

Tak for alle jeres svar.

Som jeg forstår det, så er det forholdvis normal adfærd.
I dag har det heldigvis ikke været så slemt. De gange han har forsøgt med at sætte kløerne og tænder i mig har jeg sagt NEJ. Og lidt efter falder han ned igen.

Han har ikke på noget tidspunkt bidt igennem huden, så det da altid noget :)

Han spiser ikke al sin mad på én gang, så har givet ham det anbefalede om morgenen, som han så går og spiser af i løbet af dagen. Madskålen er tom dagen efter.
Jeg læste et sted at jeg skulle flytte madskålen hvis han ikke spiser op med det samme. Men så får han jo næsten ikke noget. Har overvejet at gøre det, med tanke om at han så spiser op dagen efter, velvidende at det forsvinder igen. Eller hvad?

En anden ting. Kan man acceptere mere end et svar herinde?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-01-14 22:56

Citat
En anden ting. Kan man acceptere mere end et svar herinde?
Du må ha' misforstået et og andet - kun et svar kan accepteres.
Det var kattens, hvaaar..?
Men jeg giver dig ret, alle svar var mistænkelige go'e.

Godkendelse af svar
Fra : MinFørsteKat

Dato : 26-01-14 23:11

Tak for svaret AnBi72.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 26-01-14 23:50

Her på falderebet: Du underskriver dig som katteejer - fejl, skulle være katte"ejer" og her kommer Piet Heins herlige gruk belejligt ind:
"Lille kat,
lille kat,
lille kat på vejen.
Hvis er du,
hvis er du?
Jeg er sgu min egen!"
Men ellers hjerteligt velkommen i kredsen af katte-aficionados!!