/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
3 fase kabel til 1 fase ovn ?
Fra : bluesky
Vist : 1009 gange
300 point
Dato : 25-01-14 18:29

Hejsa

Tak for den givne hjælp, som jeg fik her og jeg besluttede at få en Blomberg indbygnings ovn
Nu skal jeg have den nye Blomberg tilsluttet og har tænkt mig at afmontere den gamle ovn som er tilsluttet med 3 faser og blot føre kablet over til den nye, MEN denne har hidtil kun været monteret med fase + nul (ikke engang jord) ! Det har jeg styr på, men så er der de to sorte faser. Skal de også monteres og hvordan eller blot skærmes af med endekapper og hvordan? Jeg har haft alle sidstykker af den nye for at se om jeg kunne finde model/serienummer, men uden held. Dette for at checke om den både kunne køre 230~400W. Min kabling til fordeler box (et 3fast til kogeplader og ett 3 faset til ovn) er udført af Aut. elektriker og den piller jeg ikke ved ! Skal blot have ført et 5 trådet kabel til ovnmonterings el som kun har Fase + Nul + Jord. Hvad gør jeg med de 2 sorte "overskydende" faser når jeg ikke ved om ovnen er 230~400v
Kan I give et sidste fif hertil ?

På forhånd tak
Bluesky

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 25-01-14 18:34

Efter måden du formulere dig på er min anbefaling fingrene væk og find en elektriker

Hvorfor 5 leder tilledning, du skal kun bruge en 3 leder tilledning og det skal monteres 230V via F, N +PE

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 25-01-14 18:35

Ja det er bare endekapper eller muffer som denne:
http://www.elvvs.dk/p/samlemuffe-10-mm2-klar-enkelt-85099/

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 25-01-14 18:36

du mener samlemuffer

Du skal lede længe efter en ovn som skal ha 400v

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 25-01-14 19:00

Til Skruen,

Hvordan jeg formulerer mig må du jo selv bedømme .....

Men det var netop for at få et godt råd om der var alternativer til "samlemuffer" og større effekt udnyttelse for ovnen at føre flere faser sammen , at jeg spurgte. Det er jo et enkelt spørgsmål og en enkelt udførelse som jeg dælme ikke vil betale 500+ for ! At der er 3 fasers kabel allerede, som skrevet udført af Aut. elektrikker for ca. 1 år siden kan jo ligeså godt anvendes !

Bluesky

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-01-14 19:36

Føre faser sammen...........NEJ

Spøgsmålet er om kogepladerne bruger alle 3 faser.
Hvis kogepladerne kun bruger 2 faser, bør den 3. bruges til ovnen.

DER SKAL trækkes jordkabel til ovnen og kogepladerne.

Slutmuffer / endemuffer kan sættes på de 2 overskydende faser.
De skal ind i en dåse / bag et dæksel så de ikke er til at komme til for eventuelle pillefingre,
som en dag hiver ovnen ud.

Sikrer du med 13 AMP skal ledningen være 1 1/2 kvadrat
Sikrer du med 16 AMP ..............2 1/2 kvadrat

Har du kone / børn / gode venner ------------------- ring til en elektriker.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 25-01-14 19:59

2½ kvadrat og 3X 16 AMP og tricker har som skrevet lavet fordeling til 2 ledninger - een 3 faset til komfur og denne til ovn

Bluesky

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 25-01-14 20:04

Nix, ledningsevnen for tilledninger er ifølge SBei (tilpasset sikringsstørrelserne)

1,5mm2 = 20 Amp
1 mm2 16 Amp

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-01-14 20:06

OK - så lige det med jorden.

Den må være trukket frem, og er måske inde i vægdåsen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-01-14 20:08

Skruen - er du sikker på det.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 300 point
Dato : 26-01-14 01:50

Citat
Min kabling til fordeler box (et 3fast til kogeplader og ett 3 faset til ovn) er udført af Aut. elektriker og den piller jeg ikke ved ! Skal blot have ført et 5 trådet kabel til ovnmonterings el som kun har Fase + Nul + Jord. Hvad gør jeg med de 2 sorte "overskydende" faser når jeg ikke ved om ovnen er 230~400v

Der hvor din ovn er skulle der gerne være en dåse opsat af Aut. Eliktrikker med et 5 leder 2,5 kvadrat kabel til, fra denne dåse skal der trække et stykke blød hvid plast kabel 3 ledet 2,5 kvadrat over til ovn der kun skal have 230 Volt AC, 16 Amp. tilslutning > 1. Fase = brun eller sort ledning, Nul = Blå ledning og Jord/PE Grøn & Gul.
(For jeg tror ikke/ ved at din ovn skal bruge 2 Faser, medmindre du har købt den fra et nedlagt bageri .)
Så der har altså ikke 2 sorte ledninger i overskud der skal sættes kronmuffer på, medmindre der var brugt et 5 ledet til ovnen, så klippes de bare af i begge ender.
MEN MEN det er ikke lige meget hvilken fase der bruges i dåsen ved ovnen, det skal være den fase som ikke bliver brugt ved komfuret der bruger 2.Faser, Nul og Jord, det kan der finde ud af hvilken fase det er ved at udtage en sikring i den kraft gruppe der er til komfur og ovn og tjekke om komfuret virker på alle plader, hvis det gør det har det de 2 faser det skal bruge og den sidste fase er den ovnen skal bruge, og den findes ved at måle på ledningerne i dåsen ved ovnen, Nul=Blå farve skal altid bruges og så til en fase eks. Brun er der 203 V der er det ikke den fase du skal bruge, så måler du på den ene sorte er der også 230 v der er det heller ikke den der skal bruges, så er der en sort tilbage og der skulle der gerne være 0 volt på og det er den der skal bruge til ovnen.
Det er en velledning til hvordan det skal være, men om du selv vil gøre det eller få en Aut. til det er op til dig selv

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-01-14 11:58

Du skal finde ud af om din ovn er til 230 V eller til 400 V.
Vores Blomberg varmluftovn er til 400 V. Så de findes ogsåtil almindelig hulholdningsbrug til 400V.

Blæseren i den er til 230 og har derfor en formodstand. Den tilsluttes kun med to faseledninger og en PE (jordledning)

Der skal være en mærkning på ovnen som viser spænding og effekt. Den kan sidde ved tilslutningsterminalerne.
Måske bruges betegnelserne P ( phase) for fase og N (neutral ) for nul.

De ledninger , hvad enten det er fase eller nul , som bliver til overs skal du sætte en muffe på som beskyttelse, og placere dem så ingen uforvarende kan røre ved dem. Der skal en muffe på hver ledning.
Problemet med det der skriver her i kandu er, at nogle giver rigtige forklaringer, medens andre lyder overbevisende med det rene nonsens. Det kan være svært at kende forskel.

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 26-01-14 12:08

@Eyvind

Ja ledningsevnen er anderledes for tilledninger grundet den bedre ventilation, og alligevel tog jeg fejl

http://www.axencrone.net/el-mappen/7/SB/Tillednings%20tv%E6rsnittet%20for%20m%E6rkestr%F8mmen.jpg

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-01-14 12:22

Citat
Du skal finde ud af om din ovn er til 230 V eller til 400 V.
Vores Blomberg varmluftovn er til 400 V. Så de findes ogsåtil almindelig hulholdningsbrug til 400V.

Blæseren i den er til 230 og har derfor en formodstand. Den tilsluttes kun med to faseledninger og en PE (jordledning)

transor. Er du sikker på at den har to faser, og ikke kun en Fase og en Nul, for det er da vanvittig at sætte en formodstand i serie med blæseren og brænde effekt af i den, når der bare skal en Nul til for at få den til at køre. Så jeg tror ikke at der er to faser til ovnen, det er de færreste ovn og komfur der skal bruge 400v, de fleste nye har to Faser og en Nul = 230 volt til varmelegeme og kogeplader.

Godkendelse af svar
Fra : bluesky

Dato : 26-01-14 13:54

Tak for svaret Hejdu58.

Hejsa Hejdu58,

Fulgte din gode vejledning og fik målt igennem og alt virker nu som det skal
Tusinde tak til alle konstruktive bidragsydere (Y)

Bluesky

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-01-14 16:53

Selv Tak bluesky